Instagram

Facebook

Biobränsle tankas på fem av Swedavias flygplatser


2018-12-21

Närbild på ett flygplan som tankas.
Bild: Victoria Ström
Närbild på ett flygplan som tankas.

Från och med den 19 december och under några dagar framåt tankas bioflygbränsle på Stockholm Arlanda Airport, Göteborg Landvetter Airport, Bromma Stockholm Airport, Visby Airport och Luleå Airport. Swedavia är en av några få aktörer i världen som får bioflygbränsle levererat under 2018.

Swedavias leverans av förnybart flygbränsle, tillverkat av använd frityrolja, kommer att tankas på fem av bolagets flygplatser under december. Det gör Swedavias flygplatser till några av de få i världen där det tankas en andel biobränsle i de flygplan som trafikerar flygplatserna. Biobränsle reducerar utsläppen av fossil koldioxid med upp till 80 procent, jämfört med konventionellt flygbränsle.

– Flyget behöver vara en del av framtidens transporter och dessa måste vara hållbara. På kort sikt är biobränsle den lösning som kan göra mest nytta för klimatet och därför är satsningar på det helt nödvändiga. Med vår skog som råvara har vi dessutom goda möjligheter till en storskalig, inhemsk produktion av biobränsle. Här finns potential till en ny svensk, industriell paradgren, säger Jonas Abrahamsson, vd och koncernchef på Swedavia.

Swedavia har under många år arbetat med biobränslefrågan och köper sedan 2016 biobränsle motsvarande den mängd som förbrukas vid bolagets tjänsteflygresor som motsvarar cirka 450 ton bränsle årligen.

– Det krävs också väl fungerande styrmedel för att möjliggöra en storskalig övergång till bioflygbränslen. Vi skulle därför, som ett alternativ till flygskatten, välkomna ett förslag om en reduktionsplikt, som kommer att minska flygets klimatpåverkan samtidigt som det skulle stimulera svensk, storskalig produktion, säger Jonas Abrahamsson.

Swedavia har som mål att 2020 ska hela bolagets verksamhet på Swedavias tio flygplatser vara fossilfri, vilket framförallt nås genom storskaliga satsningar på biobränslen till och elektrifiering av alla markfordon. Bolaget har också som mål att fem procent av allt bränsle som tankas på svenska flygplatser ska vara fossilfritt 2025 – ett mål som ligger i linje med flygbranschens arbete för ett fossilfritt flyg. Branschens mål är att det svenska inrikesflyget ska vara fossilfritt 2030 och allt svenskt flyg ska vara det 2045.

Swedavia köper bränslet av Fly Green Fund, som erbjuder företag och privatpersoner möjligheten att köpa bioflygbränsle för sina resor. Bränslet har producerats av World Energy och levererats av SkyNRG i samarbete med Shell.



Källa: Swedavia Airports


Tipsa en vn Skriv ut





Gasum investerar i en ny biogasanläggning i Borlänge för att erbjuda mer förnybar energi på marknaden

Gasum har beslutat att investera i en ny biogasanläggning i Borlänge, Sverige. Investeringsbeslutet är nästa steg i Gasums plan att bygga fem storskaliga biogasanläggningar i...

Läs mer
flamkontroll
 

Producentansvar för plast välkomnas

Energimyndigheten fick av regeringen i uppdrag att utreda och föreslå styrmedel för...

Läs mer


Minskade klimatutsläpp från fjärrvärmen 2022

Energiföretagen Sverige publicerar idag den samlade statistiken över fjärrvä...

Läs mer


Byggandet av Gasums biogasanläggning i Götene påbörjas – först i raden av flera strategiska investeringar för att öka tillgången av biogas

Gasums nästa kommande nya biogasanläggning i Götene fick sitt slutgiltiga bygglov i...

Läs mer

Solör Bioenergi och Friluftsfrämjandet i Sjöbo låter julgranar bli till fjärrvärme


Varje år säljs cirka 3 miljoner granar i Sverige, vilket innebär stora mängder...

Läs mer


Wärtsiläs projekt för flytande biogas kommer att avsevärt minska utsläppen av växthusgaser i Sverige

Teknologikoncernen Wärtsilä levererar sin teknik för förvätskning av...

Läs mer
Olof Boson som är lantbrukare och styrelseordförande i Mönsterås Biogas.

Scandinavian Biogas bygger storskalig biogasanläggning i Mönsterås

Anläggningen byggs i samarbete med lokala lantbrukare och ska producera flytande biogas...

Läs mer
SAS Airbus 320 Neo.

Fossilfritt flygbränsle får EU-stöd

Vattenfall, Shell, LanzaTech och SAS driver projektet HySkies med målet att 2027 starta...

Läs mer


Amsterdams flygplats Schiphol börjar köra sina markfordon och maskiner på förnybar diesel

Från och med januari 2023 kommer alla dieseldrivna markfordon och maskiner på...

Läs mer


Estlands största biogasproducent samarbetar med svenska C-Green kring cirkulär slamhantering

Estonian Cell, massatillverkare och Estlands största biogasproducent och C-Green, ett svenskt...

Läs mer
Ayanne De Oliveira Maciel, Ulrika Rova och Io Antonopoulou, är forskare inom biokemisk processteknik vid Luleå tekniska universitet som fångar in koldioxid i samarbete med SunPine.

Använder bioteknik för infångning av koldioxid

Koldioxidinfångning, användning och lagring är viktiga tekniker som utvecklas...

Läs mer


Orkla Eslöv blir fossilfritt

Orkla planerar att investera i en ny fossilfri energianläggning på sin livsmedelsfabrik...

Läs mer
Mest lästa

Implementa

Palgo

BK Services

Ketherm

Rekakabel

Contub360

Qvintus

WPS

rörkraft

ramab

Osby Parca

solar promotion empower

Vindteknikk

Härnösands kommun heta utbildningar

BVM

Baywa

industrinät

promoco

pretec

Nordheat

Assemblin solar

Vindkraftcentrum

marin miljöanalys

KL Industri 250

OKQ8 Sunday

Solmässan
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se