Instagram

Facebook
Nya batterilaboratorier:

Volkswagen tar nästa steg mot att utveckla och producera egna battericeller


2021-09-14

Thomas Schmall och Frank Blome inviger de nya battercellslaboratorierna vid Center of Excellence i Salzgitter.
Bild: Volkswagen Group Sverige
Thomas Schmall och Frank Blome inviger de nya battercellslaboratorierna vid Center of Excellence i Salzgitter.

Volkswagen Group Components öppnade idag ett av de mest moderna laboratorierna för battericellsforskning och utveckling i Europa i Salzgitter. Därmed utökar företaget sin expertis inom batteriteknik ytterligare och tar nästa steg mot att utveckla och producera egna battericeller för e-mobilitet.

Volkswagen Group Components öppnade idag ett av de mest moderna laboratorierna för battericellsforskning och utveckling i Europa i Salzgitter. Därmed utökar företaget sin expertis inom batteriteknik ytterligare och tar nästa steg mot att utveckla och producera egna battericeller för e-mobilitet. Från 2025 och framåt är Volkswagens standardbatteri (unified cell) planerat att rulla från produktionslinjen i Salzgitter. I framtiden kommer cirka 250 experter att bedriva forskning inom områdena battericellsutveckling, analys och testning i totalt fyra laboratorier. Volkswagen investerar cirka 70 miljoner euro i anläggningarna.

– Med de nya, toppmoderna laboratorierna utökar vi utvecklingen, processerna och produktionsexpertisen ytterligare för battericellen – elbilarnas hjärta. Volkswagens Salzgitter-anläggning visar hur omställningen av den tyska bilindustrin från konventionella drivsystem till e-mobilitet kan lyckas. Vi attraherar spetsforskare och som branschpionjärer skapar vi morgondagens jobb, säger Thomas Schmall, ledamot i koncernledningen med ansvar för teknologi på Volkswagen AG och VD för Volkswagen Group Components, samt ansvarig för färdplanen för batteri och laddningsteknik för alla varumärken i koncernen.

Färdplanen presenterades vid ”Power Day” i mars 2021, och framtida teknik för batteri och laddning stod åter igen i fokus som kärnområden i koncernens strategi NEW AUTO som tillkännagavs i juli.

– Med invigningen av laboratorierna har vi nått nästa strategiska milstolpe. Förberedelserna för vår egen battericellsproduktion går framåt med full kraft, säger Thomas Schmall. Det nya standardbatteriet för volymsegmentet är planerat att rulla från produktionslinjen vid gigafabriken i Salzgitter från 2025. År 2030 planerar Volkswagen-koncernen att driva sex battericellsfabriker i Europa, tillsammans med partners, med en produktionskapacitet på 240 GWh. Framöver kommer celler med en årlig kapacitet på 40 GWh att produceras i Salzgitter. Det nya standardbatteriet förväntas ge synergieffekter och minska batterikostnaderna med upp till 50 procent.

Niedersachsens ministerpresident Stephan Weil säger:

– Om det finns en särskild plats där du nu kan observera vad som menas med ”omställningen av bilindustrin”, så är det Salzgitter. I decennier har VW-fabriken i Salzgitter försett miljontals fordon med motorer. Med ökande elektrifiering sker det nu en konsekvent steg-för-steg-omställning till framtidssäkrad och framåtblickande battericellsproduktion på platsen. Bilindustrins hjärta kommer att slå elektriskt i framtiden. Och det slår i Niedersachsen.

Kompetenscentret i Salzgitter ansvarar för koncernövergripande material- och lanseringstester, kvalitetssäkring och serieövervakning av celler för elbilsbatterier. Av de cirka 500 anställda vid Center of Excellence (CoE) Battery Cell i Salzgitter är cirka 160 för närvarande involverade i battericellsutveckling. I slutet av 2022 förväntas CoE växa till mer än 1000 anställda, inklusive cirka 250 experter inom forskning, analys och utveckling av lämpliga cellmaterial och format.

De nya laboratorierna möjliggör omfattande testprogram för battericeller med upp till 200 olika analysmetoder och utveckling av nya formuleringar på en initial yta på 2500 kvadratmeter.

