Instagram

Facebook

IVECO Stralis NP har kört rekordlång sträcka på en enda LNG-påfyllning


2018-11-06

IVECO Stralis NP 460 hk körde från London till Madrid på naturgas utan att tanka.
Bild: IVECO
IVECO Stralis NP 460 hk körde från London till Madrid på naturgas utan att tanka.

En IVECO Stralis NP-lastbil på 460 hk från Storbritannien har fullföljt den hittills sannolikt längsta körningen på en enda LNG-tankning för att visa de naturgasdrivna fordonens hållbarhet inom inrikes och europeiska vägtransporter.

Stralis NP 4x2-dragbilen startade i London med en treaxlad skåptrailer på släp och en totalvikt på 30 ton. Efter en kort färjeöverfart från Dover till Calais fullföljde den vägsträckan på 1 728 km utan att behöva tanka – och överträffade därmed lastbilens officiella räckvidd på 1 600 km genom att slå ett nytt rekord. Detta motsvarar en imponerande bränslekostnadsbesparing med LNG på cirka 200 engelska pund för utresan, eller 40 procent, jämfört med diesel.

– Förra året klarade vi att köra genom hela Storbritannien från John O’Groats till Land’s End på en tank med en Stralis NP på 400 hk, men den här gången ville vi sätta ribban ännu högre. Det var ett tillfälle att visa hur bränsleeffektiv Stralis NP är och att låta vår senaste gasdrivna motor på 460 hk genomföra testet, säger Martin Flach, IVECOs chef för alternativa bränslen.
– Vi fyllde tanken till bredden innan vi lämnade London, och första gången vi stannade för att tanka var i Madrid två och en halv dag senare. När man kör på 100 procent naturgas behöver man inte tänka på diesel eller AdBlue, vilket gör det till den enklaste lösningen för både vagnparkschefen och föraren.

Trots tät trafik på den brittiska sidan av Engelska kanalen, kraftig motvind i Frankrike och en bergig sträcka i Spanien, slog Stralis NP rekord med en imponerande genomsnittlig bränsleförbrukning på 22,6 kg per 100 km.

Före resan planerade IVECO körningen noga med hjälp av MyBestRoute, som är en webbaserad applikation utvecklad av Michelin för Stralis NP-kunder. Med den kan förare och vagnparkschefer välja den optimala färdvägen för alla resor i Europa, vilket även innefattar att hitta LNG-tankstationer och uppskatta den totala kostnaden för körningar med både diesel- och naturgasdrivna lastbilar.

IVECO använde resan för att visa att naturgas – inklusive CNG, LNG och biometan – alla är dugliga, realistiska, säkra och kostnadseffektiva alternativ till diesel som finns tillgängliga genom ett växande nätverk av tankstationer i Storbritannien och på kontinenten.

Jämfört med motsvarande Euro VI-diesellastbil släpper en Stralis NP som kör på LNG ut omkring 90 procent mindre NO2, 99 procent färre partiklar och upp till 15 procent mindre CO2 – eller upp till 95 procent mindre CO2 när biometan används.

Stralis NP finns som maxviktsdragbil i 4x2- och 6x2-version med en uteffekt på 400 eller 460 hk. IVECO erbjuder även medeltunga och tunga lastbilar i chassiversion som går på naturgas, tillsammans med ett brett utbud av lätta nyttofordon i form av Daily Natural Power från 3,5 till 7,2 ton. Samtliga modeller finns att beställa i dag – vilket förstärker IVECOs ställning som en pålitlig partner inom hållbara transporter.

IVECO var den första tillverkare av nyttofordon som tittade på potentialen hos naturgas 1991 – ett förutseende drag som gjorde att företaget kunde utveckla ett fullt sortiment av naturgasdrivna lastbilar, skåpbilar och bussar. Hittills har över 25 000 gasfordon från IVECO levererats till kunderna.




Källa: IVECO


Tipsa en vn Skriv ut





Gasum investerar i en ny biogasanläggning i Borlänge för att erbjuda mer förnybar energi på marknaden

Gasum har beslutat att investera i en ny biogasanläggning i Borlänge, Sverige. Investeringsbeslutet är nästa steg i Gasums plan att bygga fem storskaliga biogasanläggningar i...

Läs mer
flamkontroll
 

Producentansvar för plast välkomnas

Energimyndigheten fick av regeringen i uppdrag att utreda och föreslå styrmedel för...

Läs mer


Minskade klimatutsläpp från fjärrvärmen 2022

Energiföretagen Sverige publicerar idag den samlade statistiken över fjärrvä...

Läs mer


Byggandet av Gasums biogasanläggning i Götene påbörjas – först i raden av flera strategiska investeringar för att öka tillgången av biogas

Gasums nästa kommande nya biogasanläggning i Götene fick sitt slutgiltiga bygglov i...

Läs mer

Solör Bioenergi och Friluftsfrämjandet i Sjöbo låter julgranar bli till fjärrvärme


Varje år säljs cirka 3 miljoner granar i Sverige, vilket innebär stora mängder...

Läs mer


Wärtsiläs projekt för flytande biogas kommer att avsevärt minska utsläppen av växthusgaser i Sverige

Teknologikoncernen Wärtsilä levererar sin teknik för förvätskning av...

Läs mer
Olof Boson som är lantbrukare och styrelseordförande i Mönsterås Biogas.

Scandinavian Biogas bygger storskalig biogasanläggning i Mönsterås

Anläggningen byggs i samarbete med lokala lantbrukare och ska producera flytande biogas...

Läs mer
SAS Airbus 320 Neo.

Fossilfritt flygbränsle får EU-stöd

Vattenfall, Shell, LanzaTech och SAS driver projektet HySkies med målet att 2027 starta...

Läs mer


Amsterdams flygplats Schiphol börjar köra sina markfordon och maskiner på förnybar diesel

Från och med januari 2023 kommer alla dieseldrivna markfordon och maskiner på...

Läs mer


Estlands största biogasproducent samarbetar med svenska C-Green kring cirkulär slamhantering

Estonian Cell, massatillverkare och Estlands största biogasproducent och C-Green, ett svenskt...

Läs mer
Ayanne De Oliveira Maciel, Ulrika Rova och Io Antonopoulou, är forskare inom biokemisk processteknik vid Luleå tekniska universitet som fångar in koldioxid i samarbete med SunPine.

Använder bioteknik för infångning av koldioxid

Koldioxidinfångning, användning och lagring är viktiga tekniker som utvecklas...

Läs mer


Orkla Eslöv blir fossilfritt

Orkla planerar att investera i en ny fossilfri energianläggning på sin livsmedelsfabrik...

Läs mer
Mest lästa

Implementa

Palgo

BK Services

Ketherm

Rekakabel

Contub360

Qvintus

WPS

rörkraft

ramab

Osby Parca

solar promotion empower

Vindteknikk

Härnösands kommun heta utbildningar

BVM

Baywa

industrinät

promoco

pretec

Nordheat

Assemblin solar

Vindkraftcentrum

marin miljöanalys

KL Industri 250

OKQ8 Sunday

Solmässan
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se