Instagram

Facebook

RISE ska driva innovationskluster för fossilfritt flyg


2018-11-08

RISE har fått i uppdrag av Energimyndigheten att driva ett innovationskluster för att påskynda omställningen till fossilfrihet inom flyget. Klustret ska samla alla aktörer som kan bidra till ett fossilfritt inrikesflyg 2030 och utrikesflyg 2045.

Regeringen gav tidigare i år Energimyndigheten 100 miljoner kronor för att göra det mer attraktivt att utveckla biobränsle för flyg från svensk skogsråvara. I uppdraget ingår att utlysa medel för att stödja forskning och utveckling av hållbara biobränslen för flyg samt att inrätta ett innovationskluster som samlar hela värdekedjan och som tar fram en gemensam behovsanalys för att accelerera omställningen till fossilfrihet inom flyget.

Efter beslut av Energimyndigheten är det nu klart att det blir RISE som ska driva innovationsklustret som får namnet Fossilfria Flygtransporter 2045.

– Sverige har potential att bli ledande på bioflygbränsle. De hinder vi ser för en övergång till ett mer hållbart flyg är idag inte främst av teknisk karaktär. Utmaningen är snarare hur vi kan utveckla hållbara och attraktiva affärsmodeller och tjänster som gör det intressant att investera och satsa på produktion av bioflygbränsle, säger Maria Fiskerud, projektledare på RISE som kommer att leda innovationsklustret.

Klustret kommer engagera regioner, branschföreträdare så väl som flygplatser och flygbolag, biobränsleproducenter samt affärsutvecklare. SAS och Swedavia, som sedan tidigare driver projekt tillsammans med RISE, är med som grundare till innovationsklustret.

– Vi vill ha med oss alla som har ett mer hållbart flyg som mål. Det här är ingen ”one-man-show” utan för att klara av omställningen måste vi samarbeta och dra åt samma håll, säger Maria Fiskerud.

– Vi är glada över tilldelningen och initiativet, som visar att vi som bransch tar klimathotet på största allvar. Vi ska nu fortsätta att vara pådrivande för en snabb omställning. På Swedavia arbetar vi sedan flera år tillbaka aktivt med att främja användningen av bioflygbränsle och dessutom med att minska klimatavtrycket i vår egen verksamhet med målet att 2020 ha noll utsläpp av fossilt koldioxid, säger Lena Wennberg, miljöchef på Swedavia.

– SAS har sedan länge varit pådrivande för att accelerera kommersialiseringen av biobränslen för flyget. Med detta innovationskluster samlar vi de aktör som har samma ambitioner som oss för att säkra att vi tillsammans kan realisera ambitionen om att det skall finnas biobränsle tillgängligt motsvarande allt svenskt in- och utrikesflyg innan år 2050, säger Lars Andersen Resare, hållbarhetschef på SAS.

– Vi är glada över att få detta förtroende från Energimyndigheten och övriga parter och övertygade att RISE bredd och tvärdisciplinära förmåga ger ett värdefullt bidrag till den komplexa omställning vi har framför oss, säger Markus Norström, affärs- och innovationsområdeschef Energi och biobaserad ekonomi RISE.




Källa: RISE


Skriv ut



Skånes allmänna kollektivtrafik fossilbränslefri

Från december 2018 drivs Skånetrafikens samtliga 1032 bussar på enbart förnybara bränslen såsom biogas, förnybar el märkt med ”Bra Miljö...

Läs mer
Enerbrokers
Renhållningsbolaget Urbasers 50 nya biogasdrivna Mercedes-Benz Econic kommer att servas av Upplands Motor i den nya fullserviceanläggningen i Länna i södra Stor-Stockholm.

Upplands Motor servar 50 nya biogasdrivna lastbilar för sophämtning i Stockholm

Renhållningsbolaget Urbaser har köpt 50 nya biogasdrivna Mercedes-Benz Econic lastbilar...

Läs mer
Idcon

Rekord för insamling av fallfrukt i Uppsala

Under 2018 samlades 756 ton fallfrukt in i Uppsala. Det är rekord och kan jämföras...

Läs mer
Exempel på korridorer för schablonartad korridorgallring; två korridorer á 2 × 10 m2 utlagda i ett tätt björkbestånd. Vid korridorgallring avverkas träden som står i korridorerna, medan träden utanför korridorerna lämnas att växa vidare.

Gallrad ungskog kan bli en viktig energiråvara lokalt

Med dagens marknadsläge, och ny effektiv drivningsteknik, skulle gallring av unga, täta...

Läs mer


RISE-projektet:

”Oljan från uttjänta däck som drivmedel – på god väg mot lönsamhet”

Den pyrolysolja som Enviro utvinner från uttjänta däck kan användas som...

Läs mer
Skellefteå Kraft samlar in julgranar och använder dem för att producera värme.

Tionde året som Skelleftebornas julgranar värmer bygden

För tionde året i rad pågår insamlingen av uttjänta julgranar ...

Läs mer
Närbild på ett flygplan som tankas.

Biobränsle tankas på fem av Swedavias flygplatser

Från och med den 19 december och under några dagar framåt tankas bioflygbrä...

Läs mer
Elin Hernebrant och Ryan Robinson, ingenjörer på Höganäs.

Forskare vid Luleå tekniska universitet hjälper Höganäs AB att bli fossilfria

Energimyndigheten har beviljat ett fyraårigt forskningsprojekt på mer än 5...

Läs mer


Preem och Thun Tankers satsar på fler miljöanpassade tankfartyg

Lördagen den 15 december namnger rederiet Thun Tankers det nya, miljöanpassade...

Läs mer
På bilden är teamet bakom Ventus Robur, från vänster: Maximilian Schultz, Sophy Jonasson, Alexandra Esguerra & Karl Lindell.

Entreprenörerna som vill att ren energi ska vara ett självklart alternativ för alla

Energin i Sverige står idag för cirka 10-20 procent av landets vä...

Läs mer


Gasum befäster sin ställning som ledande LNG-leverantör i Norden

Företaget inom flytande gas (LNG) Skangas byter namn till Gasum. Namnbytet kommer att stä...

Läs mer
Mest lästa

Implementa

Cleps

Palgo

JIWA

Osby Parca / Enertech AB

Contub360

storm geo

Smhi

Mared

GB tank

Clean Combustion

Blade solutions

Vindteknikk

BVM

WPS

IFE
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se