Instagram

Facebook

Vattenfall och Echandia Marine samarbetar för elfärja med snabbladdning


2019-08-05

Elbåten E/S Movitz ger lägre koldioxidutsläpp och tystare drift än konventionella dieseldrivna båtar. Båten sponsras av fastighetsbolagen Vasakronan och Humlegården som vill erbjuda sina hyresgäster i Alviks Strand och Solna alternativa hållbara pendlarmöjligheter.
Bild: Vattenfall
Elbåten E/S Movitz ger lägre koldioxidutsläpp och tystare drift än konventionella dieseldrivna båtar. Båten sponsras av fastighetsbolagen Vasakronan och Humlegården som vill erbjuda sina hyresgäster i Alviks Strand och Solna alternativa hållbara pendlarmöjligheter.

Vattenfall och Echandia Marine har utvecklat en ny lösning för elfärjor med nya framdrivningssystem och senaste generationens batterisystem. Det möjliggör snabbare laddning och därmed högre turtäthet. Systemen har installerats i elfärjan E/S Movitz som trafikerar Riddarfjärden och Mälaren i centrala Stockholm. Färjan snabbladdas på Riddarholmen på cirka tio minuter med effekter på upp till höga 500 kW.

Vattenfall och Echandia Marine har tillsammans tagit fram ett nytt koncept som kan bidra till en mer hållbar transportlösning för olika typer av båtar och färjor.

– Vi är stolta över att genom innovativ och hållbar teknik kunna bidra till att minska utsläppen för transporter även till sjöss, säger Torbjörn Johansson, chef för Vattenfall Network Solutions Sverige.
– Samarbetet gör att vi genom våra nya funktionslösningar för snabbladdning kan leverera värde för kunden, samtidigt som den ger stor miljö- och klimatnytta både för samhället och invånarna i Stockholm.

Lösningen kallas ”Power as a service” och innebär att ägandet och förvaltningen av anläggningen, som inkluderar laddstationen, batterisystemet och drivlinan, ligger hos Vattenfall med lång erfarenhet av att just äga och driva elkraftsanläggningar. Det omfattar bland annat drift och underhåll, elsäkerhetsansvar och eventuella investeringar under avtalsperioden.


Nytt effektivt batterisystem
I början av 2019 beslutade Echandia Marine, som driver rederiet Green City Ferries, att uppgradera det befintliga batterisystemet på elbåten E/S Movitz. Elbåten har nu utrustats med ett egenutvecklat batterisystem, baserat på senaste generationens batteriteknik som bland annat möjliggör mycket snabb laddning.

– Echandias kärnverksamhet är utsläppsfria energisystem för den krävande marina marknaden vilket under de senaste åren framgångsrikt demonstrerats med elbåten E/S Movitz, säger Bilal Malla vid Echandia Marine.
– Nu har vi utvecklat egna elektriska framdrivningssystem, inklusive ett nytt batterisystem som tål höga effekter bättre och möjliggör klart snabbare laddning än tidigare. Detta minimerar väntetiderna för passagerare och leder till högre turtäthet för båten. Snabbladdningsstationen på Riddarholmen ger betydligt högre laddeffekt än de som idag finns för laddning av elbilar.


Fakta: E/S Movitz
E/S Movitz körs under sommaren i pendelbåtstrafik mellan Riddarholmen och Solna Strand, en sträcka på cirka 10 km. Elfärjan transporterar som mest 98 passagerare. Den behöver bara laddas i tio minuter för en timmes drift. Den totala drifttiden för trafikperioden är cirka 500 timmar vilket innebär att koldioxidutsläppen minskar med 38 785 kg jämfört med motsvarande lösning med en dieselmotor. Den tysta eldriften gör att resande, boende i området och andra i närheten inte störs när båten passerar.




Källa: Vattenfall


Skriv ut



Syddansk Universitet ny byggnad för hälsovetenskap Odense - SDU SUND.
Syddansk Universitet ny byggnad för hälsovetenskap Odense - SDU SUND.

Bravida Danmark tar hem stort helhetsuppdrag i Odense

Bravida Danmark får i uppdrag av danska Vejdirektoratet att utföra en helhetsleverans av samtliga tekniska installationer i en ny fakultetsbyggnad för hälsovetenskap som...

Läs mer
Enerbrokers

Hur mycket lokalt producerad el får plats i distributionsnätet?


Hur mycket kan förbrukas lokalt i nätet, var behöver nätet förstärkas...

Läs mer
Idcon
Exeris unika övervakning av elnäten.

Genombrott för Exeris övervakningsteknik - Skellefteå Kraft ökar sitt engagemang

Exeri har under ett par år arbetat tillsammans med Skellefteå Kraft för att...

Läs mer
På bilden syns Falu Energi och kraftvärmeverk till vänster, existerande datacenter närmast i bilden, samt den påbörjade tillbyggnationen bakom den existerande byggnaden.

Världens första klimatpositiva datacenter i Falun utvidgas ytterligare

Världens grönaste datacenter invigdes i slutet av förra året i Falun. Centrets...

Läs mer
Instalco får stororder i Norge genom dotterbolaget AS Elektrisk.

AS Elektrisk får installationsuppdrag åt HENT

Norska Instalcobolaget AS Elektrisk har fått i uppdrag att utföra elarbeten vid bygget...

Läs mer

Elbussar börjar köra på fyra linjer i Ale

Under augusti börjar fem elbussar att köra i Ale.

Västtrafiks storsatsning på elbussar kommer nu till Ale. Fem elbussar börjar under...

Läs mer


Schneider Electric hjälper till att framtidssäkra Norrlands universitetssjukhus

När Norrlands universitetssjukhus skulle uppgradera sin digitala infrastruktur valde man...

Läs mer


Folkomröstning om försäljning av Öresundskraft

Den 12 juni lämnades namnunderskrifter in med en begäran om en folkomröstning gä...

Läs mer
Mest lästa

Implementa

Cleps

Palgo

Osby Parca / Enertech AB

Contub360

Flintab

energi engagemang

TS Wind

Smhi

Mared

Clean Combustion

Blade solutions

Vindteknikk

IFE

Härnösands kommun

BVM
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se