Alla drivmedel ska klimat- och ursprungsdeklareras vid pump


2018-08-09

Gröna Bilisters idéskisser till hur en miljödeklaration av drivmedel kan utformas. Energimyndigheten får uppdraget av regeringen att utforma detaljerna i de verkliga miljödeklarationerna.
Bild: Gröna Bilister
Gröna Bilisters idéskisser till hur en miljödeklaration av drivmedel kan utformas. Energimyndigheten får uppdraget av regeringen att utforma detaljerna i de verkliga miljödeklarationerna.

Idag tar regeringen beslut om att införa ett krav i drivmedelsförordningen på att alla drivmedel ska klimat- och ursprungsdeklareras vid pump från och med år 2019. Sverige kommer att bli först i världen med sådan konsumentinformation.

Kraven på miljödeklaration av drivmedel vid pump kommer att införas den 1 januari 2019. Dekalerna kommer troligen ut på mackarna senare nästa år. Alla leverantörer av flytande eller gasformiga drivmedel ska ge översiktlig information om drivmedlens klimatpåverkan, råvaror och ursprungsländer direkt vid pump eller gasdispenser. En sådan miljödeklaration ska även finnas på de laddstationer för el som finns uppställda hos dessa leverantörer.

Mer detaljerad miljöinformation ska erbjudas på leverantörens hemsida. Undantag från krav på miljödeklaration vid pump ges för små säljställen med en försäljningsvolym som understiger 1 500 m3 flytande drivmedel eller 1 000 000 m3 gasformigt drivmedel. Detta är samma gräns som berättigar till undantag från den så kallade pumplagen, som kräver att förnybara drivmedel ska tillhandahållas.

Miljödeklarationen ska bygga på leverantörernas årliga redovisning till Energimyndigheten av de drivmedel som såldes föregående år, enligt de rapporteringskrav som ursprungligen utformats av EU. För att undvika att konsumenterna vilseleds ska det framgå på miljödeklarationen att information gäller leverantörens försäljning av det aktuella drivmedlet föregående år snarare än just de droppar som tankas. Detta är samma system som tillämpas vid ursprungsdeklarationen av el på våra elräkningar.

Det är fortfarande omöjligt att spåra vissa fossila drivmedel. Om leverantören inte kan redovisa ursprungslandet hos råvaran till den fossila bensinen eller dieseln i rapporteringen till Energimyndigheten ska detta framgå på miljödeklarationen.

– Gröna Bilister har kämpat för klimat- och ursprungsdeklaration av drivmedel vid pump i över fem års tid, säger Johanna Grant, ordförande i Gröna Bilister. Därför är vi mycket glada för regeringens beslut. Förordningen stämmer väl överens med Gröna Bilisters idéer om hur sådan konsumentinformation bör utformas.

Den heta, torra sommaren och alla skogsbränder har påmint oss om att klimatförändringar är på riktigt. De är inte bara modellberäkningar och bekymrade vetenskapsmän. De drivmedel som vi använder i våra personbilar står för cirka 20 procent av Sveriges samlade utsläpp av växthusgaser. Att minska klimatpåverkan från dessa drivmedel är alltså väsentligt i Sveriges klimatarbete.

– Den konsumentmakt vi släpper lös genom att klimatdeklarera drivmedlen kommer att bidra till att pressa ned deras klimatpåverkan, säger Per Östborn, drivmedelsansvarig på Gröna Bilister. Men allt ansvar kan inte lämpas över på konsumenterna. Vi måste också ha ekonomiska styrmedel som gynnar de bästa drivmedlen och regleringar som motar bort de sämsta.

Det finns fler värden än låg klimatpåverkan och fossilfrihet. Utvinningen av råvaror till drivmedel kan skada på både natur och människor. Det är mycket olyckligt att över 30 procent av alla biodrivmedel i Sverige år 2017 tillverkades av palmoljeprodukter som påskyndar skövlingen av regnskog i Sydostasien. Ursprungslandet hos den råolja som används till vår bensin och diesel spelar stor roll för dess sociala hållbarhet.

– Gröna Bilister är därför mycket glada över att miljödeklarationen också ska ge information om drivmedlens råvaror och ursprungsländer, säger Per Östborn. För att slippa skylta med det kommer drivmedelsbolagen i det längsta att undvika drivmedel som bidrar till regnskogsskövling eller göder förtryckarregimer. Om de trots allt importerar sådana drivmedel kommer konsumenterna att vända dem ryggen.

I slutändan är det dock så att en miljödeklaration av drivmedel bara kan ge avtryck på den globala drivmedelsmarknaden om många länder inför liknande konsumentinformation. Det svenska systemet är utformat så att alla EU-länder i princip kan införa samma slags miljödeklaration redan i morgon. EU-kommissionens generaldirektorat för forskning och utveckling har visat intresse för det svenska initiativet. Det har även representanter för Kaliforniens miljövårdsmyndighet.

– Nu kommer vi i Gröna Bilister att göra vårt bästa för att inspirera fler länder att följa Sveriges exempel, avslutar Johanna Grant.



Källa: Gröna Bilister