Instagram

Facebook

Vattenfall och Echandia Marine samarbetar för elfärja med snabbladdning


2019-08-05

Elbåten E/S Movitz ger lägre koldioxidutsläpp och tystare drift än konventionella dieseldrivna båtar. Båten sponsras av fastighetsbolagen Vasakronan och Humlegården som vill erbjuda sina hyresgäster i Alviks Strand och Solna alternativa hållbara pendlarmöjligheter.
Bild: Vattenfall
Elbåten E/S Movitz ger lägre koldioxidutsläpp och tystare drift än konventionella dieseldrivna båtar. Båten sponsras av fastighetsbolagen Vasakronan och Humlegården som vill erbjuda sina hyresgäster i Alviks Strand och Solna alternativa hållbara pendlarmöjligheter.

Vattenfall och Echandia Marine har utvecklat en ny lösning för elfärjor med nya framdrivningssystem och senaste generationens batterisystem. Det möjliggör snabbare laddning och därmed högre turtäthet. Systemen har installerats i elfärjan E/S Movitz som trafikerar Riddarfjärden och Mälaren i centrala Stockholm. Färjan snabbladdas på Riddarholmen på cirka tio minuter med effekter på upp till höga 500 kW.

Vattenfall och Echandia Marine har tillsammans tagit fram ett nytt koncept som kan bidra till en mer hållbar transportlösning för olika typer av båtar och färjor.

– Vi är stolta över att genom innovativ och hållbar teknik kunna bidra till att minska utsläppen för transporter även till sjöss, säger Torbjörn Johansson, chef för Vattenfall Network Solutions Sverige.
– Samarbetet gör att vi genom våra nya funktionslösningar för snabbladdning kan leverera värde för kunden, samtidigt som den ger stor miljö- och klimatnytta både för samhället och invånarna i Stockholm.

Lösningen kallas ”Power as a service” och innebär att ägandet och förvaltningen av anläggningen, som inkluderar laddstationen, batterisystemet och drivlinan, ligger hos Vattenfall med lång erfarenhet av att just äga och driva elkraftsanläggningar. Det omfattar bland annat drift och underhåll, elsäkerhetsansvar och eventuella investeringar under avtalsperioden.


Nytt effektivt batterisystem
I början av 2019 beslutade Echandia Marine, som driver rederiet Green City Ferries, att uppgradera det befintliga batterisystemet på elbåten E/S Movitz. Elbåten har nu utrustats med ett egenutvecklat batterisystem, baserat på senaste generationens batteriteknik som bland annat möjliggör mycket snabb laddning.

– Echandias kärnverksamhet är utsläppsfria energisystem för den krävande marina marknaden vilket under de senaste åren framgångsrikt demonstrerats med elbåten E/S Movitz, säger Bilal Malla vid Echandia Marine.
– Nu har vi utvecklat egna elektriska framdrivningssystem, inklusive ett nytt batterisystem som tål höga effekter bättre och möjliggör klart snabbare laddning än tidigare. Detta minimerar väntetiderna för passagerare och leder till högre turtäthet för båten. Snabbladdningsstationen på Riddarholmen ger betydligt högre laddeffekt än de som idag finns för laddning av elbilar.


Fakta: E/S Movitz
E/S Movitz körs under sommaren i pendelbåtstrafik mellan Riddarholmen och Solna Strand, en sträcka på cirka 10 km. Elfärjan transporterar som mest 98 passagerare. Den behöver bara laddas i tio minuter för en timmes drift. Den totala drifttiden för trafikperioden är cirka 500 timmar vilket innebär att koldioxidutsläppen minskar med 38 785 kg jämfört med motsvarande lösning med en dieselmotor. Den tysta eldriften gör att resande, boende i området och andra i närheten inte störs när båten passerar.




Källa: Vattenfall


Tipsa en vn Skriv ut





Rekordstort Elfack samlade branschen för framtidens energi och elektrifiering

Elfack 2025 är mer relevant än någonsin. Med rekordmånga utställare och besökare, ett mässgolv fyllt av energi och ett starkt fokus på innovation och...

Läs mer
flamkontroll
Batteriparken består av sex containrar fyllda med battericeller som tillsammans har en kapacitet på 12 megawattimmar (MWh). Detta motsvarar tillräckligt med energi för att driva en normalstor elbil 1,5 varv runt jorden.

Luleå Energis nya batteripark i drift

Nu är Luleå Energis nya batteripark driftsatt. Batteriparken, som har fått namnet...

Läs mer
En förutsättning för cementindustrins klimatomställning är tillgång till el och ett stärkt elnät.

Ytterligare 102 miljoner stärker Gotlands elnät och bidrar till cementindustrins omställning

Att höja kapaciteten av Gotlands elnät är nödvändigt för att...

Läs mer


Fortsatt förtroende från energibolaget Ellevio – Omexom tecknar nytt långsiktigt avtal

Energibolaget Ellevio har valt att ge Omexom fortsatt förtroende genom ett nytt...

Läs mer
Hållbar AI för energisektorn 

AI och energisektorn: Att utveckla framtidens hållbara teknologi

I takt med att artificiell intelligens revolutionerar allt fler branscher ökar också...

Läs mer
Växjö Energis Tina Strömberg har fyra meter ned till marken när hon står ovanpå den nya transformatorn.

Kraftfull satsning gör att Växjö kan växa

Det är en massiv pjäs som Tina Strömberg klättrat upp på. Den nya...

Läs mer
Umeå Energis medarbetare frigör elledning från träd som fallit efter torsdagens oväder.

Strömmen tillbaka för de flesta kunderna

Under gårdagen och sent i går kväll fortsatte Umeå Energis medarbetare att...

Läs mer


Dala Energi ingår partnerskap med Nordion Energi

Dala Energis bolagsstämma har i dag röstat ja till att ingå ett partnerskap med...

Läs mer


Ny NordicEPOD-fabrik öppnar för att öka produktionen av kraftmoduler för snabbare byggnation av datacenter

Mest lästa

Palgo

BK Services

ramab

Ketherm

Härnösands kommun heta utbildningar

BVM

Baywa

Nordheat

Vindkraftcentrum

KL Industri 250

OKQ8

Markavtal

KTR

Elmässan 2
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se