Maria Malmer Stenergard (M) besökte Lantmännen Agroetanol


2018-02-08

Bild:Lantmännen

Moderaternas miljöpolitiska talesperson Maria Malmer Stenergard besökte igår Lantmännen Agroetanols bioraffinaderi i Norrköping. Under rundvisningen av anläggningen diskuterades hållbara råvaror och slutprodukter, såsom svensk etanol.

Maria Malmer Stenergard, Moderaternas miljöpolitiska talesperson, besökte Lantmännen Agroetanol i Norrköping den 7 februari. Under besöket diskuterades fördelarna med att använda spannmål och restprodukter från livsmedelsindustrin som råvaror i produktionen på anläggningen, tillvaratagandet av koldioxid i produktionsprocessen samt möjligheterna att minska transporternas klimatpåverkan med hjälp av etanol.

Lantmännen Agroetanol har under de senaste åren utvecklats till ett världsledande bioraffinaderi med en ökande diversitet vad gäller både råvara och färdiga produkter. I anläggningen i Norrköping raffineras spannmål, men också en ökande andel restprodukter från livsmedelsindustrin.

– Maria Malmer Stenergard visade ett stort intresse för vår verksamhet, inte minst den nya tekniken för tillvaratagandet av den koldioxid som bildas vid produktionen. Att fånga koldioxid från industriella processer och sedan använda den för att ersätta fossila produkter har visat sig vara helt nödvändigt om klimatfrågan ska lösas. Här är Agroetanol ett föredöme för andra industrier, säger Alarik Sandrup, näringspolitisk chef på Lantmännen.

Av råvarorna tillverkar Lantmännen Agroetanol etanol, protein och koldioxid – som i sin tur förädlas till kolsyra till dryckesindustrin, djurfoder samt hållbara biodrivmedel, såsom E85 och ED95. Etanolprodukten ED95 används i Scanias lastbilar och gör att transporternas klimatpåverkan minskar med över 90 procent.

– Vi diskuterade även möjligheterna att öka inblandningen av etanol i bensin från dagens 5 procent till 10 procent och att det saknas en handfast plan från regeringen för att denna enkla åtgärd ska genomföras. Etanol är ett av de absolut mest kostnadseffektiva sätten att minska transporternas klimatpåverkan och att öka inblandningen till 10 procent borde vara en högt prioriterad politisk åtgärd, säger Alarik Sandrup.




Källa: Lantmännen