Instagram

Facebook

Så ska utsläppen från bensin och diesel minska


2019-06-05

Bild: Oskar Lürén

Nya reduktionsnivåer och fortsatt skattebefrielse för höginblandade biodrivmedel. Det är de viktigaste förslagen som Energimyndigheten redovisar i samband med utredningen av reduktionsplikten. Förslagen är viktiga pusselbitar för att minska utsläppen inom inrikes transporter fram till 2030.

Sedan 2018 finns krav på att drivmedelsleverantörer ska följa reduktionsplikten, vilket innebär att de ska minska växthusgasutsläppen från bensin och diesel. Reduktionsnivåerna var dock bara bestämda till och med 2021. Energimyndigheten lanserar nu sitt förslag på hur utsläppen ska minska inom inrikes transport fram till 2030.


Rak väg mot målet
För att ge en stabil tillväxt av andelen biodrivmedel är förslaget att ha en rak linje till målet 2030. Tills dess ska bensinen minska utsläppen med 26,7 procent och dieseln med 60 procent. Sverige har ett mål att inte ha några nettoutsläpp av växthusgaser år 2045. Därför har Energimyndigheten också föreslagit lämpliga reduktionsnivåer till det året, nämligen 80,6 procent för bensin och 92,9 procent för diesel.

Energimyndigheten föreslår även att reduktionsnivåerna ska fortsätta vara separata för bensin och diesel, precis som idag.

– Att slå ihop dem till en gemensam reduktionsnivå skulle innebära ökad flexibilitet, men en konkurrensmässig nackdel för de leverantörer som har större andel bensin i sin försäljning, säger handläggare Noak Westerberg.

För att inte reduktionsplikten ska bli en begränsning i hur mycket biodrivmedel som kan användas föreslår också myndigheten att bibehålla skattebefrielsen för rena och höginblandade biodrivmedel.


Utvärdering av reduktionsplikten
Förra året fick Energimyndigheten i uppdrag från regeringen att föreslå nya reduktionsnivåer fram till 2030. Förslagen skulle bedöma om en ny gemensam nivå, om rena och höginblandade biodrivmedel ska ingå i reduktionsplikten, samt om det behövs mer flexibilitet i systemet.

– Eftersom systemet med reduktionsplikt bara har gällt sedan 1 juli 2018 har vi begränsat underlag för att utvärdera hur systemet har fungerat i praktiken. Därför har vi fokuserat på att ha dialog med de företag och branschorganisationer som berörs av reduktionsplikten. Det har skett genom enskilda möten och branschmöten, säger Jenny Näslund, biträdande utredningsledare.



Källa: Energimyndigheten


Skriv ut



Mantex inleder samarbete med Statens Lantbruksuniversitet avseende analys av biomassa

Biofuel Analyzer från Mantex.

Mantex har undertecknat en avsiktsförklaring med Statens Lantbruksuniversitet i Uppsala, SLU, avseende ett samarbete kring att ta fram ny kunskap inom området analys och mätning av...

Läs mer
Enerbrokers


Nu har Nordens största LNG-terminal öppnat i Torneå

Den största terminalen i Norden för flytande naturgas (LNG) öppnade den 11 juni i...

Läs mer
Idcon

Neste och Air BP levererar hållbart flygbränsle till Swedavias flygplatser


Neste, producent av förnybara bränslen från avfall och restprodukter, och Air BP,...

Läs mer
Haraholmen utanför Piteå är platsen som rymmer ett av Sveriges mest expansiva industriella centrum.

Miljardsatsning på biobaserad industri

Haraholmen i Piteå är platsen för Sveriges kanske hetaste biobaserade...

Läs mer

Piteå och Vietnam i unikt samarbete om bioenergi

Under åtta år har Piteå medverkat i en rad utvecklingsprojekt i Ang Giang, Vietnam.

Vilka lärdomar gällande bioenergi har Vietnam tagit med sig genom att samarbeta med...

Läs mer

Bioenergi måste bli enklare för den breda allmänheten

Panelen fr v Pontus Herin, Douglas L. Faulkner, Johanna Mossberg, Helena Johansson, Alan Sherrard, Daniel Badman och Henric Demegård.

Faulkner inledde med det amerikanska och globala perspektivet. Som tjänsteman, politiker och...

Läs mer


Så ska utsläppen från bensin och diesel minska

Nya reduktionsnivåer och fortsatt skattebefrielse för höginblandade biodrivmedel....

Läs mer


Hurtigruten ska segla på död fisk

Som första rederi i världen ska Hurtigruten använda biogas i stor skala som...

Läs mer
Nytt avtal mellan Swedegas och FordonsGas gör det enklare att bunkra flytande biogas, LBG, i Göteborgs hamn.

Nytt avtal ger Göteborgs sjöfart nya miljömöjligheter

Nu blir det enklare för sjöfarten att bunkra flytande biogas, LBG, i Göteborgs hamn....

Läs mer

Flygbussarna Charter blir fossilfria

Nu tankar Flygbussarna Charter fossilfritt bränsle i form av HVO.

Flygbussarna Charter är en del av Merresor AB/Transdev och den del av verksamheten som...

Läs mer
Maria Wetterstrand kommer till BIOBASE för att prata om framtidens flygbränsle.

Rester från skogen är framtidens flygbränsle

Biobaserat flygbränsle kan komma att testflygas kommersiellt redan år 2021. Vid...

Läs mer
Mest lästa

Implementa

Cleps

Palgo

Osby Parca / Enertech AB

Contub360

Flintab

energi engagemang

TS Wind

Smhi

Mared

Clean Combustion

Blade solutions

Vindteknikk

IFE

Härnösands kommun

BVM
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se