Instagram

Facebook

GUB ökar antalet hybridbussar


2020-12-09

De nya bussarna är byggda på en ny chassigeneration som, tillsammans med nya materialval i karossen, ger en stor viktbesparing jämfört med tidigare.
Bild: Trafik och Samhälle/UL
De nya bussarna är byggda på en ny chassigeneration som, tillsammans med nya materialval i karossen, ger en stor viktbesparing jämfört med tidigare.

Under december utökar Gamla Uppsala Buss (GUB) som utför stadsbusstrafiken i Uppsala åt UL antalet hybridbussar med 15 ledbussar utöver de 20 normalbussar med hybriddrift man haft sedan 2015. Det rör sig om en ny typ av biogasbussar med lätthybridteknik som bidrar till en renare och tystare stadsmiljö.

De nya bussarna är liksom övriga bussar i GUB:s trafik av märket MAN men byggda på en ny chassigeneration som, tillsammans med nya materialval i karossen, ger en stor viktbesparing jämfört med tidigare.

– Med hjälp av viktminskningen, hybridtekniken och en ny – mindre men effektivare – biogasmotor räknar vi med upp till 20 procent minskad energiförbrukning jämfört med konventionella ledbussar, berättar GUB:s VD Jonas Skovgaard.

De 15 biogasbussarna med hybridteknik ersätter dieselbussar och till skillnad från bussarna som ersätts får de nya även fortsatt trafikera de centrala delarna av Uppsala, där Uppsalas miljözon annars satt stopp för de äldre dieselbussarna efter nyår.


Renare och tystare i stadskärnan
Hybridbussarna har också stopp-start-funktion vilket betyder att förbränningsmotorn stängs av när bussen står stilla vid exempelvis hållplatser eller trafiksignaler. Det bidrar till att Uppsalas invånare får en bättre miljö runt busshållplatserna och i stadens centrala delar där det är tätt mellan stoppen. Vid start hjälper dessutom hybridtekniken till att få fart på bussen från stillastående, vilket annars är den tyngsta belastningen på förbränningsmotorn och den största orsaken till hög förbrukning och utsläpp. Biogashybridbussen släpper ut betydligt mindre mängder skadliga avgaser och är dessutom tystare än de bussar de ersätter vilket gynnar stadsmiljön.

Bussarna har likt de övriga bussar GUB köpt de senaste åren också lättviktssäten för att ytterligare hålla ned vikten. Lättviktssätena innebär utöver bränslebesparing också fördelar för allergiker då de innehåller mindre mängder allergener. Alla bussklädslar GUB använder är dessutom fullt återvinningsbara genom att textilfibrerna kan återvinnas i nya tyger. Tygeti klädseln är även certifierat med den europeiska miljömärkningen EU Ecolabel, populärt kallad EU-blomman. EU Ecolabel är Europas motsvarighet till Svanen och en av världens främsta miljömärkningar.

– En annan nyhet med bussarna som passagerarna kanske lättare märker direkt är de större fönsterpartierna, vilket gör att passagerarutrymmet känns ljusare och luftigare, säger Jonas Skovgaard.

– Jag tror våra kunder kommer märka stor skillnad när de stiger ombord i de nya bussarna, säger Johan Wadman, trafikdirektör på Trafik och samhälle, som ansvarar för UL.

En upphandlingsprocess för helelektriska ledbussar har också inletts och GUB räknar med att kunna ta de första elbussarna i bruk under 2022.



Källa: Trafik och Samhälle/UL


Skriv ut





Tekniska verken har tecknat avtal med ASM Foods i Mjölby

I början av året har ett avtal signerats som innebär att Tekniska verken-koncernen kommer att leverera både fjärrvärme och el till ASM Foods AB i Mjölby. Man...

Läs mer
Enerbrokers
Jämtkrafts kraftvärmeverk i Lugnvik utanför Östersund.

Goda resultat för produktion av förnybart flygbränsle i Östersund

Genom att fånga in koldioxid från kraftvärmeverk och sedan tillsätta vä...

Läs mer
Idcon
Genom att nyttja befintliga pannor kan Karlstads Energi producera förnybara bränslen mer effektivt. Det säger Linda Östberg, produktionschef, på Karlstads Energi.

Karlstads Energi och Bioshare i nytt demoprojekt

Kan Karlstads Energis anläggningar även användas för att framställa...

Läs mer


Grenar och trädtoppar kan minska utsläpp från tung trafik med 90 procent

Ny forskning från Högskolan i Gävle visar att spill från skogsbruket kan ge...

Läs mer
Sedan någon månad tillbaka är sågverket i Kalix åter igång och för leveransen av värmen står nu Solör Bioenergi.

Solör Bioenergi med i uppstarten av sågverket i Kalix

Sedan någon månad tillbaka är sågverket i Kalix, som drivs av Rolfs Så...

Läs mer
SunPines fabrik i Piteå.

SunPines nya fabrik ger 50 procent mer talldiesel

SunPine i Piteå har precis färdigställt byggnationen av bolagets nya fabrik fö...

Läs mer
Ackumulatortanken vid Linde energis huvudkontor är numera upplyst.

Rekordår för den hållbara spillvärmen – ”Aldrig eldat så lite olja”

Endast vid tre tidigare tillfällen har Linde energi nått över 90 procent...

Läs mer
Per Sandström har utvecklat en ny teknik för att torka bark.

Ny torkteknik kan dubbla värdet på bark

Med en smart och effektiv barktork kan industrier och värmeverk höja energivärdet i...

Läs mer
Biogasanläggningen började användas kommersiellt i januari 2021.

Ekologiskt gödsel och biogas av huvudstadsregionens bioavfall

Huvudstadsregionens bioavfall ska omvandlas till förnybar biogas för trafik och industri...

Läs mer


Nu rullar Göteborgs bussar på biogas från E.ON

Över 100 av Västtrafiks bussar i Göteborgsområdet, som körs på...

Läs mer
Den första leveransen av biobränsle till Ängelholm Helsingborg Airport som möjliggjorts av Fly Green Fund.

Fly Green Fund levererar drygt 15 ton bioflygbränsle till Ängelholm Helsingborg Airport

Torsdagens bränsleleverans till Ängelholm Helsingborg Airport kanske ser ut som vilken...

Läs mer
Mest lästa

Implementa

Palgo

Rörkraft

Jämtvind

BK Services

Ketherm

Deutsche-windtechnik

Rekakabel

Vindteknikk

Härnösands kommun heta utbildningar

BVM

Baywa

connected wind

Energi service
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se