Instagram

Facebook

Eldriven tung lastbil utmanar arktiskt klimat


2021-01-29

Test ellastbil i arktiskt klimat.
Bild: Tomas Bergman
Test ellastbil i arktiskt klimat.

Lars Wallgren, logistikchef, Kaunis Iron.
Bild: Tomas Bergman
Lars Wallgren, logistikchef, Kaunis Iron.

Maria Lindberg chef elektrifierade tunga transporter på Vattenfall.
Bild: Vattenfall
Maria Lindberg chef elektrifierade tunga transporter på Vattenfall.

Fungerar eldrift av tunga lastbilar i minus 44 grader? Nu samverkar Kaunis Iron med Vattenfall, Volvo Lastvagnar, ABB och Wist Last & Buss i ett unikt pilotprojekt för att utveckla framtidens hållbara logistiksystem.

Kaunis Iron har visionen att utveckla världens mest hållbara järnmalm. En av de största utmaningarna för att klara den målsättningen är att reducera koldioxidutsläppen från de tunga transporterna av malmen som i dag sker via lastbilar i den första etappen innan tåg tar vid. En grundläggande utredning av olika alternativ har landat i ett pilottest med fossilfri eldrift. Nu har ett kluster för samverkan startats för att realisera ett konkret pilottest på plats i Pajala.

Kaunis Iron, Vattenfall, Volvo Lastvagnar, ABB och Wist Last & Buss medverkar och projektet är en del i den avsiktsförklaring som Kaunis Iron och Vattenfall nyligen tecknade för att utveckla en elektrifierad fossilfri gruvdrift.

– Den här typen av utmaningar löser ingen ensam. Industriell innovation kräver en samverkan mellan experter. Det gläder oss därför att vi lyckats samla ett så starkt lag för att utmana det arktiska klimatet med tunga eldrivna fordon, säger Lars Wallgren, logistikchef, Kaunis Iron, och fortsätter:
 Sedan är det just en utmaning… som det brukar sägas ”den som går i någon annans fotspår går aldrig först”. Här går vi först, tillsammans. Vi kör våra tunga transporter i perioder i en extrem vinterkyla. Funkar den här tekniken här, så funkar den troligen överallt.

– Vår fossilfria el och tjänster för laddinfrastruktur, där vi installerar, driver och säkerställer funktionen för laddning, har en självklar roll i utvecklingen av elektrifierade transporter och vi är mycket glada över detta samarbete. Här har vi möjlighet att utveckla en del i fossilfri gruvdrift, ett steg i arbetet mot ett fossilfritt samhälle och basindustri, säger Maria Lindberg, chef elektrifierade tunga transporter på Vattenfall.

Volvo Lastvagnar bidrar med en prototyptillverkad tung lastbil, en eldriven Volvo FMX, för att utvärdera hur batterielektriska fordon inklusive laddsystem, fungerar i arktiska förhållanden.

– För oss är det mycket positivt att i samarbete med våra kunder kunna utveckla våra produkter. I produktutvecklingsarbetet är kundsamarbeten viktiga delar av vår utvecklingsprocess, säger Ebba Bergbom Wallin, affärsområdesansvarig elektromobilitet, Volvo Lastvagnar Sverige
– Därför ska det bli spännande att följa och utvärdera Kaunis Irons test av vår eldrivna Volvo FMX i arktisk miljö. Det kommer att kunna hjälpa oss att utvärdera hur eldrivna lastbilar kan användas för att öka effektiviteten och minska klimatpåverkan i extrem kyla.”

En del av testet är också laddstrukturen som ska klara att effektivt ladda lastbilen i kretsloppet där den ska köra.

– Vi är glada över att få vara en del av detta projekt för att testa om det går att köra tunga fordon i tuffa miljöer med el som enda drivmedel. ABB:s tre högeffektsladdare är av beprövad teknik, de ger en snabb laddning och kan användas för både tunga fordon och personbilar. Tillsammans med projektets medlemmar gör vi en viktig insats för att minimera fossila drivmedel och möjliggöra ett samhälle med låga koldioxidutsläpp, säger Eva Kvist Östgren, ansvarig för laddinfrastruktur på ABB Electrification Sweden.

– Wist Last och Buss och Kaunis Iron har ett samarbetsavtal kring malmtransporterna som sträcker sig många år fram i tiden där utveckling ligger som en hörnsten i vårt samarbete, säger Kajsa Friberg, försäljningschef Nord, Wist Last & Buss, och fortsätter:

– Erfarenheterna från detta unika projekt med att jobba mot koldioxidneutralitet genom elektrifiering av lastbilarna, i den allra tuffaste miljön, kommer att ge viktiga lärdomar till gagn för hela fordons- och transportbranschen. Vår styrka som etablerad Volvoåterförsäljare med ansvar för hela norra Sverige är möjligheten att anpassa servicelösning till förutsättningarna. Vi sköter all service och reparation på malmbilarna lokalt i Pajala och Junosuando i tätt samarbete med Kaunis Irons trafikledning. Det i sig borgar för bästa möjliga tillgänglighet på bilarna och även testfordonet hamnar i goda händer hos våra duktiga tekniker.


Fakta: Om pilotprojektet

Medverkande: Kaunis Iron, Vattenfall, Volvo Lastvagnar, ABB och Wist Last & Buss.
Testperiod: februari 2021.
Fordon: Batterielektrisk Volvo FMX.
Totalvikt: 32 ton.
Lastvikt: cirka 15 ton.
Drivlina: helt elektrisk, 400kW, med 2 växlar.
Batteri: litiumjon med en nominell kapacitet på 264kWh.
Laddare: ABB levererar tre högeffektsladdare på 175 kW/styck. Laddarna är utbyggbara till 350 kW och har CCS-uttag.



