Instagram

Facebook

EU-satsning på biobränsle drar igång i Örnsköldsvik


2018-06-28

Bild: SEKAB

I går samlades representanter från elva europeiska företag och universitet i Örnsköldsvik för att sparka igång det EU-finansierade projektet Rewofuel. Det långsiktiga målet är att projektet ska resultera i en mängd bioraffinaderier över hela Europa, som kan använda rester från skogsindustrin till att producera biobränsle.

Det svenska Cleantech-företaget SEKAB E-Technology stod i går värd när representanter från elva företag och universitet från hela Europa samlades för att sparka igång EU-satsningen Rewofuel. EU:s bidrag till projektet är 13,9 miljoner euro. SEKAB får cirka 30 procent av hela bidraget, drygt 4 miljoner euro.

– Det här projektet kommer att bidra till att bryta oljeberoendet. SEKAB:s erfarenhet av att använda rester från skogsindustrin till att producera biobränsle kommer att vara till stor nytta. Genom samarbetet i projektet kommer vi att snabbare ställa om till ett förnybart Europa, säger Jonas Markusson, ansvarig för innovation och produktutveckling på SEKAB E-Technology.

Det treåriga projektet ska demonstrera och utvärdera hela värdekedjan för att visa hur man bäst kan använda rester från skogsindustrin till att producera biobränsle. Det långsiktiga målet med projektet är att det ska utmynna i en mängd bioraffinaderier spridda över EU, raffinaderier som använder restprodukter från EU:s skogs- och sågverksindustri samt skogsbruk som råvara.

– Genom att kombinera teknologier och kunskap från Europas bästa biodrivmedelsaktörer kommer projektet Rewofuel att demonstrera den allt viktigare roll som skogsrester kommer att spela i omställningen till ett förnybart Europa. Vi ser fram emot att ha en direkt inverkan på de europeiska klimatmålen, säger Jean-Baptiste Barbaroux, Chief Corporate Officer på Global Bioenergies.

Det är EU:s program för forskning och innovation, Horizon 2020, som har valt ut elva europeiska företag och universitet till ett internationellt samarbetsprojekt kallat Rewofuel. Förutom det svenska Cleantech-företaget SEKAB E-Technology är också Peab Asfalt ett av de utvalda företagen.

– Vi är stolta över att kunna leverera den teknik som behövs i första steget i värdekedjan för att konvertera biomassa, som sedan ska vidareförädlas till biobränsle. För att fasa ut oljan i drivmedel räcker det långt med att enbart använda dagens outnyttjade restprodukter från skogsindustrin, säger Monica Normark, projektledare för Rewofuel.

Rewofuel startade den 1 juni i år och ska pågå i tre år. SEKAB:s roll är att med sin patenterade teknik CelluAPP förädla biomassa till socker och lignin, som i nästa steg kan omvandlas till biodrivmedel.

Fakta Rewofuel

Totalt elva företag och universitet från åtta EU-länder deltar i Rewofuel: SEKAB E-Technology, Peab Asfalt, Sky NRG, Global Bioenergies, Neste Engineering Solutions, Repsol, Ajinomoto, Eurolysine, IPSB, TechnipFMC och Linz Universitet.

Den totala budgeten är 19,7 miljoner euro. Bidraget från EU:s program för forskning och innovation, Horizon 2020, är 13,9 miljoner euro. Resterande del står de projektdeltagande för.




Källa: SEKAB


Skriv ut



Solör Bioenergi förvärvar Borgstena Energis andel i Vårgårda Ångfabrik.
Solör Bioenergi förvärvar Borgstena Energis andel i Vårgårda Ångfabrik.

Solör Bioenergi fortsätter expandera i Vårgårda

Nu står det klart att Solör Bioenergi förvärvar Borgstena Energis andel i Vårgårda Ångfabrik. I och med detta har Solör Bioenergi tagit över hela...

Läs mer
Enerbrokers

Bioraffinaderierna kan bli fler – utan att priset på råvara drivs upp

Efterfrågan på biobränslen ökar, inte minst sedan krav på inblandning...

Läs mer
Idcon
Galina Pankratova i laboratoriet.

Bakterier gör elektrisk ström av socker i din tarm

Bakterier i tarmfloran kan ge upphov till elektrisk ström. Det visar en ny studie från...

Läs mer

Restströmmar från skogen, skogsbaserad industri och jordbruk ska bli grön olja för drivmedelsproduktion

Tomas Gustafsson, senior forskare på RISE Processum, framför den kontinuerliga HTL-piloten.

Hydrotermisk förvätskning, HTL, är en etablerad teknik som fått en renä...

Läs mer
Två utmaningar behöver klaras av för att realisera billigt biobränsle för flyget enligt forskarna.

Ny studie lyfter fram möjligheter för biobränsleproduktion

Forskare vid Chalmers har identifierat de två största utmaningarna för produktion...

Läs mer


Tunga vägtransporter går in i gasens tidsålder:

De nordiska länderna får ett nätverk med 50 tankningsstationer

Efterfrågan på renare bränslelösningar inom tung trafik växer kraftigt...

Läs mer
Christian Clemens, vd för flygbolaget BRA.

Innovationspris till BRA för bokningsbart biobränsle

Inrikesflygbolaget BRAs satsning på att erbjuda alla sina resenärer möjlighet att...

Läs mer

Världens största  LBG fabrik i drift

Biokraft AS har nu framgångsrikt driftsatt världens största fabrik för...

Läs mer


Fortum HorsePower biobränsle nu märkt med Bra Miljöval

Naturskyddsföreningen har certifierat Fortum HorsePowers biobränsle som Bra Miljöval...

Läs mer

Blockkejdor, nätverk och hållbara drivmedel delar av årets program på Load Up North

Förutom Meet Up på torsdagen hålls det ett seminarium om framtidens drivmedel som leds av Anna Säfvestad Albinsson, projektledare fossilfritt på Biofuel Region.

Load Up North anordnar i år ett program som bland annat innehåller...

Läs mer


BioDriv Öst storsatsar på näringslivets omställning till fossilfria transporter

BioDriv Öst har beviljats 3 950 000 kronor i stöd till projektet Transportutmaningen...

Läs mer
Mest lästa

Implementa

Cleps

Palgo

JIWA

Petrobio

storm geo

Smhi

Mared

GB tank

Clean Combustion

Blade solutions

Vindteknikk
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se