Instagram

Facebook

GUB ökar antalet hybridbussar


2020-12-09

De nya bussarna är byggda på en ny chassigeneration som, tillsammans med nya materialval i karossen, ger en stor viktbesparing jämfört med tidigare.
Bild: Trafik och Samhälle/UL
De nya bussarna är byggda på en ny chassigeneration som, tillsammans med nya materialval i karossen, ger en stor viktbesparing jämfört med tidigare.

Under december utökar Gamla Uppsala Buss (GUB) som utför stadsbusstrafiken i Uppsala åt UL antalet hybridbussar med 15 ledbussar utöver de 20 normalbussar med hybriddrift man haft sedan 2015. Det rör sig om en ny typ av biogasbussar med lätthybridteknik som bidrar till en renare och tystare stadsmiljö.

De nya bussarna är liksom övriga bussar i GUB:s trafik av märket MAN men byggda på en ny chassigeneration som, tillsammans med nya materialval i karossen, ger en stor viktbesparing jämfört med tidigare.

– Med hjälp av viktminskningen, hybridtekniken och en ny – mindre men effektivare – biogasmotor räknar vi med upp till 20 procent minskad energiförbrukning jämfört med konventionella ledbussar, berättar GUB:s VD Jonas Skovgaard.

De 15 biogasbussarna med hybridteknik ersätter dieselbussar och till skillnad från bussarna som ersätts får de nya även fortsatt trafikera de centrala delarna av Uppsala, där Uppsalas miljözon annars satt stopp för de äldre dieselbussarna efter nyår.


Renare och tystare i stadskärnan
Hybridbussarna har också stopp-start-funktion vilket betyder att förbränningsmotorn stängs av när bussen står stilla vid exempelvis hållplatser eller trafiksignaler. Det bidrar till att Uppsalas invånare får en bättre miljö runt busshållplatserna och i stadens centrala delar där det är tätt mellan stoppen. Vid start hjälper dessutom hybridtekniken till att få fart på bussen från stillastående, vilket annars är den tyngsta belastningen på förbränningsmotorn och den största orsaken till hög förbrukning och utsläpp. Biogashybridbussen släpper ut betydligt mindre mängder skadliga avgaser och är dessutom tystare än de bussar de ersätter vilket gynnar stadsmiljön.

Bussarna har likt de övriga bussar GUB köpt de senaste åren också lättviktssäten för att ytterligare hålla ned vikten. Lättviktssätena innebär utöver bränslebesparing också fördelar för allergiker då de innehåller mindre mängder allergener. Alla bussklädslar GUB använder är dessutom fullt återvinningsbara genom att textilfibrerna kan återvinnas i nya tyger. Tygeti klädseln är även certifierat med den europeiska miljömärkningen EU Ecolabel, populärt kallad EU-blomman. EU Ecolabel är Europas motsvarighet till Svanen och en av världens främsta miljömärkningar.

– En annan nyhet med bussarna som passagerarna kanske lättare märker direkt är de större fönsterpartierna, vilket gör att passagerarutrymmet känns ljusare och luftigare, säger Jonas Skovgaard.

– Jag tror våra kunder kommer märka stor skillnad när de stiger ombord i de nya bussarna, säger Johan Wadman, trafikdirektör på Trafik och samhälle, som ansvarar för UL.

En upphandlingsprocess för helelektriska ledbussar har också inletts och GUB räknar med att kunna ta de första elbussarna i bruk under 2022.



Källa: Trafik och Samhälle/UL


Tipsa en vn Skriv ut





Gasum investerar i en ny biogasanläggning i Borlänge för att erbjuda mer förnybar energi på marknaden

Gasum har beslutat att investera i en ny biogasanläggning i Borlänge, Sverige. Investeringsbeslutet är nästa steg i Gasums plan att bygga fem storskaliga biogasanläggningar i...

Läs mer
flamkontroll
 

Producentansvar för plast välkomnas

Energimyndigheten fick av regeringen i uppdrag att utreda och föreslå styrmedel för...

Läs mer


Minskade klimatutsläpp från fjärrvärmen 2022

Energiföretagen Sverige publicerar idag den samlade statistiken över fjärrvä...

Läs mer


Byggandet av Gasums biogasanläggning i Götene påbörjas – först i raden av flera strategiska investeringar för att öka tillgången av biogas

Gasums nästa kommande nya biogasanläggning i Götene fick sitt slutgiltiga bygglov i...

Läs mer

Solör Bioenergi och Friluftsfrämjandet i Sjöbo låter julgranar bli till fjärrvärme


Varje år säljs cirka 3 miljoner granar i Sverige, vilket innebär stora mängder...

Läs mer


Wärtsiläs projekt för flytande biogas kommer att avsevärt minska utsläppen av växthusgaser i Sverige

Teknologikoncernen Wärtsilä levererar sin teknik för förvätskning av...

Läs mer
Olof Boson som är lantbrukare och styrelseordförande i Mönsterås Biogas.

Scandinavian Biogas bygger storskalig biogasanläggning i Mönsterås

Anläggningen byggs i samarbete med lokala lantbrukare och ska producera flytande biogas...

Läs mer
SAS Airbus 320 Neo.

Fossilfritt flygbränsle får EU-stöd

Vattenfall, Shell, LanzaTech och SAS driver projektet HySkies med målet att 2027 starta...

Läs mer


Amsterdams flygplats Schiphol börjar köra sina markfordon och maskiner på förnybar diesel

Från och med januari 2023 kommer alla dieseldrivna markfordon och maskiner på...

Läs mer


Estlands största biogasproducent samarbetar med svenska C-Green kring cirkulär slamhantering

Estonian Cell, massatillverkare och Estlands största biogasproducent och C-Green, ett svenskt...

Läs mer
Ayanne De Oliveira Maciel, Ulrika Rova och Io Antonopoulou, är forskare inom biokemisk processteknik vid Luleå tekniska universitet som fångar in koldioxid i samarbete med SunPine.

Använder bioteknik för infångning av koldioxid

Koldioxidinfångning, användning och lagring är viktiga tekniker som utvecklas...

Läs mer


Orkla Eslöv blir fossilfritt

Orkla planerar att investera i en ny fossilfri energianläggning på sin livsmedelsfabrik...

Läs mer
Mest lästa

Implementa

Palgo

BK Services

Ketherm

Rekakabel

Contub360

Qvintus

WPS

rörkraft

ramab

Osby Parca

solar promotion empower

Härnösands kommun heta utbildningar

BVM

Baywa

industrinät

promoco

pretec

Nordheat

Assemblin solar

Vindkraftcentrum

marin miljöanalys

KL Industri 250

OKQ8 Sunday

Solmässan
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se