Instagram

Facebook

Världens snabbaste vätgassensor bäddar för ren energi


2019-04-11

Snabba och noggranna sensorer är avgörande i ett hållbart samhälle där vätgas är en energibärare.
Bild: Yen Strandqvist/Chalmers
Snabba och noggranna sensorer är avgörande i ett hållbart samhälle där vätgas är en energibärare.

Vätgas är en ren och förnybar energibärare som kan driva bilar som bara släpper ut vatten. Problemet är att vätgasen är mycket brandfarlig när den blandas med luft. Därför krävs supereffektiva detektorer. Nu presenterar Chalmersforskare den första vätgassensorn i världen som uppnår de högt ställda framtida kraven för att få användas i vätgasbilar.

De banbrytande resultaten publicerades nyligen i den ansedda vetenskapliga tidskriften Nature Materials. Den efterlängtade upptäckten är en optisk nanosensor som är inkapslad i ett plastmaterial. Sensorn bygger på ett optiskt fenomen – plasmoner - som uppstår när nanopartiklar av metall blir belysta och fångar upp ljus av en viss våglängd. Sensorn ändrar helt enkelt färg när mängden vätgas i omgivningen förändras.

Plasten runt den lilla sensorn är inte bara ett skydd, utan en nyckelkomponent. Den ökar sensorns hastighet och underlättar för vätgasmolekyler att passera in i metallpartiklarna där den detekteras. Samtidigt fungerar plasten som en effektiv barriär mot omgivningen eftersom inga andra molekyler släpps igenom. Sensorn kan därför arbeta både supereffektivt och ostört. Den gör att den klarar fordonsindustrins högt ställda framtida krav för tillämpning i vätgasbilar: att kunna detektera 0,1 procent väte i luft på mindre än en sekund.

– Vi har inte bara tagit fram världens snabbaste vätgassensor, utan också en sensor som är stabil över tid och inte avaktiveras. Till skillnad från dagens vätgassensorer behöver den här inte kalibreras om lika ofta, eftersom den skyddas av plasten, säger Ferry Nugroho, forskare på institutionen på fysik på Chalmers.

Det var under sin tid som doktorand som Ferry Nugroho och hans handledare Christoph Langhammer insåg att de var något stort på spåren. De läste en vetenskaplig artikel om att ingen hade lyckats nå de framtida hastighetskrav som ställs på vätgassensorer för bilar. När de testade sin egen sensor insåg de att de bara var en sekund från målet - utan att ens ha försökt optimera den. Plasten gjorde jobbet bättre än de kunde ana. Ursprungligen var den främst tänkt som en barriär, men det visade sig att den även gör sensorn snabbare. Upptäckten ledde till en febril tid av både experimentellt och teoretiskt arbete på institutionen.

– I det läget fanns det inget stopp. Vi ville hitta den ultimata kombinationen av nanopartiklar och plast, förstå hur den fungerar och vad som gör den så snabb. Det hårda arbetet gav resultat. På bara några månader nådde vi rekordtiden samt den grundläggande teoretiska förståelsen för vad som orsakar den, säger Ferry Nugroho.

Att detektera vätgas är utmanande på många sätt. Gasen är osynlig, luktfri, flyktig och extremt brandfarlig. Det krävs bara fyra procent väte i luften för det ska bildas knallgas som kan antändas vid minsta gnista. För att framtidens vätgasbilar och infrastrukturen kring dessa ska bli tillräckligt säker, måste man kunna detektera ytterst små mängder vätgas i luften. Sensorerna måste därför vara snabba så att läckor ska kunna åtgärdas innan det uppstår en brand.

– Det känns fantastiskt att kunna presentera en sensor som förhoppningsvis ska vara en del i vätgasbilens stora genombrott. Intresset som vi ser i bränslecellsbranschen är motiverande, säger Christoph Langhammer, biträdande professor på institutionen för fysik på Chalmers.

Även om siktet främst är inställt på att använda vätgas som energibärare, finns det också andra möjligheter som öppnas. Högeffektiva vätgassensorer efterfrågas inom elnätsbranschen och kemi- och kärnkraftsindustrin, men kan också bidra till att förbättra medicinsk diagnostik.

– Mängden vätgas i vår utandningsluft kan ge svar om till exempel inflammationer och födoämnesintoleranser. Vi hoppas att våra resultat ska kunna användas på bred front. Det här är så mycket mer än en vetenskaplig publikation, säger Christoph Langhammer.

På sikt är förhoppningen att sensorn ska kunna serietillverkas på ett effektivt sätt, till exempel med hjälp av 3D-printerteknik.

Fakta: Världens snabbaste vätgassensor

• Den chalmersutvecklade sensorn bygger på ett optiskt fenomen – plasmoner – som uppstår när nanopartiklar av metall blir belysta och fångar upp ljus av en viss våglängd.

