Instagram

Facebook

Sverige kan flyga grönt på svensk skog


2018-03-13

Bild: IVL Svenska Miljöinstitutet

Forskare vid IVL Svenska Miljöinstitutet och Luleå tekniska universitet har i en förstudie hittat en lösning som innebär att dagens fossila bränsle för svenskt inrikesflyg kan bytas ut mot bioflygbränsle tillverkat av skogsrester. Nu vill forskarna demonstrera tekniken bakom tillverkningen av bioflygbränslet och göra kommersiella inrikesflygningar i Sverige.



– Vi har hittat en lösning där dagens bränsle för inrikesflyget i Sverige i en nära framtid kan bytas ut mot bioflygbränsle producerat av svensk skogsråvara. Vi vet tillverkningstekniker som fungerar och vi vet att tillgången på restprodukter av svensk skog är mycket stor, säger Fredrik Granberg, projektledare vid energiteknik, Luleå tekniska universitet.

Under 2017 genomförde forskarna en förstudie för produktion av grönt flygbränsle. Studien visar att teknik baserad på förgasning av biomassa i kombination med en förvätskningsprocess, så kallad Fischer Tropsch-syntes, kan ge konkurrenskraftig och hållbar produktion av bioflygbränsle av skogsindustrins restprodukter. Verkningsgraden för produktion av grönt flygbränsle från de två mest lovande skogsråvarorna grenar och toppar (GROT) och svartlut är cirka 40 procent. Forskarnas slutsats är därför att Sverige skulle kunna bli självförsörjande på bioflygbränsle med den tillverkningsteknik de föreslår.

– Vi har en skogsindustri med en mycket utvecklad och effektiv råvarulogistik och det ger fördelar. Vår utvecklade massaindustri har även väldigt bra möjligheter att integrera produktion av biodrivmedel, vilket kan sänka produktionskostnaderna för bioflygbränsle, säger Erik Furusjö, forskare vid IVL Svenska Miljöinstitutet och adjungerad professor i energiteknik vid Luleå tekniska universitet.

IVL har lett projektet och ansvarat för hållbarhetsbedömningarna. Råvaruförsörjning som har minimal miljöpåverkan och en produktionsprocess som är effektiv och inte använder icke-förnybar energi är två nyckelfrågor för att det producerade bränslet ska vara hållbart.

Det pilotprojekt som nu planeras kan utföras på LTU Green Fuels anläggning i Piteå och det ska ge tillräckligt mycket bränsle för att utföra kommersiella inrikesflygningar. Nu letar universitet efter finansiering till projektet, som uppskattas kosta runt 150 miljoner kronor.

– Vår plan för utveckling av grönt flygbränsle tillverkat av svenska skogsrester, innebär en vilja att snarast starta arbetet mot en teknikdemonstration av grönt flygbränsle tillverkat av skogsrester, eftersom det tar fem-tio år innan steg tre, som innebär att en första kommersiell storskalig anläggning kan vara i produktion, säger Fredrik Granberg.



Källa: IVL Svenska Miljöinstitutet


Skriv ut





Etanol är världens största biodrivmedel – och fortsätter öka

Förra året ökade den globala produktionen av bioetanol med 2,8 procent till totalt 106 miljarder liter. Därmed står etanol för 74 procent av världsproduktionen av...

Läs mer
Enerbrokers
<span class=\

Första spadtaget: ny förbehandlingsanläggning för biogas i Helsingborg

I fredags tog OX2 tillsammans med NSR och miljönämnden det första...

Läs mer
Idcon


Skangas levererar flytande biogas (LBG) till Uddeholm för användning i produktionen

Uddeholm, världens ledande tillverkare av verktygsstål för industriverktyg, testar...

Läs mer
<span class=\

Nytt forskningsprojekt för produktion av biomassa från marina mikroalger

För att möta behovet av ny och renare energi inleds nu ny forskning med att omvandla...

Läs mer


Skangas levererar flytande biogas (LBG) till Uddeholm för användning i produktionen

Uddeholm, världens ledande tillverkare av verktygsstål för industriverktyg, testar...

Läs mer
 <span class=\

Volvo Cars och Taxi Göteborg testar HVO100

Volvo Cars startar tillsammans med Taxi Göteborg ett projekt med cirka 100 bilar som ska...

Läs mer
Dick Carrick, ägare RenFuel, och Petter Holland, vd Preem.

Preem och RenFuel skapar världens första ligninanläggning för biodrivmedel

Preem och RenFuel undersöker, att i samarbete med Rottneros, uppföra världens fö...

Läs mer


E.ON, H&M group, Scania och Siemens bildar koalition för att påskynda skiftet till fossilfria tunga transporter

För att nå målet i Parisavtalet krävs att den att tunga transportsektorn blir...

Läs mer

SEKAB:s teknik i fokus när EU mångmiljonsatsar på bioflygbränsle

EU satsar 13,9 miljoner euro på att ta fram storskalig produktion av bioflygbränsle och...

Läs mer


Sustainable Transport Forum 2018:

Ledare från hela världen samlas för att diskutera omställningen till ett fossilfritt transportsystem

Den 22 maj står Scania värd för Sustainable Transport Forum 2018 utanför...

Läs mer
<span class=\

Världens första anläggning för förnybar energigas till stålindustrin byggs nu i Höganäs

I Höganäs bygger nu Höganäs AB och Cortus Energy världens första...

Läs mer
Mest lästa

Implementa

Cleps

Palgo

JIWA

Petrobio

storm geo

Smhi

Mared

GB tank

Clean Combustion

Blade solutions

Vindteknikk
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se