RISE ska driva innovationskluster för fossilfritt flyg


2018-11-08

RISE har fått i uppdrag av Energimyndigheten att driva ett innovationskluster för att påskynda omställningen till fossilfrihet inom flyget. Klustret ska samla alla aktörer som kan bidra till ett fossilfritt inrikesflyg 2030 och utrikesflyg 2045.

Regeringen gav tidigare i år Energimyndigheten 100 miljoner kronor för att göra det mer attraktivt att utveckla biobränsle för flyg från svensk skogsråvara. I uppdraget ingår att utlysa medel för att stödja forskning och utveckling av hållbara biobränslen för flyg samt att inrätta ett innovationskluster som samlar hela värdekedjan och som tar fram en gemensam behovsanalys för att accelerera omställningen till fossilfrihet inom flyget.

Efter beslut av Energimyndigheten är det nu klart att det blir RISE som ska driva innovationsklustret som får namnet Fossilfria Flygtransporter 2045.

– Sverige har potential att bli ledande på bioflygbränsle. De hinder vi ser för en övergång till ett mer hållbart flyg är idag inte främst av teknisk karaktär. Utmaningen är snarare hur vi kan utveckla hållbara och attraktiva affärsmodeller och tjänster som gör det intressant att investera och satsa på produktion av bioflygbränsle, säger Maria Fiskerud, projektledare på RISE som kommer att leda innovationsklustret.

Klustret kommer engagera regioner, branschföreträdare så väl som flygplatser och flygbolag, biobränsleproducenter samt affärsutvecklare. SAS och Swedavia, som sedan tidigare driver projekt tillsammans med RISE, är med som grundare till innovationsklustret.

– Vi vill ha med oss alla som har ett mer hållbart flyg som mål. Det här är ingen ”one-man-show” utan för att klara av omställningen måste vi samarbeta och dra åt samma håll, säger Maria Fiskerud.

– Vi är glada över tilldelningen och initiativet, som visar att vi som bransch tar klimathotet på största allvar. Vi ska nu fortsätta att vara pådrivande för en snabb omställning. På Swedavia arbetar vi sedan flera år tillbaka aktivt med att främja användningen av bioflygbränsle och dessutom med att minska klimatavtrycket i vår egen verksamhet med målet att 2020 ha noll utsläpp av fossilt koldioxid, säger Lena Wennberg, miljöchef på Swedavia.

– SAS har sedan länge varit pådrivande för att accelerera kommersialiseringen av biobränslen för flyget. Med detta innovationskluster samlar vi de aktör som har samma ambitioner som oss för att säkra att vi tillsammans kan realisera ambitionen om att det skall finnas biobränsle tillgängligt motsvarande allt svenskt in- och utrikesflyg innan år 2050, säger Lars Andersen Resare, hållbarhetschef på SAS.

– Vi är glada över att få detta förtroende från Energimyndigheten och övriga parter och övertygade att RISE bredd och tvärdisciplinära förmåga ger ett värdefullt bidrag till den komplexa omställning vi har framför oss, säger Markus Norström, affärs- och innovationsområdeschef Energi och biobaserad ekonomi RISE.




Källa: RISE