Sveriges Åkeriföretag: "Beslutet kan omöjliggöra Sveriges miljömål"


2017-10-30

Bild:Sveriges Åkeriföretag

EU-parlamentets miljöutskott har röstat igenom ett förslag som innebär att nästintill alla grödobaserade biobränslen ska fasas ut. Det är ett beslut som kan omöjliggöra Sveriges miljömål. För Sveriges del försvåras möjligheten att producera HVO, biodieseln som verkligen satt fart på fossilfrihetsarbetet i åkerinäringen.

Sveriges Åkeriföretag beklagar beslutet som kommer när vi i själva verket behöver skala upp produktionen av förnybara drivmedel.

– Vi stöttar medlemmarna i arbetet mot minskade utsläpp. När nu drivmedel från tallolja och raps föreslås tas bort så hindras också en viktig del av den produktion av HVO som kan ske här i Sverige. Det är inte en utveckling som vi vill se, säger Tove Winiger, politiskt ansvarig på Sveriges Åkeriföretag.

Den 23 oktober röstade miljöutskottet för att ta bort bland annat talloljan från de produkter som premieras i förnybartdirektivet. Grunden till detta är olika analyser som visat på att utsläppen kan vara högre hos talloljan än hos fossila motsvarigheter.

Sker en reform av direktiv för förnybar energi

Förslaget från utskottet ingår i den reform av direktivet för förnybar energi där andelen biobränslen inte får överstiga 7 procent av den totala energikonsumtionen för väg- och järnvägstransporter.

– I Sverige har vi fokuserat på att bli fossiloberoende genom stora mängder förnyelsebar energi från inhemska grödor. Det här kan äventyra den svenska reduktionspliktens volymer – även om den fylls med i huvudsak drivmedel av skogsråvara, säger Tove Winiger.

Åkerinäringen arbetar på en rad olika sätt för att stödja transportsektorns mål om att minska utsläppen med 70 procent mellan 2010-20130.

– Här är tillgången på hållbara förnybara drivmedel mycket viktig för näringens möjlighet att ställa om till fossilfrihet. Det som är positivt är att Sverige är relativt enat i frågan, även om den mycket viktiga diskussionen om vilka råvaror som är verkligt hållbara, tar plats. Hur de svenska Europaparlamentarikerna arbetar vidare med den här frågan är viktig inför omröstningen i januari, säger Tove Winiger.

"Speglar generell inställning till biodrivmedel"

Sveriges Åkeriföretag bevakar frågan genom Nordic Logistics Association, en gemensam nordisk intresseorganisation i Bryssel.

– Det här speglar tyvärr den generella inställningen till biodrivmedel i Bryssel. För några år sedan hölls biodrivmedel fram men sedan avskräckte food vs. fuel-debatten*, Det har skapat en mycket stor nervositet och skepsis inför biodrivmedel, som vi inte har lyckats att motarbeta, säger Sören Larsen, VD på Nordic Logistics Association. 

– Detta trots att andra och tredje generationens biodrivmedel – som HVO – inte har dessa problem som hör ihop med första generationens. Vi arbetar hårt med frågan ur det svenska fossilfrihetsperspektivet, fortsätter han. 

Fotnot: *Med detta menas oron att mat konverteras till biodrivmedel.



Källa: Sveriges Åkeriföretag