Premiär för BRA:s nya flygplan i Östersund – minskar klimatutsläppen med 35 procent


2017-03-27

En ATR 72 fotograferad på Bromma flygplats i februari i år då den tankades med biobränsle. ATR minskar utsläppen med 35 procent per passagerarkilometer jämfört med de flygplan BRA tidigare har flugit med mellan Östersund och Bromma flygplats.
Bild:Flyg BRA
En ATR 72 fotograferad på Bromma flygplats i februari i år då den tankades med biobränsle. ATR minskar utsläppen med 35 procent per passagerarkilometer jämfört med de flygplan BRA tidigare har flugit med mellan Östersund och Bromma flygplats.

På måndag går premiärturen mellan Östersund och Bromma med BRA:s nya flygplan, en ATR 72. Det är ett idealiskt flygplan för inrikestrafik som med sin bränsleeffektivitet är det mest klimateffektiva valet i luften.

Flygbolaget BRA har flugit från Östersund sedan september 2013. Nu växlar bolaget upp till ett större flygplan på sträckan.

– Vårt nya flygplan har plats för 72 passagerare, vilket är 22 fler än det flygplan vi flugit med fram till idag. Dessutom är flygplanet i en klass för sig när det gäller klimatprestanda. Vi sänker utsläppen med 35 procent per passagerare när vi byter flygplan. Det gör att utsläppen per person är i samma nivå som om man kört miljöbilen Toyota Prius samma sträcka, säger Sakarias Ronquist, regionchef Östersund.

Det nya flygplanets bränsleeffektivitet är en av anledningarna till att BRA valt att förnya flottan. Totalt sett har BRA investerat närmare två miljarder kronor i nio nya ATR-flygplan och samtidigt leasar bolaget in ytterligare 4 ATR-flygplan. Flygplanen är idealiska för inrikesflyg i ett land som Sverige, där avstånden är stora.

– Bytet av flygplansflottan är ett viktigt steg på vägen mot att minska vår klimatpåverkan. Vi på BRA har som mål att halvera våra fossila koldioxidutsläpp till 2025. Det är ett mycket ambitiöst mål som ligger 25 år före de globala klimatmålen och för att klara det behöver vi övergå till att flyga mer på biobränsle. Vi flög på biobränsle tankat i Östersund i januari, och det är något vi hoppas kunna göra i mycket större utsträckning i framtiden, säger Sakarias Ronquist.

Övergången till ett större flygplan har också medfört nyanställningar i Östersund, bland annat har fler kabin- och stationspersonal rekryterats i Östersund. I samband med förändringen har BRA också börjat bygga upp en pilotbas i Östersund.

– Vi är i Östersund för att stanna. Under de snart fyra år vi flugit från Östersund har fler och fler upptäckt oss och möjligheten att flyga till Bromma. Idag har vi också direktlinjer till Malmö och Göteborg på vintern och till Gotland på sommaren. Flyget är viktigt för vår region, det är livslina för många företag, avslutar Sakarias Ronquist, regionchef Östersund.

Källa: Flyg BRA