Instagram

Facebook

Sverige kan flyga grönt på svensk skog


2018-03-13

Bild: IVL Svenska Miljöinstitutet

Forskare vid IVL Svenska Miljöinstitutet och Luleå tekniska universitet har i en förstudie hittat en lösning som innebär att dagens fossila bränsle för svenskt inrikesflyg kan bytas ut mot bioflygbränsle tillverkat av skogsrester. Nu vill forskarna demonstrera tekniken bakom tillverkningen av bioflygbränslet och göra kommersiella inrikesflygningar i Sverige.



– Vi har hittat en lösning där dagens bränsle för inrikesflyget i Sverige i en nära framtid kan bytas ut mot bioflygbränsle producerat av svensk skogsråvara. Vi vet tillverkningstekniker som fungerar och vi vet att tillgången på restprodukter av svensk skog är mycket stor, säger Fredrik Granberg, projektledare vid energiteknik, Luleå tekniska universitet.

Under 2017 genomförde forskarna en förstudie för produktion av grönt flygbränsle. Studien visar att teknik baserad på förgasning av biomassa i kombination med en förvätskningsprocess, så kallad Fischer Tropsch-syntes, kan ge konkurrenskraftig och hållbar produktion av bioflygbränsle av skogsindustrins restprodukter. Verkningsgraden för produktion av grönt flygbränsle från de två mest lovande skogsråvarorna grenar och toppar (GROT) och svartlut är cirka 40 procent. Forskarnas slutsats är därför att Sverige skulle kunna bli självförsörjande på bioflygbränsle med den tillverkningsteknik de föreslår.

– Vi har en skogsindustri med en mycket utvecklad och effektiv råvarulogistik och det ger fördelar. Vår utvecklade massaindustri har även väldigt bra möjligheter att integrera produktion av biodrivmedel, vilket kan sänka produktionskostnaderna för bioflygbränsle, säger Erik Furusjö, forskare vid IVL Svenska Miljöinstitutet och adjungerad professor i energiteknik vid Luleå tekniska universitet.

IVL har lett projektet och ansvarat för hållbarhetsbedömningarna. Råvaruförsörjning som har minimal miljöpåverkan och en produktionsprocess som är effektiv och inte använder icke-förnybar energi är två nyckelfrågor för att det producerade bränslet ska vara hållbart.

Det pilotprojekt som nu planeras kan utföras på LTU Green Fuels anläggning i Piteå och det ska ge tillräckligt mycket bränsle för att utföra kommersiella inrikesflygningar. Nu letar universitet efter finansiering till projektet, som uppskattas kosta runt 150 miljoner kronor.

– Vår plan för utveckling av grönt flygbränsle tillverkat av svenska skogsrester, innebär en vilja att snarast starta arbetet mot en teknikdemonstration av grönt flygbränsle tillverkat av skogsrester, eftersom det tar fem-tio år innan steg tre, som innebär att en första kommersiell storskalig anläggning kan vara i produktion, säger Fredrik Granberg.



Källa: IVL Svenska Miljöinstitutet


Skriv ut





Preem och Thun Tankers satsar på fler miljöanpassade tankfartyg

Lördagen den 15 december namnger rederiet Thun Tankers det nya, miljöanpassade tankfartyget Thun Evolve i Groningen i Holland. Tankfartyget kommer att långtidsleasas av Preem för...

Läs mer
Enerbrokers
På bilden är teamet bakom Ventus Robur, från vänster: Maximilian Schultz, Sophy Jonasson, Alexandra Esguerra & Karl Lindell.

Entreprenörerna som vill att ren energi ska vara ett självklart alternativ för alla

Energin i Sverige står idag för cirka 10-20 procent av landets vä...

Läs mer
Idcon


Gasum befäster sin ställning som ledande LNG-leverantör i Norden

Företaget inom flytande gas (LNG) Skangas byter namn till Gasum. Namnbytet kommer att stä...

Läs mer


Biogas Research Center har tilldelats årets Biogasutmärkelse

Vinnaren av årets Biogasutmärkelse 2018 är Mats Eklund, föreståndare och...

Läs mer


Preem och norska Biozin i samarbete om mer förnybara drivmedel

Preem och det norska företaget Biozin AS har tecknat ett samarbetsavtal gällande...

Läs mer
Urban Wästljung, senior rådgivare inom Public Affairs and Sustainability på Scania, Lars Stjernkvist, kommunstyrelsens ordförande i Norrköping och Jan Mauritzson, vd för Lantmännen Agroetanol, klipper bandet.

Lantmännen Agroetanol och Scania har invigt världens första ED95-lastbil för tyngre transporter

Torsdagen den 29 november invigde Lantmännen och Scania en ny lastbilsmodell som drivs med...

Läs mer
Therese Axén, Malin Gustafsson, Eva Broberg från AB Bostäder flankeras av Simon Broberg, Renhållningen.

AB Bostäder först ut med ny avfallsinsamling

Under fredagen sparkade Teknisk Service, Renhållningen och AB Bostäder igång ett...

Läs mer
Särskilda boendet Sjölyckan vid Mögsjön i Storfors.

Grön energi till nytt boende i Storfors

Sedan i oktober är det nya särskilda boendet Sjölyckan vid Mögsjön i...

Läs mer
Höganäsanläggningen i november 2018.

Emissionsutfall i Cortus Energy – tillförs ca 65,2 miljoner kronor genom fulltecknad företrädesemission

Cortus Energy AB har slutfört den företrädesemission som beslutades på extra...

Läs mer


Näringsämnen från Toppå biogasanläggning i Åbo återanvänds inom industrin

Att utveckla en lösning inom cirkulär ekonomi på biogasanläggningen i Å...

Läs mer
De vinnande deltagarna Aman Kapoor, Jonathan Sigvant, Ida Pehrson och Joanna Krol.

Lämna ditt matavfall direkt på bussen och åk gratis

Studenter som deltagit i hållbarhetsacceleratorn ASAP  vinner pris som framtidens...

Läs mer
Mest lästa

Implementa

Cleps

Palgo

JIWA

Osby Parca / Enertech AB

storm geo

Smhi

Mared

GB tank

Clean Combustion

Blade solutions

Vindteknikk

Göta energi

BVM

WPS

IFE
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se