Instagram

Facebook

Fossilfritt biobränsle införs i vägfärjetrafiken


2017-09-07

Hönöledens fyra färjor går över till det fossilfria bränslet HVO.
Bild:Kasper Dudzik
Hönöledens fyra färjor går över till det fossilfria bränslet HVO.

Trafikverket Färjerederiet startar nu omställningen till fossilfri färjedrift. Först ut är de fyra färjorna på Sveriges största färjeled, Hönöleden utanför Göteborg, som i september går över till biobränslet HVO.

Hönöledens fyra färjor står idag för den högsta dieselförbrukningen, och därmed koldioxidutsläppet, av Färjerederiets samtliga färjor. En övergång till det fossilfria alternativet HVO - Hydro treated Vegetable Oil – ger här maximal effekt. Man räknar med en minskning på 6000 ton koldioxid per år. Det är en betydande andel av det totala utsläppet på 33 000 ton koldioxid från färjorna på de statliga lederna.

– Vi har ökat takten på våra miljöåtgärder. För de frigående färjorna ser vi över fossilfria alternativ. Vi bygger en frigående eldriven färja, med en kapacitet för 80 bilar ombord, och vi elektrifierar våra lindrivna färjeleder, förklarar rederichef Anders Werner.

Övergången till HVO, från den miljödiesel som Hönöfärjorna idag går på, väntas bli okomplicerad. Motorer och bränsletankar fungerar med det nya biobränslet, och behöver inte byggas om. Efter två års användning av HVO kommer Färjerederiet utvärdera effekten, både när det gäller bränsleförbrukning och underhållsbehov.

– Jämfört med transportsektorns totala utsläpp av växthusgaser står Färjerederiet för en liten andel, men om Sverige ska uppnå klimatneutralitet behöver även färjedriftens utsläpp minskas, sammanfattar Anders Werner.

Fakta

HVO, Hydro treated Vegetable Oil, är en biodiesel som framställs genom hydrering (vätebehandling) av vegetabiliska oljor och/eller animaliska fetter från till exempel slaktavfall. HVO är kemiskt lik fossil diesel och kan blandas i diesel eller användas istället för diesel i dieselmotorer. Utsläppet av växthusgaser minskar med upp till 85 – 90 procent, vid användning av HVO istället för vanlig diesel. Även partikelutsläpp minskar.

Hönöleden är Sveriges mest trafikerade vägfärjeled. Förra året transporterades 3,2 miljoner fordon på leden. Hönöleden går mellan Lilla Varholmen och Hönö/Öckerö i Göteborgs norra skärgård. Färjeledens längd är 2500 meter och överfartstiden är tolv minuter.


Källa: Trafikverket


Skriv ut





Säljrekord för HVO100 biodiesel

Under tredje kvartalet 2017 ökade försäljningen av HVO-diesel med 24 procent jämfört med motsvarande period för 2016. Andra biodrivmedel har inte utvecklats positivt....

Läs mer
Enerbrokers


Nu kan Europa helt försörjas med bioenergi

21 november firar EU "European Bioenergy Day". Förnybara energikällor förväntas...

Läs mer


Studenter + biogas = sant

Hur kan man utveckla affärsverksamhet kopplat till biogas? Det var utmaningen för fem...

Läs mer

Scandinavian Biogas styrelse kommer att utvärdera olika strategiska och kapitalstrukturella alternativ

Som ett led i koncernens strategiska plan har styrelsen och ledningen, som tidigare meddelats,...

Läs mer
Bio Energy Plants International AB bygger flytande hybrida biokraftverk för den internationella marknaden. De använder då den här typen av standardpråm som finns på marknaden. Pråmen är 23 meter bred och 85 meter lång.

Flytande hybrida biokraftverk - Oskarshamnsföretag inom bioteknologi nyemitterar

Ett av företagen i Atrinova Affärsutvecklings inkubator - Bio Energy Plants International...

Läs mer
Francesco Gentili, SLU och Ida Norberg, BioFuel Region tar emot priset den 15 november.

Vinnare av Nordiskt pris

TransAlgae tog hem priset Arctic Award i kategorin hållbar användning av resurser...

Läs mer


Svebio nyanställer för kraftvärmefrågor

Svebio har anställt Karolina Norbeck på en nyinrättad tjänst som...

Läs mer


Audi investerar i vattenkraftsbaserad förnybar diesel

Audi fortsätter investera i förnybara bränslen. Tillsammans med partnerfö...

Läs mer


KLM och Costa Rica sätter biobränsle på kartan

Flygbolaget KLM och Costa Ricas regering har ingått i ett världsunikt samarbete för...

Läs mer
Provborrning av marken utanför Tekniska Verken i Linköping.

Förundersökningar inför världens största högtemperaturlager för fjärrvärme har påbörjats i Linköping

Tekniska Verken i Linköping och Bengt Dahlgren har nu påbörjat en första...

Läs mer


Sveriges Åkeriföretag: "Beslutet kan omöjliggöra Sveriges miljömål"

EU-parlamentets miljöutskott har röstat igenom ett förslag som innebär att...

Läs mer
LNG-bunkerfratyget Coralius bunkring av Ternsund tidigare i oktober. Under fredagen var det Tern Ocean som bunkrades, då under lastning.

Genombrott för flytande naturgas i Göteborgs Hamn

Flytande naturgas (LNG) har kommit till Göteborgs Hamn för att stanna. Under fredagen...

Läs mer
Mest lästa

Implementa

Cleps

Palgo

JIWA

storm geo

Smhi

Mared

GB tank

ppam solkraft

vtab

Clean Combustion

Blade solutions
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se