Instagram

Facebook

Volkswagen-koncernens kraftverk övergår från kol till gas


2018-03-09

Skiss av VW-koncernens produktionsanläggning i Wolfsburg som ska gå över från kol till gasdrift.
Bild: Volkswagen
Skiss av VW-koncernens produktionsanläggning i Wolfsburg som ska gå över från kol till gasdrift.

Wolfsburgs produktionsanläggningar ska moderniseras. Övergången från kol till gas kommer att minska koldioxidutsläppen med 1,5 miljoner ton per år, och motsvara nuvarande koldioxidutsläpp från ca 870 000 fordon per år*. Investeringarna i nya kombinationsanläggningar uppgår till cirka 400 miljoner euro. Omläggningen planeras starta 2018 med idrifttagning mellan 2021 och 2022.

Volkswagen-koncernen tar ännu ett viktigt steg mot att väsentligt reducera miljöpåverkan genom minskad  kolanvändning.  Koncernledningen har beslutat att de två stora kraftverken i Wolfsburg ska moderniseras och gå över från kol till naturgasanvändning. Under projektets gång ska flera nya kombinationssystem installeras som ersättning för de befintliga koleldade pannorna. Omkring 400 miljoner euro ska investeras i projektet och de nya anläggningarna ska tas i drift mellan 2021 och 2022.

De nya högeffektiva gasturbinerna som ska installeras vid Wolfsburgs kraftverk kommer att minska koldioxidutsläppen från värme- och elproduktion med ca 1,5 miljoner ton per år. Detta motsvarar nuvarande årliga koldioxidutsläpp från ca  870 000 fordon och en minskning på nästan 60 procent jämfört med tidigare utsläpp från Wolfsburgs kraftverk. För de tyska anläggningarna uppgår minskningen av koldioxidutsläppen till cirka 50 procent. Koncernföretaget VW Kraftwerk GmbH kommer att driva de nya systemen.

– Volkswagen-koncernen har för avsikt och måste verkligen bidra till att bekämpa klimatförändringar och förbättra luftkvaliteten. Därför driver vi utvecklingen framåt med elektrifiering av våra fordon samtidigt som konventionella drivlinor blir renare och effektivare.

–Vi har också satt upp nya, ambitiösa mål för produktionen. År 2025 avser vi att ha minskat Volkswagen-koncernens miljöpåverkan med 45 procent (energi, koldioxid, vatten, lösningsmedel och avfall) jämfört med 2010. Övergången från kol till gas vid de två kraftverken vid bolagets huvudkontor i Wolfsburg är en tydlig signal och ett viktigt steg. Fler kommer att följa, säger Matthias Müller, Volkswagen-koncernens VD, med anledning av ledningens beslut.

Vid "Heizkraftwerk Nord/Süd", ett landmärke för Wolfsburg-fabriken, kommer de koleldade pannorna att ersättas med ett kombinerat system (gas- och ångturbin) och tre varmvattenberedare. Dessa anläggningar kommer att generera cirka 136 megawatt elkraft och cirka 386 megawatt värmeenergi i framtiden.

Två ytterligare kombinationsaggregat ska dessutom installeras i det nuvarande kolförvaringsområdet vid "Heizkraftwerk West" och kommer då att generera cirka 288 megawatt elkraft och cirka 265 megawatt värmeenergi. Den totala investeringen i högeffektiva kombinationssystem i Wolfsburg kommer att uppgå till cirka 400 miljoner euro.

Under förutsättning av godkännande från behöriga myndigheter och att tillräckliga framsteg uppnås med detaljutformning och anbudsförfrågningar, kan det första byggarbetet starta redan 2018. När de nya anläggningarna har kommit igång, omkring år 2021-2022, kan koldioxidutsläppen ha minskat med nästan 60 procent eller cirka 1,5 miljoner ton per år, vilket motsvarar nuvarande koldioxidutsläpp på omkring 870 000 fordon per år.

– Om syntetisk naturgas blir ekonomiskt lönsam i framtiden, till exempel genom användning av ”power-to-gas”-system, skulle vi kunna bli helt koldioxidneutrala. Inom ramen för energiövergången kan detta bli ett framtida komplement till förnybara energikällor, säger Michael Heinemann, VD i VW Kraftwerk GmbH.