– I framtiden kommer innovationer för dagens och morgondagens battericeller att skapas i Salzgitter. Utrustningen gör de nya laboratorierna till en av de mest moderna anläggningarna för battericellsforskning i Europa, säger Frank Blome, chef för affärsenheten battericeller och batterisystem.

Spetsteknologi används för att ta battericellerna genom processen. Salzgitter har ett av världens få svepelektronmikroskop för att detektera litium. Det finns även ett högautomatiserat testfält för att testa cellernas prestanda och tecken på åldrande under snabbladdning och urladdning. Testet inkluderar celler som kan laddas från 5- 80 procents batterikapacitet inom 12 minuter.

Utvecklingsprocesserna är mycket effektiva genom intelligent anslutning av produktions-, analys- och testdata. För att säkerställa perfekt interaktion är laboratorierna indelade i fyra områden: I cellutvecklingslaboratoriet utvärderas nya material avseende lämplighet och kemiska formuleringar, elektrodmaterial och processer utvecklas vidare. Lovande innovationer skickas direkt härifrån till pilotlinjen bredvid för småskalig produktion.

I analyslaboratoriet demonterar forskare komponenter och råvaror i cellerna och utför konkurrenskraftiga analyser samt kvalitetssäkring.

I miljö- och säkerhetslaboratoriet utsätts celler för uthållighetstester i sex speciella kammare och utsätts till exempel för elektriska, termiska eller mekaniska påfrestningar. Nya testmetoder utforskas också här.

Vid det elektriska testfältet mäts laboratorie- och serieceller i alla format och effektklasser elektriskt och testas avseende prestanda, åldrandetecken och långsiktig uthållighet.

– En av de viktigaste framtida teknikerna för Volkswagen-koncernen drivs framåt här. Allt som görs på Center of Excellence Battery Cell har till uppgift att förse kunder från alla koncernmärken med e-fordon med största möjliga räckvidd, laddningsprestanda, hållbarhet och säkerhet, avslutar Frank Blome.


Källa: Volkswagen


Skriv ut





Fortsatta förstärkningar av elnätet i Sörmland

Under de närmaste två åren investerar Vattenfall Eldistribution cirka 110 miljoner kronor i modernisering av det lokala elnätet i Nyköping, Strängnäs och Flen....

Läs mer
Enerbrokers


SMHI varnar för stormbyar – E.ON höjer beredskapen i Skåne och Halland

På torsdag eftermiddag och kväll varnar SMHI för vindbyar på över 25...

Läs mer
Idcon


Standard för automatisk laddning av bussar och lastbilar

Nu finns det en europeisk standard för automatiska anordningar för laddning av eldrivna...

Läs mer

Ny delägare i Stockholm Exergi

Anders Egelrud, Stockholm Exergis vd.

Under måndagen slutförde Fortum försäljningen av sin ägarandel på...

Läs mer

Beslut om elledning mellan Ekhyddan och Hemsjö

Regeringen har fattat beslut i två ärenden om tillstånd för Svenska...

Läs mer
Under sommaren 2019 överlämnade Omexom transformatorstationen Universitetet till Umeå Energi.

Umeå Energi ger Omexom fortsatt förtroende i sin kraftfulla spänningshöjning

Universitetet, Ålidhem, Mariehem, Ersboda och nu 170/12 kV fördelningsstation Ö...

Läs mer


Helikopterbesiktning av elledningar i Katrineholm

Idag, måndag den 20 september, är det återigen dags för helikopterbesiktning...

Läs mer
Linde energi löser problem med spänningsfall och möjliggör satsningar på solceller i Finnåker.

Linde energi fixar spänning i Finnåker

Vissa av Linde energis kunder i och omkring Finnåker har till följd av ökad...

Läs mer
Mest lästa

Implementa

Palgo

Jämtvind

BK Services

Ketherm

Deutsche-windtechnik

Rekakabel

Contub360

Vindteknikk

Härnösands kommun heta utbildningar

BVM

Baywa

connected wind

Energi service

industrinät

Rörkraft
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se