Instagram

Facebook

Ny analys av läget för biodrivmedel i Sverige och EU


2018-06-26

Bild: Transportföretagen

En ökad användning av biodrivmedel är en viktig förutsättning för att klara transportsektorns klimatutmaningar på kort och på medellång sikt. Sverige tillhör de länder som har högst användning av biodrivmedel i vägtransportsektorn och flyget planerar att öka sin andel. Men samtidigt finns en oro för att det inte ska vara möjligt att på ett hållbart sätt producera de stora volymer som behövs.

Det framstår också alltmer som att Sveriges och EU:s biodrivmedelspolitik inte är samordnad, vilket ytterligare kan försvåra utvecklingen.

– Eftersom Sverige är ett av de länder i Europa som har bäst förutsättningar för produktion av biodrivmedel, är det inte en långsiktig lösning att bygga vår klimatpolitik på en omfattande och fortsatt växande import av bioenergi från andra EU-länder, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen.

Mot denna bakgrund har professor Per Kågeson på Transportföretagens uppdrag genomfört  en analys för att beskriva och söka förklara skillnaderna i synen på biodrivmedlens klimatpolitiska roll mellan Sverige och EU. I rapporten görs också ett försök att bedöma den långsiktiga hållbarheten hos den svenska positionen.

Bland annat konstateras att Sverige idag har ett importberoende som långsiktigt är problematiskt, att Sveriges klimatmål för transportsektorn kraftigt avviker från EU:s och att det vetenskapliga stödet för kritiken mot vissa av de råvaror Sverige använder (palmolja och grödor) är starkt. Och det konstateras även att en bristsituation med höga priser hotar – en situation som särskilt kan drabba Sverige då vi ska ha den högsta andelen i EU, att den svenska politiken saknar positiva klimateffekter om den långsiktigt bygger på import från andra EU-länder och att energieffektivisering och elektrifiering är av stor vikt för att nå klimatmålet.

– För att verkligen bli en förebild är det bättre att utveckla ny teknik och styrmedel som kan bli brett tillgängliga över hela Europa och resten av världen. Men det förutsätter att den resursbas som används är tillräckligt stor för att räcka till alla. Så är inte fallet med biodrivmedel, avslutar Ulf Perbo.

Ladda ner rapporten här




Källa: Transportföretagen


Skriv ut



Solör Bioenergi förvärvar Borgstena Energis andel i Vårgårda Ångfabrik.
Solör Bioenergi förvärvar Borgstena Energis andel i Vårgårda Ångfabrik.

Solör Bioenergi fortsätter expandera i Vårgårda

Nu står det klart att Solör Bioenergi förvärvar Borgstena Energis andel i Vårgårda Ångfabrik. I och med detta har Solör Bioenergi tagit över hela...

Läs mer
Enerbrokers

Bioraffinaderierna kan bli fler – utan att priset på råvara drivs upp

Efterfrågan på biobränslen ökar, inte minst sedan krav på inblandning...

Läs mer
Idcon
Galina Pankratova i laboratoriet.

Bakterier gör elektrisk ström av socker i din tarm

Bakterier i tarmfloran kan ge upphov till elektrisk ström. Det visar en ny studie från...

Läs mer

Restströmmar från skogen, skogsbaserad industri och jordbruk ska bli grön olja för drivmedelsproduktion

Tomas Gustafsson, senior forskare på RISE Processum, framför den kontinuerliga HTL-piloten.

Hydrotermisk förvätskning, HTL, är en etablerad teknik som fått en renä...

Läs mer
Två utmaningar behöver klaras av för att realisera billigt biobränsle för flyget enligt forskarna.

Ny studie lyfter fram möjligheter för biobränsleproduktion

Forskare vid Chalmers har identifierat de två största utmaningarna för produktion...

Läs mer


Tunga vägtransporter går in i gasens tidsålder:

De nordiska länderna får ett nätverk med 50 tankningsstationer

Efterfrågan på renare bränslelösningar inom tung trafik växer kraftigt...

Läs mer
Christian Clemens, vd för flygbolaget BRA.

Innovationspris till BRA för bokningsbart biobränsle

Inrikesflygbolaget BRAs satsning på att erbjuda alla sina resenärer möjlighet att...

Läs mer

Världens största  LBG fabrik i drift

Biokraft AS har nu framgångsrikt driftsatt världens största fabrik för...

Läs mer


Fortum HorsePower biobränsle nu märkt med Bra Miljöval

Naturskyddsföreningen har certifierat Fortum HorsePowers biobränsle som Bra Miljöval...

Läs mer

Blockkejdor, nätverk och hållbara drivmedel delar av årets program på Load Up North

Förutom Meet Up på torsdagen hålls det ett seminarium om framtidens drivmedel som leds av Anna Säfvestad Albinsson, projektledare fossilfritt på Biofuel Region.

Load Up North anordnar i år ett program som bland annat innehåller...

Läs mer


BioDriv Öst storsatsar på näringslivets omställning till fossilfria transporter

BioDriv Öst har beviljats 3 950 000 kronor i stöd till projektet Transportutmaningen...

Läs mer
Mest lästa

Implementa

Cleps

Palgo

JIWA

Petrobio

storm geo

Smhi

Mared

GB tank

Clean Combustion

Blade solutions

Vindteknikk
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se