– De nya anläggningarna kommer dock inte bara att minska koldioxidutsläppen, utan också drastiskt sänka vattenförbrukningen, avfallsmängden och andra utsläpp – med i genomsnitt cirka 50 procent. På detta sätt hjälper vi också till att minska lokala koncentrationer av föroreningar, säger Stephan Krinke, Volkswagen-koncernens miljöchef.

De två kraftstationerna i Wolfsburg levererar energi till anläggningarna för Volkswagen Personbilar, Volkswagen Transportbilar och Volkswagen-komponenter i Wolfsburg, Emden, Hannover, Kassel, Braunschweig och Salzgitter. Stationerna levererar dessutom värme till Wolfsburg-fabriken och staden Wolfsburg.

*Medeltal mil för personbilar (bensin + diesel + CNG) 14 100 [km/år]. EU-flottan värde 122 g/km. Källa: mobilitetssiffror 2015/2016.

Om VW Kraftwerk GmbH: VW Kraftwerk GmbH är ett helägt dotterbolag till Volkswagen AG. VW Kraftwerk GmbH ansvarar för driften av kraftverken i Wolfsburg, Kassel, Braunschweig, Hannover och Emden och har cirka 490 anställda.



Källa: Volkswagen


Skriv ut



Solör Bioenergi förvärvar Borgstena Energis andel i Vårgårda Ångfabrik.
Solör Bioenergi förvärvar Borgstena Energis andel i Vårgårda Ångfabrik.

Solör Bioenergi fortsätter expandera i Vårgårda

Nu står det klart att Solör Bioenergi förvärvar Borgstena Energis andel i Vårgårda Ångfabrik. I och med detta har Solör Bioenergi tagit över hela...

Läs mer
Enerbrokers

Bioraffinaderierna kan bli fler – utan att priset på råvara drivs upp

Efterfrågan på biobränslen ökar, inte minst sedan krav på inblandning...

Läs mer
Idcon
Galina Pankratova i laboratoriet.

Bakterier gör elektrisk ström av socker i din tarm

Bakterier i tarmfloran kan ge upphov till elektrisk ström. Det visar en ny studie från...

Läs mer

Restströmmar från skogen, skogsbaserad industri och jordbruk ska bli grön olja för drivmedelsproduktion

Tomas Gustafsson, senior forskare på RISE Processum, framför den kontinuerliga HTL-piloten.

Hydrotermisk förvätskning, HTL, är en etablerad teknik som fått en renä...

Läs mer
Två utmaningar behöver klaras av för att realisera billigt biobränsle för flyget enligt forskarna.

Ny studie lyfter fram möjligheter för biobränsleproduktion

Forskare vid Chalmers har identifierat de två största utmaningarna för produktion...

Läs mer


Tunga vägtransporter går in i gasens tidsålder:

De nordiska länderna får ett nätverk med 50 tankningsstationer

Efterfrågan på renare bränslelösningar inom tung trafik växer kraftigt...

Läs mer
Christian Clemens, vd för flygbolaget BRA.

Innovationspris till BRA för bokningsbart biobränsle

Inrikesflygbolaget BRAs satsning på att erbjuda alla sina resenärer möjlighet att...

Läs mer

Världens största  LBG fabrik i drift

Biokraft AS har nu framgångsrikt driftsatt världens största fabrik för...

Läs mer


Fortum HorsePower biobränsle nu märkt med Bra Miljöval

Naturskyddsföreningen har certifierat Fortum HorsePowers biobränsle som Bra Miljöval...

Läs mer

Blockkejdor, nätverk och hållbara drivmedel delar av årets program på Load Up North

Förutom Meet Up på torsdagen hålls det ett seminarium om framtidens drivmedel som leds av Anna Säfvestad Albinsson, projektledare fossilfritt på Biofuel Region.

Load Up North anordnar i år ett program som bland annat innehåller...

Läs mer


BioDriv Öst storsatsar på näringslivets omställning till fossilfria transporter

BioDriv Öst har beviljats 3 950 000 kronor i stöd till projektet Transportutmaningen...

Läs mer
Mest lästa

Implementa

Cleps

Palgo

JIWA

Petrobio

storm geo

Smhi

Mared

GB tank

Clean Combustion

Blade solutions

Vindteknikk
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se