Polarbröd justerar vindkraftsmärkning


2018-08-17

Konsumentverket vill se en förändring kring hur man får kommunicera satsningar på förnybar energi. Tack vare att Polarbrödskoncernen har investerat närmare 160 miljoner kronor i att bygga fyra egna vindkraftverk bedömer brödföretaget att man klarar den lagtolkning verket nu driver genom att justera i sin vindkraftsmärkning från Bakat med egen vindkraft till Vi har egen vindkraft.

– Vi har investerat i egen vindkraft för att vi vill bidra till en hållbar framtid, och tycker att våra konsumenter har rätt att få veta det. Frågan är hur man ska kunna motivera fler företag att göra miljösatsningar, och hur konsumenten ska kunna göra smarta miljöval, om man inte får berätta om dem? säger Anna Borgeryd, chefsstrateg för Polarbrödsgruppen.

Företaget uttrycker oro för hur det ska gå med Sveriges målsättning att nå 100% förnybar energi till 2040, när Konsumentombudsmannen nu som princip hotar med stämning av den som vill ta hjälp av konsumentmakt i omställningen genom marknadsföring av användning eller leverans av förnybar el.

– Vi väljer nu en produktionsbaserad märkning, som egentligen är mycket mer oprecis, men vi kan i alla fall fortsatt lova våra kunder att vi dimensionerat vår vindkraftsinvestering för att med marginal producera den mängd el som vår bakning behöver, säger Anders E. Johansson, vd för Polarbröd.

Polarbröds befintliga märkning Bakat med egen vindkraft får stöd i utlåtanden både från Energiföretagen, Energimyndigheten och Jonas Nordell, professor i civilrätt vid Stockholms Universitet, men företaget väljer ändå att göra en justering.

– Vi kan berätta om våra egna vindkraftverk, och fortsätter att göra det. Vi har däremot svårt att se att ett brödföretag är rätt part för en rättslig prövning av om man i Sverige får kommunicera elursprung till konsumenter, fortsätter Anders E. Johansson.



Källa: Polarbröd