Instagram

Facebook

Gasum gör sin första LNG-bunkring till Heeremas Sleipnir


2020-06-04

Sleipnir, världen största halvt nedsänkbara kranfartyget.
Bild: Heerema
Sleipnir, världen största halvt nedsänkbara kranfartyget.

Jacob Granqvist, Sales Director Maritime, Gasum.
Bild: Gasum
Jacob Granqvist, Sales Director Maritime, Gasum.

Det nordiska energibolaget Gasum nådde ytterligare en milstolpe då man utförde bunkring av flytande naturgas (LNG) till Heeremas Sleipnir, det största halvt nedsänkbara kranfartyget i världen.  Bunkringen gjordes i maj i Åmøyfjorden i Norge. Med flera olika bunkerfartyg i sin flotta, kan Gasum bunkra fartyg i alla storlekar, vilket skapar en flexibilitet för kunderna.

Heerema är det senaste företagetet inom sjöfarten som minskar sin klimatpåverkan genom att använda flytande naturgas (LNG) med låga utsläpp som tillhandahålls av Gasum. Gasum genomförde en LNG-bunkring i början av maj för Heeremas unika kranfartyg Sleipnir, som har en lyftkapacitet på 20 000 ton. Sleipnir kommer att trafikera den norska kontinentalsockeln under de kommande månaderna. 

– Bunkringen skedde hastigt och effektivt, vilket sparar värdefull tid och gör att Sleipnir kan påbörja sitt arbete snabbt. Vi är extremt stolta över vår välutrustade flotta av bunkerfartyg. Det är nu möjligt att erbjuda våra kunder en hög grad av flexibilitet. Bunkringen av Heeremas Sleipnir är ett bra exempel. Vårt bunkerfartyg Kairos var det enda fartyget som kunde bunkra Sleipnir i fartygets befintliga skick. För att nå bränsletanken var vi tvungna att lyfta bunkerslangen mer än 28 meter ovanför havsnivån, förklarar Gasums Jacob Granqvist, Sales Director Maritime.

Gasums flotta består av fem LNG-fartyg; Coralius, Kairos, Coral Energy, Coral EnergICE och Seagas. Alla fartyg kan användas för bunkring och de spelar en viktig roll i Gasums strategi att bygga en framtid med låga koldioxidutsläpp på land och till havs. 

– Sjötrafiken orsakar tre procent av världens totala växthusgasutsläpp. För att minska utsläppen måste vi minska användningen av konventionella bränslen, såsom tung eldningsolja, inom sjötransporterna. LNG erbjuder ett utmärkt alternativ och vi är glada över att se att fartyg som Sleipnir använder det som bränsle, tillägger Granqvist. Heeremas Sleipnir utförde avvecklingsarbete på Ekofisk-plattformen under samma månad.
– Naturligtvis drevs fartyget med LNG bredvid plattformen när det utförde den miljövänliga processen att avlägsna en föråldrad plattform.

Som marint bränsle uppfyller flytande naturgas (LNG) alla nuvarande och kommande IMO- och EU-bestämmelser. Dessutom tar användning av LNG bort alla svaveldioxidutsläpp och partiklar och minskar kväveoxidutsläppen med 85 procent jämfört med tung eldningsolja. LNG minskar även koldioxidutsläppen med minst 20 procent.


Källa: Gasum


Tipsa en vn Skriv ut





Gasum investerar i en ny biogasanläggning i Borlänge för att erbjuda mer förnybar energi på marknaden

Gasum har beslutat att investera i en ny biogasanläggning i Borlänge, Sverige. Investeringsbeslutet är nästa steg i Gasums plan att bygga fem storskaliga biogasanläggningar i...

Läs mer
flamkontroll
 

Producentansvar för plast välkomnas

Energimyndigheten fick av regeringen i uppdrag att utreda och föreslå styrmedel för...

Läs mer


Minskade klimatutsläpp från fjärrvärmen 2022

Energiföretagen Sverige publicerar idag den samlade statistiken över fjärrvä...

Läs mer


Byggandet av Gasums biogasanläggning i Götene påbörjas – först i raden av flera strategiska investeringar för att öka tillgången av biogas

Gasums nästa kommande nya biogasanläggning i Götene fick sitt slutgiltiga bygglov i...

Läs mer

Solör Bioenergi och Friluftsfrämjandet i Sjöbo låter julgranar bli till fjärrvärme


Varje år säljs cirka 3 miljoner granar i Sverige, vilket innebär stora mängder...

Läs mer


Wärtsiläs projekt för flytande biogas kommer att avsevärt minska utsläppen av växthusgaser i Sverige

Teknologikoncernen Wärtsilä levererar sin teknik för förvätskning av...

Läs mer
Olof Boson som är lantbrukare och styrelseordförande i Mönsterås Biogas.

Scandinavian Biogas bygger storskalig biogasanläggning i Mönsterås

Anläggningen byggs i samarbete med lokala lantbrukare och ska producera flytande biogas...

Läs mer
SAS Airbus 320 Neo.

Fossilfritt flygbränsle får EU-stöd

Vattenfall, Shell, LanzaTech och SAS driver projektet HySkies med målet att 2027 starta...

Läs mer


Amsterdams flygplats Schiphol börjar köra sina markfordon och maskiner på förnybar diesel

Från och med januari 2023 kommer alla dieseldrivna markfordon och maskiner på...

Läs mer


Estlands största biogasproducent samarbetar med svenska C-Green kring cirkulär slamhantering

Estonian Cell, massatillverkare och Estlands största biogasproducent och C-Green, ett svenskt...

Läs mer
Ayanne De Oliveira Maciel, Ulrika Rova och Io Antonopoulou, är forskare inom biokemisk processteknik vid Luleå tekniska universitet som fångar in koldioxid i samarbete med SunPine.

Använder bioteknik för infångning av koldioxid

Koldioxidinfångning, användning och lagring är viktiga tekniker som utvecklas...

Läs mer


Orkla Eslöv blir fossilfritt

Orkla planerar att investera i en ny fossilfri energianläggning på sin livsmedelsfabrik...

Läs mer
Mest lästa

Implementa

Palgo

BK Services

Ketherm

Rekakabel

Contub360

Qvintus

WPS

rörkraft

ramab

Osby Parca

solar promotion empower

Härnösands kommun heta utbildningar

BVM

Baywa

industrinät

promoco

pretec

Nordheat

Assemblin solar

Vindkraftcentrum

marin miljöanalys

KL Industri 250

OKQ8 Sunday

Solmässan
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se