Instagram

Facebook

Volvo Cars och Taxi Göteborg testar HVO100


2018-05-29

 <span class=\
Bild: Volvo
 Volvo Cars och Taxi Göteborg testar HVO100.

Volvo Cars startar tillsammans med Taxi Göteborg ett projekt med cirka 100 bilar som ska köras på miljöbränslet HVO100. Ett förnyelsebart bränsle som kan ersätta fossil diesel. Under projekttiden görs uppföljningar för att jämföra effekterna av att tanka HVO100 i förhållande till vanlig diesel.

– Våra tidigare erfarenheter från tester är att långtidseffekterna av 100 procent HVO inte påverkar våra motorer negativt. Beläggning och bränsleutspädning av oljan blir mindre tack vara lägre halt av aromater, säger Lisa Jacobsson Nilsson, bränsleexpert på Volvo Cars.

Det betyder i praktiken att inga särskilda konverteringar eller anpassningar görs för tankning av 100 procent HVO för de cirka 100 bilarna, främst Volvo V90 med motorerna D3 och D4. Det har också tidigare gjorts mindre tester för liknande bilar.

Enkelt förklarat är HVO100, som står för Hydrerad Vegetabilisk Olja, ett förnyelsebart bränsle som sänker växthusgaserna, räknat som koldioxid - CO2, med upp till 90 procent jämfört med vanlig diesel.

– Vi hade en dialog med Taxi Göteborg som ledde fram till det avtal vi nu har skrivit. Affären omfattar drygt 100 bilar och blir ett viktigt test för oss och hur vi ska tänka framöver när det gäller HVO100, säger Fredrik Isakson, chef för företagsförsäljningen på Volvo Car Sverige.

– Taxi Göteborg har som miljömål att köra fossilfritt. Det är ett krav bestämt av föreningens miljöarbete. När det stod klart att vi kunde köra med HVO100 så släppte vi kravet på att inte köra dieselbilar. HVO100 ser vi som ett steg i rätt riktning, säger Martin Lund på Taxi Göteborg.

Under projektets gång kommer bilarnas tankningsmönster att följas upp samt att det görs analyser vid varje servicetillfälle. I dag tillåter inte Volvo, eller de flesta övriga biltillverkare, bränslet generellt i sina bilar. Skulle något inträffa gäller inte bilens garantier.

– De tester och analyser vi gör kommer att ligga till grund för vårt beslut om hur vi fortsatt ska förhålla oss till HVO100 och andra bränslen som uppfyller en europeisk standard som heter EN 15940, säger Lisa Jacobsson Nilsson.

– Men när och om ett sådant beslut kan komma är det för tidigt att säga något om i nuläget, tillägger hon.

Taxi Göteborg kan konstatera att hittills har projektet löpt på bra. Det problem som hittills dykt upp är att de ännu så länge inte finns så många tankstationer som erbjuder bränslet.

– Detta ställer så klart högre krav på våra förare att planera sin körning och sina tankningar, säger Martin Lund.

Fotnot: HVO kan också blandas in i fossil diesel som uppfyller europeiska och svenska bränslestandarderna EN 590 och SS 155435 som Volvo Cars följer. Den diesel som erbjuds i dag i Sverige kan innehålla HVO med upp till 49 procent, beroende på vilken leverantör och kvalitet det gäller.




Källa: Volvo


Tipsa en vn Skriv ut





Gasum investerar i en ny biogasanläggning i Borlänge för att erbjuda mer förnybar energi på marknaden

Gasum har beslutat att investera i en ny biogasanläggning i Borlänge, Sverige. Investeringsbeslutet är nästa steg i Gasums plan att bygga fem storskaliga biogasanläggningar i...

Läs mer
flamkontroll
 

Producentansvar för plast välkomnas

Energimyndigheten fick av regeringen i uppdrag att utreda och föreslå styrmedel för...

Läs mer


Minskade klimatutsläpp från fjärrvärmen 2022

Energiföretagen Sverige publicerar idag den samlade statistiken över fjärrvä...

Läs mer


Byggandet av Gasums biogasanläggning i Götene påbörjas – först i raden av flera strategiska investeringar för att öka tillgången av biogas

Gasums nästa kommande nya biogasanläggning i Götene fick sitt slutgiltiga bygglov i...

Läs mer

Solör Bioenergi och Friluftsfrämjandet i Sjöbo låter julgranar bli till fjärrvärme


Varje år säljs cirka 3 miljoner granar i Sverige, vilket innebär stora mängder...

Läs mer


Wärtsiläs projekt för flytande biogas kommer att avsevärt minska utsläppen av växthusgaser i Sverige

Teknologikoncernen Wärtsilä levererar sin teknik för förvätskning av...

Läs mer
Olof Boson som är lantbrukare och styrelseordförande i Mönsterås Biogas.

Scandinavian Biogas bygger storskalig biogasanläggning i Mönsterås

Anläggningen byggs i samarbete med lokala lantbrukare och ska producera flytande biogas...

Läs mer
SAS Airbus 320 Neo.

Fossilfritt flygbränsle får EU-stöd

Vattenfall, Shell, LanzaTech och SAS driver projektet HySkies med målet att 2027 starta...

Läs mer


Amsterdams flygplats Schiphol börjar köra sina markfordon och maskiner på förnybar diesel

Från och med januari 2023 kommer alla dieseldrivna markfordon och maskiner på...

Läs mer


Estlands största biogasproducent samarbetar med svenska C-Green kring cirkulär slamhantering

Estonian Cell, massatillverkare och Estlands största biogasproducent och C-Green, ett svenskt...

Läs mer
Ayanne De Oliveira Maciel, Ulrika Rova och Io Antonopoulou, är forskare inom biokemisk processteknik vid Luleå tekniska universitet som fångar in koldioxid i samarbete med SunPine.

Använder bioteknik för infångning av koldioxid

Koldioxidinfångning, användning och lagring är viktiga tekniker som utvecklas...

Läs mer


Orkla Eslöv blir fossilfritt

Orkla planerar att investera i en ny fossilfri energianläggning på sin livsmedelsfabrik...

Läs mer
Mest lästa

Implementa

Palgo

BK Services

Ketherm

Rekakabel

Contub360

Qvintus

WPS

rörkraft

ramab

Osby Parca

solar promotion empower

Vindteknikk

Härnösands kommun heta utbildningar

BVM

Baywa

industrinät

promoco

pretec

Nordheat

Assemblin solar

Vindkraftcentrum

marin miljöanalys

KL Industri 250

OKQ8 Sunday

Solmässan
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se