Premiär för Östergötlands första miljövänliga färja
Förra året trafikerades Stegeborgsleden av 56 000 bilar. Det görs 11 300 färjeturer på ett år. Övergången till eldrift innebär att miljöpåverkande utsläpp som koldioxid och kväve i princip kan elimineras. Dessutom minskar behovet av underhåll.
Driftsystemet med el genom linfärjans kabel är utvecklat av Trafikverkets färjerederi och har prövats på fyra leder med gott resultat. Det är ett säkert och robust alternativ till dieseldrift.
Samma system har testats på linfärjan i Hamburgsund i Tanums kommun, sedan 2012. Under de två första åren minskade koldioxidutsläppen med hela 107 ton per år. Den näst intill ljudlösa driften gynnar känslig kustnära miljö, och den förbättrar arbetsmiljön för färjans medarbetare.
Det är främst genom alternativ till fossila bränslen som färjetrafiken kan bidra till långsiktig hållbarhet. För linfärjor är eldrift det bästa alternativet. För frigående färjor, till exempel på Skenäsleden i Bråviken, handlar det om att använda andra bränslen, som metanol eller HVO (syntetiskt framställt bränsle).
– I våra nordiska grannländer finns ett engagemang för att bygga batteridrivna färjor och det är något vi gärna vill utveckla även i Sverige, under förutsättning att det finns en rimlig finansiering, säger rederichef Anders Werner.
Kort fakta Stegeborgsleden
Stegeborgsleden går mellan Slottsholmen och Norrkrog i Slätbaken vid Stegeborg. Färjeledens längd är 250 meter och överfartstiden är tre minuter. 94 procent av de som reser på leden har ett positivt helhetsintryck av tjänsten (Markör: Nöjd kund index 2016).
Källa: Trafikverket