Klimatnätverk kräver EU-mål för biodrivmedel från 2021


2017-12-14

Inför bindande EU-mål för de mest klimateffektiva drivmedlen redan från 2021. Det kräver koalitionen Leaders of Sustainable Biofuels (LSB) där det svenska kemi- och cleantechföretaget SEKAB är medlem. Kravet framförs i ett öppet brev till Europeiska rådet.

– Det är bra att EU vill öka användningen av avancerade biobränslen inom transportsektorn, men vi behöver öka omställningstakten. Ett skarpt mål redan från 2021 skulle skapa förtroende hos investerare och snabba på utfasningen av fossila drivmedel, säger Ylwa Alwarsdotter, affärsutvecklingschef på SEKAB.

Avancerade biodrivmedel är förnybara bränslen som kraftigt reducerar klimatutsläppen och tillverkas av råvaror som inte konkurrerar med livsmedelsproduktion.

Investeringstakten för avancerade biobränslen har ökat på senare år. Den internationella koalitionen Leaders of Sustainable Biofuels (LSB) vill nu se ett bindande mål från 2021 för hur transportsektorn i Europa successivt kan öka sin användning av avancerat biobränsle ytterligare. LSB ställer sig därmed bakom EU-kommissionens ursprungliga förslag till revidering av EU:s direktiv för förnybar energi (RED).

Samtliga företag som är medlemmar i LSB verkar för storskalig produktion av biobränslen som framställs av restprodukter från befintlig verksamhet. Svenska SEKAB tillhandahåller teknologier för att tillverka exempelvis avancerade biodrivmedel av rester från skog eller jordbruk.

– Framtidens teknologi är färdig och redo att skalas upp, tillgången på hållbara råvaror finns också. Nu måste politikerna höja ambitionsnivån och sätta spelregler som möjliggör nödvändiga investeringar från industrin och en grön omställning för transportsektorn, säger Ylwa Alwarsdotter.

LSB ställer sig bakom EU-kommissionens förslag att 0,5 procent av konsumerad energi för väg och järnväg ska bestå av avancerade biobränslen år 2021, för att därefter öka till 3,6 procent 2030 (Renewable Energy Directive, Annex IX part A). LSB stöder också Europeiska rådets beslut att behålla Annex IX part A intakt.

Förslaget har skapat oenighet bland EU:s parlamentariker, där vissa förespråkar att det endast ska finnas bindande mål för 2030, med en översyn 2025. Det menar LSB underminerar de avancerade biobränslenas bidrag till utsläppsminskningar från transportsektorn.




Källa: SEKAB