Instagram

Facebook

Volkswagen-koncernens kraftverk övergår från kol till gas


2018-03-09

Skiss av VW-koncernens produktionsanläggning i Wolfsburg som ska gå över från kol till gasdrift.
Bild: Volkswagen
Skiss av VW-koncernens produktionsanläggning i Wolfsburg som ska gå över från kol till gasdrift.

Wolfsburgs produktionsanläggningar ska moderniseras. Övergången från kol till gas kommer att minska koldioxidutsläppen med 1,5 miljoner ton per år, och motsvara nuvarande koldioxidutsläpp från ca 870 000 fordon per år*. Investeringarna i nya kombinationsanläggningar uppgår till cirka 400 miljoner euro. Omläggningen planeras starta 2018 med idrifttagning mellan 2021 och 2022.

Volkswagen-koncernen tar ännu ett viktigt steg mot att väsentligt reducera miljöpåverkan genom minskad  kolanvändning.  Koncernledningen har beslutat att de två stora kraftverken i Wolfsburg ska moderniseras och gå över från kol till naturgasanvändning. Under projektets gång ska flera nya kombinationssystem installeras som ersättning för de befintliga koleldade pannorna. Omkring 400 miljoner euro ska investeras i projektet och de nya anläggningarna ska tas i drift mellan 2021 och 2022.

De nya högeffektiva gasturbinerna som ska installeras vid Wolfsburgs kraftverk kommer att minska koldioxidutsläppen från värme- och elproduktion med ca 1,5 miljoner ton per år. Detta motsvarar nuvarande årliga koldioxidutsläpp från ca  870 000 fordon och en minskning på nästan 60 procent jämfört med tidigare utsläpp från Wolfsburgs kraftverk. För de tyska anläggningarna uppgår minskningen av koldioxidutsläppen till cirka 50 procent. Koncernföretaget VW Kraftwerk GmbH kommer att driva de nya systemen.

– Volkswagen-koncernen har för avsikt och måste verkligen bidra till att bekämpa klimatförändringar och förbättra luftkvaliteten. Därför driver vi utvecklingen framåt med elektrifiering av våra fordon samtidigt som konventionella drivlinor blir renare och effektivare.

–Vi har också satt upp nya, ambitiösa mål för produktionen. År 2025 avser vi att ha minskat Volkswagen-koncernens miljöpåverkan med 45 procent (energi, koldioxid, vatten, lösningsmedel och avfall) jämfört med 2010. Övergången från kol till gas vid de två kraftverken vid bolagets huvudkontor i Wolfsburg är en tydlig signal och ett viktigt steg. Fler kommer att följa, säger Matthias Müller, Volkswagen-koncernens VD, med anledning av ledningens beslut.

Vid "Heizkraftwerk Nord/Süd", ett landmärke för Wolfsburg-fabriken, kommer de koleldade pannorna att ersättas med ett kombinerat system (gas- och ångturbin) och tre varmvattenberedare. Dessa anläggningar kommer att generera cirka 136 megawatt elkraft och cirka 386 megawatt värmeenergi i framtiden.

Två ytterligare kombinationsaggregat ska dessutom installeras i det nuvarande kolförvaringsområdet vid "Heizkraftwerk West" och kommer då att generera cirka 288 megawatt elkraft och cirka 265 megawatt värmeenergi. Den totala investeringen i högeffektiva kombinationssystem i Wolfsburg kommer att uppgå till cirka 400 miljoner euro.

Under förutsättning av godkännande från behöriga myndigheter och att tillräckliga framsteg uppnås med detaljutformning och anbudsförfrågningar, kan det första byggarbetet starta redan 2018. När de nya anläggningarna har kommit igång, omkring år 2021-2022, kan koldioxidutsläppen ha minskat med nästan 60 procent eller cirka 1,5 miljoner ton per år, vilket motsvarar nuvarande koldioxidutsläpp på omkring 870 000 fordon per år.

