Instagram

Facebook

Audi och Hager bidrar till klimatmålet: "Ladda hemmet med elbilen"


2020-08-04

Hager och Audi ska ge energi till svenska hem.
Bild: Hager
Hager och Audi ska ge energi till svenska hem.

Audi och Hager ingår i ett gemensamt forskningsprojekt om energilagring i hemmet. Med tekniken bidirektionell laddning kan överskottsel lagras i bilen och användas i hushållet vid behov.

Enligt de svenska energi- och klimatmålen ska elproduktionen år 2040 vara 100 procent förnybar, det vill säga bestå av vatten-, vind- och solkraft. Av den anledningen riktas nu fokus på att utveckla vind- och solkraft. Dessa två energislag brottas dock med ett gemensamt problem: energilagring. När det är vindstilla och mörkt blir energislagen verkningslösa.

Hager har därför tillsammans med Audi ingått i ett forskningsprojekt som kan bidra till att lösa utmaningen med energilagring: dubbelriktad laddning hemma, även kallat Vehicle to Home (V2H). Den innovativa tekniken ger ekonomiska fördelar och säkrare tillgång på el.

Utnyttjar potentialen i elbilen
Idén är lika enkel som den är genial: elbilens högvoltsbatteri laddas inte bara från hemmets elförsörjning för användning som energikälla för fordonet, utan det kan också användas som en decentraliserad lagringskälla och försörja hemmet med el.

– Ett fordonsbatteri kan lagra ungefär lika mycket energi som ett genomsnittligt hushåll förbrukar på en vecka. Den potentiella lagringskapaciteten är därför betydande, säger Ulrich Reiner, e-mobilitetsexpert på Hager.

I framtiden kommer den nya infrastrukturen för laddning teoretiskt kunna tillåta ett elektriskt fordons batteri att laddas från vilken hemanslutning som helst och även leverera energi tillbaka till hemnätet. Fastighetsägare som producerar sin egen elektricitet från till exempel solceller på taket kommer att kunna använda bilen som mellanlager för att sedan förse hemmet med el vid behov.

Det officiella namnet på denna bidirektionella laddning är Vehicle to Home (V2H).

– V2H har en stor potential för att minska elkostnaderna för husägare och öka både nätstabilitet och försörjningssäkerhet i händelse ett strömavbrott. Att använda batterier från tusentals elfordon för att ge ett betydande bidrag till klimatet är en vision som har fascinerat oss från första början. Med Audi har vi funnit en idealisk partner, förklarar Ulrich Reiner.

Ett tekniskt komplext projekt
Det som låter enkelt i teorin är i praktiken extremt tekniskt komplicerat, vilket kräver noggrann samordning mellan de olika tekniska komponenterna. E3/DC som är ett dotterbolag till Hager bidrar med den tekniska kunskapen bakom laddningsinfrastrukturen. I forskningsprojektet användes en Audi e-tron med serienära laddningsteknik som energilagringssystem för V2H.

Detta är dock bara början. Ett bidirektionellt laddningssystem som lämpar sig för vardagsbruk kräver mycket mer. För att kunna hantera energiutbytet med fordonet krävs ett smart hems energihanteringssystem (Home energy management system), och naturligtvis en laddningsstation. Hager har lämpliga lösningar i sin produktportfölj för detta. Implementeringen av CCS-laddningsstandarden stöds av det amerikanska partnerföretaget IoTecha.

Bidrag till en lyckad energiomställningen
Ulrich Reiner är övertygad om projektets potential.

– I framtiden kommer ett ökande antal husägare att ha en bil i garaget eller utanför hemmet som kan lagra energi som genererats av hemmet. Kunder som har en egen solcellsanläggning kan optimera sin mobilitet både när det gäller kostnader och koldioxidförbrukning samtidigt som de avlastar elnätet. Detta blir ett viktigt bidrag till en lyckad energiomställning.



Källa: Hager


Tipsa en vn Skriv ut





PiteEnergi gör utvecklingsprojekt med batterilager

Vi tar ett steg in i framtiden genom att nu installera batterier för att utforska och förstå hur vi kan maximera möjligheterna på energimarknaden. Dessa batterier...

Läs mer
flamkontroll


Så ska elnätet stå emot snö och is

Vädrets makter skapar ofta problem för elnätet och ett förändrat klimat...

Läs mer


Justering av elnätsavgiften i Luleå 2024

Luleå Energi Elnät höjer elnätsavgiften med 9% från och med den 1...

Läs mer


Falkenberg Energi löser elnätsproblemen innan de uppkommer

Nu har Falkenberg Energi utfört kabeldiagnostik på en tredjedel av kommunens hö...

Läs mer


Pressinbjudan: Pressträff om nya utställningen Drivkraft i Teknikens Hus

Vattenfall, Luleå Energi och Teknikens Hus bjuder in till pressträff och berättar...

Läs mer
<span>Tre av Umeå Energis drygt 400 medarbetare. Anders Sjödin, anläggningsutvecklare, Lars Stigedahl, elnätstekniker, och Anna Andersson, kompetensledare. </span>

Umeå Energi prisas för karriärmöjligheter och hållbarhetsengagemang

Umeå Energi har fått utmärkelsen ”Karriärföretag 2024”, som...

Läs mer
<span>Professor Lina Bertling Tjernberg forskar med mål att bidra till säker elförsörjning, effektiv användning av energiresurser och till att minska användningen av fossila bränslen.</span>

Lina Bertling Tjernberg: ”Alla fossilfria kraftslag behövs för att klara den gröna omställningen”

Lina Bertling Tjernberg, professor inom elkraftnät vid Kungliga Tekniska högskolan (KTH),...

Läs mer
<span>Ett 20-tal korta kurser tas nu fram för yrkesverksamma ingenjörer som behöver kompetensutveckling inför industrins klimatomställning.</span>

Nya kurser i elektroteknik möter industrins stora kompetensbehov

För att klara näringslivets stora klimatomställning och elektrifieringen av...

Läs mer


Så väljer du rätt jordfelsbrytare

Installationer med fel jordfelsbrytare kan orsaka både stora skador och kostnader. Fredrik...

Läs mer
Mest lästa

Implementa

Palgo

BK Services

Ketherm

Rekakabel

Contub360

Qvintus

WPS

rörkraft

ramab

Osby Parca

solar promotion empower

Vindteknikk

Härnösands kommun heta utbildningar

BVM

Baywa

industrinät

promoco

pretec

Nordheat

Assemblin solar

Vindkraftcentrum

marin miljöanalys

KL Industri 250

OKQ8 Sunday

Solmässan
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se