Källa: Vattenfall


Skriv ut





Tillförlitlig strömförsörjning med nya kompakta nätaggregat från Schneider Electric

De nya nätaggregaten i serien Modicon Power Supplies från Schneider Electric tar upp...

Läs mer
Laddkabeln eConnect - utvecklad för nordiska förhållanden.

Defa lanserar användarvänlig laddkabel för extrema klimat

Laddkabeln eConnect är utvecklad för att ge högre prestanda, användarvä...

Läs mer

Solceller bland nyheterna i Arkitektens handbok

Omslaget till Arkitektens handbok 2021.

Mängden solenergi som når jordens yta under en timme motsvarar på ett ungefär...

Läs mer
Test ellastbil i arktiskt klimat.

Eldriven tung lastbil utmanar arktiskt klimat

Fungerar eldrift av tunga lastbilar i minus 44 grader? Nu samverkar Kaunis Iron med Vattenfall,...

Läs mer
WAGOs DIN-Rail-nätaggregat från Pro 2-serien kan utvidgas med en kommunikationsmodul för datautväxling via en PLC eller IoT-gateway.

Strömförsörjningsserien Pro 2 från Wago finns nu hos Conrad

Conrads produktsortiment på Conrad Sourcing Platform omfattar nu de två avancerade...

Läs mer


GAROs lanserar miljöanpassade kabelskåp färdiganpassade för belysning och fördelning

GAROs kabelskåp av det miljöanpassade och självläkande materialet Magnelis har...

Läs mer
Sandra <span data-contrast=\

Jämtkraft först ut med krypterad och säker elproduktion

För att minska risken för digitala intrång i vattenkraftstationer och annan...

Läs mer
Sören Kling, produktchef för installationsprodukter på ABB.

ABB tar hem priset för Bästa Elnyhet för andra året i rad

Tävlingsbidraget doslock av återvunnen plast gick hem både hos den digitala...

Läs mer
WATT en lätt och smidig isolerade arbetssko från Giasco för elektriker med helgjuten 3-skitssula.

Nyhet:

Ny typ av isolerande arbetssko för elektriker

WATT är en helt ny typ av 20 kV isolerande arbetsskor från Giasco Safety Shoes som ä...

Läs mer
Så här kommer det se ut när elflygplanet färdas bland molnen (bilden är en illsutration).

Heart Aerospace presenterar världsledande elektrisk drivlina

I dag presenterar Heart Aerospace för första gången den elektriska drivlina som...

Läs mer
Nya tänger från Bacho med ett säkert grepp.

Nya grepp när Bahco presenterar nya och uppdaterade Ergo-tänger

Nu förnyar och uppdaterar Bahco sitt sortiment med Ergo-tänger. Genom anvä...

Läs mer
Arbetsskorna Franklin och Tesla är 20 kV isolerande från Giasco Safety Shoes.

Säkra och bekväma 1000 V-isolerande arbetsskor för elektriker

Euro Energy Components breddar sortiment med säkerhetsprodukter och introducerar ...

Läs mer
Nu är FVB delaktiga i fler kurser vid Mittuniversitetet.

Utökat samarbete med Mittuniversitetet

Mittuniversitetet utökar sitt samarbete med FVB. Det innebär att ännu fler studenter...

Läs mer
Den nya kylformen för AXW medför en jämnare temperatur i motorn.

ABB:s nya vattenkylda växelströmsmotorer AXW erbjuder högre effekttäthet och mindre underhåll

De nya vattenkylda motorerna AXW 315 och 400 IEC levererar i genomsnitt 40 procent mer effekt ä...

Läs mer
Mellanlagret gör att battericellen blir betydligt mer stabil och därför klarar hög strömtäthet. Det är också avgörande att det är så enkelt att breda ut den mjuka massan på litummetallen i batteriet. Det är lika lätt som att bre smör på en smörgås.

Bredbart mellanlager kan stabilisera framtidens solid state-batterier

Bilindustrin storsatsar på att eldrivna fordon ska drivas med så kallade solid...

Läs mer


Viktiga standarder för ångturbiner under omarbetning

De internationella standarderna för garantiprovning av ångturbiner håller på...

Läs mer
Den blå är den polymer som donerar elektroner medan den röda är det material som tar upp elektroner. Inget av dem är ledande i sin grundform, när de blandas samman övergår elektroner automatiskt från den blå donatorpolymeren till den röda acceptor-polymeren. Resultatet är fria rörliga laddningar i båda polymererna.

Här är framtidens bläck för tryckt elektronik

Genom att blanda två polymerer med olika egenskaper har en grupp forskare, under ledning av...

Läs mer
dQuality 3.0 visar spänningsändringar.

Bättre koll på elkvaliteten med dLabs uppdaterade tjänst

I dagens uppkopplade samhälle krävs god elkvalitet för att all elektronisk...

Läs mer
Den ledande tillverkaren av arbetsbelysning, Milwaukee Tool, fortsätter att utöka det snabbt växande produktsortimentet inom personlig belysning med ett antal nya pannlampslösningar.

Nya pannlampslösningar från Milwaukee

Det nya sortimentet omfattar två nya laddningsbara lampor – en banbrytande...

Läs mer
Mest lästa

Implementa

Palgo

Rörkraft

Jämtvind

BK Services

Ketherm

Deutsche-windtechnik

Rekakabel

Vindteknikk

Härnösands kommun heta utbildningar

BVM

Baywa

connected wind

Energi service
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se