• Den optiska nanosensorn innehåller miljontals metallnanopartiklar av en palladium-guldlegering som ser till att vätgasen effektivt sugs upp som i en disktrasa. Denna effekt gör att sensorn ändrar färg när mängden vätgas i omgivningen förändras.

• Plasten runt sensorn är inte bara ett skydd, utan ökar också sensorns hastighet genom att underlätta för vätgasmolekyler att tränga in i metallpartiklarna där de detekteras. Samtidigt fungerar plasten som en effektiv barriär mot omgivningen eftersom inga andra molekyler, som annars skulle avaktivera sensorn, släpps igenom

• Sensorns effektivitet gör att den klarar fordonsindustrins högt ställda framtida krav för tillämpning i vätgasbilar: att kunna detektera 0,1 procent väte på mindre än en sekund.

• Forskningen har finansierats av Stiftelsen för Strategisk Forskning inom ramen för projektet Plastic Plasmonics.

Om den vetenskapliga artikeln:

Artikeln ”Metal – Polymer Hybrid Nanomaterials for Plasmonic Ultrafast Detection” har publicerats i Nature Materials och är skriven av chalmersforskarna Ferry Nugroho, Iwan Darmadi, Lucy Cusinato, Anders Hellman, Vladimir P. Zhdanov och Christoph Langhammer. Resultaten har tagits fram i samarbete med Delfts tekniska universitet i Nederländerna, Danmarks tekniska universitet och Universitetet i Warszawa, Polen.




Källa: Chalmers

Skriv ut



Vadstena centrum.
Vadstena centrum.

Solör Bioenergi satsar vidare och levererar helt förnybar värme i Vadstena

Solör Bioenergi levererar sedan många år tillbaka fjärrvärme till privatpersoner och företag i Vadstena. De senaste sju åren har investeringar gjorts på...

Läs mer
Enerbrokers
Pelletsfabriken, när den var under uppbyggnad.

Kährs träpellets certifierad enligt Sustainable Biomass Program för hållbar biomassa

Nu har processen med att certifiera Kährs biobränsle i form av träpellets, enligt...

Läs mer
Idcon
Representater för Scania Group, Volvo Lastvagnar, BioFuel Region, Gasum, Umeå kommun och Sandahl Goods and Parcel klipper bandet och inviger Umeås nya gastankstation.

Invigning för Umeås första tankstation för biogas

Nu har Umeå fått sin första tankstation för biogas. I och med detta finns...

Läs mer
Solör Bioenergis anläggning i Mölnlycke.

Expansiv satsning på fjärrvärmen i Mölnlycke

Som en del i expansionen på bostäder och verksamhetsfastigheter i Mölnlycke byggs...

Läs mer
Stora kolonnen lyfts på plats i SunPines nya andra fabrik.

Ett lyft för SunPine

SunPines nya andra fabrik börjar ta form. Huvudkolonnen på är nu på plats i...

Läs mer
Bildmontage, bakgrundsbild av Bruno Ramos Lara, Unsplash, och illustration av ett membran till en bioreaktor.

Mikroorganismer matas med giftgas för att producera biobränsle

I dag används olika processer för att omvandla organiskt avfall till biogas. Genom att...

Läs mer

Solör Bioenergi ny ägare till fjärrvärmen i Horndal

Sten Bergman, CTO Solör Bioenergi AG, Nicklas Eld, regionchef Solör Bioenergi Väst, Anders Malmström, VD Bionär Närvärme AB.

Solör Bioenergis satsning på att växa inom fjärrvärme fortsätter....

Läs mer
Jordberga Gasum, biogas anläggning.

Gasum får investeringsstöd från Klimatklivet för ny biogasanläggning och fyra tankstationer

Gasum har fått investeringsstöd från Klimatklivet för en planerad ny...

Läs mer


VA SYD tar över driften av biogasanläggningen på Källby avloppsreningsverk

Den 1 jan 2020 tar VA SYD över driften av biogasanläggningen vid Källby...

Läs mer
Anna Tenje, kommunstyrelsens ordförande i Växjö, skyfflar i det sista lasset torv i Sandviksverket.

Växjö Energi är landets första fossilfria energi- och kommunikationsföretag

Växjö Energis mål om 100 % fossilfri verksamhet är nu uppnått. Den 19...

Läs mer
Produktion av biometanol från Södras nya fabrik i Mönsterås kan börja vid årsskiftet.

Produktion av biodrivmedel i Norden kan öka 400 procent till 2025

Intresset för att producera biodrivmedel i Norden ökar. Idag finns kapacitet att varje...

Läs mer
Mest lästa

Implementa

Cleps

Palgo

Osby Parca / Enertech AB

Contub360

Flintab

energi engagemang

TS Wind

WPS

Rörkraft

Ramab

Jämtvind

m-solutions

Smhi

Mared

Clean Combustion

Blade solutions

Vindteknikk

Härnösands kommun

BVM

Vägtransportledarna Norr

Baywa

SEK Svensk elstandard

ppam

connected wind
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se