Instagram

Facebook

Så ska utsläppen från bensin och diesel minska


2019-06-05

Bild: Oskar Lürén

Nya reduktionsnivåer och fortsatt skattebefrielse för höginblandade biodrivmedel. Det är de viktigaste förslagen som Energimyndigheten redovisar i samband med utredningen av reduktionsplikten. Förslagen är viktiga pusselbitar för att minska utsläppen inom inrikes transporter fram till 2030.

Sedan 2018 finns krav på att drivmedelsleverantörer ska följa reduktionsplikten, vilket innebär att de ska minska växthusgasutsläppen från bensin och diesel. Reduktionsnivåerna var dock bara bestämda till och med 2021. Energimyndigheten lanserar nu sitt förslag på hur utsläppen ska minska inom inrikes transport fram till 2030.


Rak väg mot målet
För att ge en stabil tillväxt av andelen biodrivmedel är förslaget att ha en rak linje till målet 2030. Tills dess ska bensinen minska utsläppen med 26,7 procent och dieseln med 60 procent. Sverige har ett mål att inte ha några nettoutsläpp av växthusgaser år 2045. Därför har Energimyndigheten också föreslagit lämpliga reduktionsnivåer till det året, nämligen 80,6 procent för bensin och 92,9 procent för diesel.

Energimyndigheten föreslår även att reduktionsnivåerna ska fortsätta vara separata för bensin och diesel, precis som idag.

– Att slå ihop dem till en gemensam reduktionsnivå skulle innebära ökad flexibilitet, men en konkurrensmässig nackdel för de leverantörer som har större andel bensin i sin försäljning, säger handläggare Noak Westerberg.

För att inte reduktionsplikten ska bli en begränsning i hur mycket biodrivmedel som kan användas föreslår också myndigheten att bibehålla skattebefrielsen för rena och höginblandade biodrivmedel.


Utvärdering av reduktionsplikten
Förra året fick Energimyndigheten i uppdrag från regeringen att föreslå nya reduktionsnivåer fram till 2030. Förslagen skulle bedöma om en ny gemensam nivå, om rena och höginblandade biodrivmedel ska ingå i reduktionsplikten, samt om det behövs mer flexibilitet i systemet.

– Eftersom systemet med reduktionsplikt bara har gällt sedan 1 juli 2018 har vi begränsat underlag för att utvärdera hur systemet har fungerat i praktiken. Därför har vi fokuserat på att ha dialog med de företag och branschorganisationer som berörs av reduktionsplikten. Det har skett genom enskilda möten och branschmöten, säger Jenny Näslund, biträdande utredningsledare.



Källa: Energimyndigheten


Skriv ut





Linköpings första mack för flytande biogas invigd

Torsdagen den 25 juni, invigdes Svensk Biogas första tankstation för både flytande biogas (LBG) i Linköping. Macken ligger i Mörtlösa,vid K-Rauta.

Läs mer
Enerbrokers
Regiontrafik, Dalsland.

Avsiktsförklaring främjar biogas i Fyrbodal

Västra Götalandsregionen (VGR), Västtrafik och Fyrbodals kommunalförbund har...

Läs mer
Idcon
Jean Claude Nzayisenga, Insitutionen för fysiologsik botanik, tillsammans med sin handledare professor Anita Sellstedt.

Mikroalger har hög potential för biodieselproduktion och avloppsrening

Förutom att validera en metod för att snabbt analysera lipid-, kolhydrat- och...

Läs mer
OrangeGas etablerar sig i Sverige och har indikerat Helsingborg som tänkbar ort för huvudkontor. Företaget driver cirka 130 tankstationer i norra Europa och har två stationer under byggnation på Öland.

Öresundskraft avyttrar fordonsgasen till OrangeGas

Öresundskraft har tecknat avtal om försäljning av sina fem tankställen för...

Läs mer


Arlas nya biogasdrivna lastbilar sluter kretsloppet i biogasrevolutionen

Arla tar nästa steg i det de kallar för biogasrevolutionen med fyra nya biogasdrivna...

Läs mer


Så kan biogas slå igenom i transportsektorn

Det finns effektiva verktyg för att öka användningen av biogas i den lokala...

Läs mer
Gästrike Ekogas kommer att leverera biogas till de nya biogasbussarna i Gävle.

Nu kan gävleborna åka med lokalproducerat drivmedel

Den som bor i Gävle kommer nu att kunna åka fossilfritt med ett lokalproducerat...

Läs mer


Så ska Trafikverket omvandla vägkanter till biogas

Varje år slåttrar Trafikverket 20 000 mil vägkant över hela landet för...

Läs mer

LRF: Ursprungsmärk drivmedel för att öka fossilfri produktion


Sätt ursprungsmärkning på drivmedel så att bilisterna väljer hå...

Läs mer


Biogasproduktionen kan flerdubblas – så når vi dit

Det svenska biogassystemet kan byggas ut kraftigt, bland annat genom offentlig upphandling, lokala...

Läs mer
Transport på flytande biogas mellan Orklas lager i Helsingborg och Fågelmara i Blekinge.

Orkla, Gasum och Volvo i nytt samarbete för minskade trafikutsläpp

Orkla, Gasum och Volvo Lastvagnar startar en testperiod där Orklas transportsamarbetspartner...

Läs mer
Mest lästa

Implementa

Palgo

Osby Parca / Enertech AB

Contub360

WPS

Rörkraft

Ramab

Jämtvind

BK Services

Ketherm

Blade solutions

Vindteknikk

Härnösands kommun

BVM

Vägtransportledarna Norr

Baywa

SEK Svensk elstandard

ppam

connected wind

Nordheat

Energi service
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se