– Om syntetisk naturgas blir ekonomiskt lönsam i framtiden, till exempel genom användning av ”power-to-gas”-system, skulle vi kunna bli helt koldioxidneutrala. Inom ramen för energiövergången kan detta bli ett framtida komplement till förnybara energikällor, säger Michael Heinemann, VD i VW Kraftwerk GmbH.

– De nya anläggningarna kommer dock inte bara att minska koldioxidutsläppen, utan också drastiskt sänka vattenförbrukningen, avfallsmängden och andra utsläpp – med i genomsnitt cirka 50 procent. På detta sätt hjälper vi också till att minska lokala koncentrationer av föroreningar, säger Stephan Krinke, Volkswagen-koncernens miljöchef.

De två kraftstationerna i Wolfsburg levererar energi till anläggningarna för Volkswagen Personbilar, Volkswagen Transportbilar och Volkswagen-komponenter i Wolfsburg, Emden, Hannover, Kassel, Braunschweig och Salzgitter. Stationerna levererar dessutom värme till Wolfsburg-fabriken och staden Wolfsburg.

*Medeltal mil för personbilar (bensin + diesel + CNG) 14 100 [km/år]. EU-flottan värde 122 g/km. Källa: mobilitetssiffror 2015/2016.

Om VW Kraftwerk GmbH: VW Kraftwerk GmbH är ett helägt dotterbolag till Volkswagen AG. VW Kraftwerk GmbH ansvarar för driften av kraftverken i Wolfsburg, Kassel, Braunschweig, Hannover och Emden och har cirka 490 anställda.



Källa: Volkswagen


Skriv ut





Etanol är världens största biodrivmedel – och fortsätter öka

Förra året ökade den globala produktionen av bioetanol med 2,8 procent till totalt 106 miljarder liter. Därmed står etanol för 74 procent av världsproduktionen av...

Läs mer
Enerbrokers
<span class=\

Första spadtaget: ny förbehandlingsanläggning för biogas i Helsingborg

I fredags tog OX2 tillsammans med NSR och miljönämnden det första...

Läs mer
Idcon


Skangas levererar flytande biogas (LBG) till Uddeholm för användning i produktionen

Uddeholm, världens ledande tillverkare av verktygsstål för industriverktyg, testar...

Läs mer
<span class=\

Nytt forskningsprojekt för produktion av biomassa från marina mikroalger

För att möta behovet av ny och renare energi inleds nu ny forskning med att omvandla...

Läs mer


Skangas levererar flytande biogas (LBG) till Uddeholm för användning i produktionen

Uddeholm, världens ledande tillverkare av verktygsstål för industriverktyg, testar...

Läs mer
 <span class=\

Volvo Cars och Taxi Göteborg testar HVO100

Volvo Cars startar tillsammans med Taxi Göteborg ett projekt med cirka 100 bilar som ska...

Läs mer
Dick Carrick, ägare RenFuel, och Petter Holland, vd Preem.

Preem och RenFuel skapar världens första ligninanläggning för biodrivmedel

Preem och RenFuel undersöker, att i samarbete med Rottneros, uppföra världens fö...

Läs mer


E.ON, H&M group, Scania och Siemens bildar koalition för att påskynda skiftet till fossilfria tunga transporter

För att nå målet i Parisavtalet krävs att den att tunga transportsektorn blir...

Läs mer

SEKAB:s teknik i fokus när EU mångmiljonsatsar på bioflygbränsle

EU satsar 13,9 miljoner euro på att ta fram storskalig produktion av bioflygbränsle och...

Läs mer


Sustainable Transport Forum 2018:

Ledare från hela världen samlas för att diskutera omställningen till ett fossilfritt transportsystem

Den 22 maj står Scania värd för Sustainable Transport Forum 2018 utanför...

Läs mer
<span class=\

Världens första anläggning för förnybar energigas till stålindustrin byggs nu i Höganäs

I Höganäs bygger nu Höganäs AB och Cortus Energy världens första...

Läs mer
Mest lästa

Implementa

Cleps

Palgo

JIWA

Petrobio

storm geo

Smhi

Mared

GB tank

Clean Combustion

Blade solutions

Vindteknikk
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se