Instagram

Facebook

Livsmedelsbranschens hållbarhetsfokus skapar ökad efterfrågan på lokalproducerad el


2019-09-09

Stefan Malm, Den svenska Matfabriken tillsammans med producenten Jan Johansson på Vistena gård.
Bild: Bixia
Stefan Malm, Den svenska Matfabriken tillsammans med producenten Jan Johansson på Vistena gård.

Sedan länge är det en självklarhet för många i livsmedelsbranschen att jobba med ekologiska och närproducerade råvaror. I takt med att miljö- och hållbarhetsfrågan blivit allt viktigare märker elbolaget Bixia att efterfrågan på lokalproducerad förnybar el ökar bland livsmedelsföretagen. Ett av företagen i Östergötland som valt att få sin elförsörjning från lokala elproducenter är Den svenska Matfabriken.

 Kunderna blir alltmer medvetna och gör aktiva val kopplat till klimatet. De vill veta varifrån råvarorna kommer, vem som står bakom och hur hanteringen går till. Det är en självklarhet för oss att ha koll på det. Likaså strävar vi efter att alla våra transporter ska vara gröna och gå på biodiesel. Genom samarbetet med Bixia tar vi nu även ansvar för vår energianvändning, säger Stefan Malm, sälj- och marknadschef på Den svenska Matfabriken. 

Samarbetet med Bixia innebär att motsvarigheten till Den svenska Matfabrikens totala elbehov produceras på en mindre vindkraftsanläggning som ägs av lantbrukaren Jan Johansson utanför Skänninge. Det betyder att för varje kilowattimme som Den svenska Matfabriken använder går en del av pengarna tillbaka till producenten, i det här fallet Jan Johanssons företag Vistena Gård. På så sätt får producenten lite bättre betalt än om han hade sålt elen på elbörsen NordPool. Därmed gynnas de småskaliga elproducenterna och har större möjlighet att underhålla och investera i mer sol-, vind- eller vattenkraft. 

 Vi har märkt en tydlig efterfrågeökning på lokalt producerad el bland företag det senaste året och speciellt är det lokala aktörer, som Den svenska Matfabriken, som går i bräschen för den utvecklingen, säger Michael Strang, KAM-säljare på Bixia. 

Den svenska Matfabriken har ett ambitiöst klimat- och hållbarhetsfokus. Bland annat har de startat ett projekt tillsammans med dagligvaruhandeln för att inom en snar framtid kunna erbjuda konsumenterna en ”klimatsmart” köttbulle. 

 Vi märker att våra kunder ställer sig mycket positiva till vårt helhetsperspektiv på hållbarhetsfrågan, vilket stärker vårt varumärke långsiktigt. För oss är det lokala perspektivet en viktig pusselbit som dessutom gynnar det lokala näringslivet, avslutar Stefan Malm. 




Källa: Bixia


Skriv ut



Nu ska Leanheat energieffektivisera Sveriges bostäder med hjälp av AI

Finska Leanheat, som utvecklar AI-baserade IoT-lösningar för att energioptimera fastigheter och fjärrvärmebolag samt skapa ett bättre inomhusklimat, etablerar sig nu i...

Läs mer
Enerbrokers


ABB-teknik gör nytt kulturhus energismart

Ett nytt samarbete mellan Skellefteå Kraft och ABB ska visa hur det blivande kulturhuset i...

Läs mer
Idcon

Komplicerad borrning i centrala Stockholm ska ge energi till BRF Jordgubben

SENS har av fått uppdraget att utföra en energianläggning åt BRF Jordgubben i...

Läs mer
Birger Steen, ordförande och delägare, Orkdal Installasjon AS och Petter Storhaug, regionchef i Bravida Midt Norge.

Bravida Norge stärker sin verksamhet i Trøndelag – förvärvar ytterligare elföretag i Orkdal

Bravida övertar verksamheten i Orkdal Installasjon AS och stärker därmed sin...

Läs mer


Elpriset i oktober lägre än förra året – november inleds med kyla och högre priser

Elpriset i oktober hamnade i snitt på cirka 40 öre per kWh, vilket är drygt 4 ö...

Läs mer
E.ON trycker symboliskt på knappen för att öppna marknadsplatsen SWITCH. Från vänster: Peter Sigenstam - chef för strategi- och affärsutveckling, Linda Persson - affärsutvecklare och Christoffer Isendahl - projektledare för Switch.

E.ONs projekt SWITCH ger elnätskapacitet till Skåne i vinter

När vintern och kylan kommer närmare ökar också risken för...

Läs mer

Stockholm Exergi och Ellevio i samarbete för att säkra Stockholms elförsörjning

Den 24 oktober har Stockholm Exergi och Ellevio inlett ett samarbete som under de kommande 12...

Läs mer

Omexom fortsätter att säkra elleveransen till SL:s spårtrafik


Nu står det klart att Omexom fortsätter ta hand om elinfrastrukturen till och med sista...

Läs mer
Mest lästa

Implementa

Cleps

Palgo

Osby Parca / Enertech AB

Contub360

Flintab

energi engagemang

TS Wind

WPS

Rörkraft

Smhi

Mared

Clean Combustion

Blade solutions

Vindteknikk

Härnösands kommun

BVM

Vägtransportledarna Norr

Baywa

SEK Svensk elstandard
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se