Nytt innovationsprojekt banar väg för laddning av fler elfordon


2018-12-04

Johan Wadman, trafikdirektör i Region Uppsala.
Bild: Region Uppsala
Johan Wadman, trafikdirektör i Region Uppsala.

I ett nytt projekt med fokus på solceller och batterier ska lösningar utvecklas så att fler elfordon kan laddas utan ytterligare påfrestning på elnätet. Region Uppsala är initiativtagare till satsningen som genomförs av BioDriv Öst i samverkan med flera regionala och nationella aktörer inom området. Projektet Spetskraft 2020 har som mål att utveckla innovativa lösningar för effektivt nyttjande av elnätet.

Enligt energiöverenskommelsen ska Sveriges elsystem vara helt förnybart senast 2040. Det innebär att under samma period som en stor del av fordonsflottan ska elektrifieras behöver även en omfattande ombyggnation av Sveriges elsystem genomföras. Dessa två omställningar ställer stora krav på ett elnät som redan idag är ansträngt vilket innebär att det på många platser finns en begränsning för hur många elfordon som kan laddas samtidigt.

Målet med projektet är att öka lokal laddkapacitet utan omfattande förstärkningar av elnätet. Genom att kombinera lokal elproduktion med effektstyrning och batterilager kan laddmöjligheter snabbt byggas ut på ett så kostnadseffektivt sätt som möjligt i väntan på elnätsförstärkningar som normalt tar många år.

– Region Uppsala ser positivt på att ligga i framkant och driva på omställningen till en hållbar regional utveckling. Vi var tidigt ute med innovationsupphandling och pilotförsök med flytande biogas inom kollektivtrafiken. Nu vill vi bidra i nästa steg av teknikutvecklingen och utveckla hållbara lösningar för en smart kombination av elektrifiering och biogas i vår kollektivtrafik, säger Johan Wadman, trafikdirektör Region Uppsala och ordförande i Biogas Öst med BioDriv Öst.

I projektet kommer förutsättningarna vid Uppsalas nya bussdepå att studeras som pilot-case för att undersöka hur en ökad elektrifiering av bussflottan kan genomföras där det finns begränsningar i elnätet. Lärdomar från projektet kommer att kunna användas för att främja storskalig elektrifiering av alla typer av elfordon, underlätta etablering och utveckling av elintensiva industrier och företag, minska kostnader för nätförstärkning samt bidra till ett bättre nyttjande av lokalproducerad el på platser där elnätet är svagt.

– Projektet Spetskraft 2020 kommer att utgöra en viktig del i omställningen till en fossilfri fordonsflotta samt bidra till ett konkurrenskraftigt näringsliv i östra Mellansverige och Stockholmsregionen. Att satsa på flera olika förnybara alternativ parallellt är A och O för att möjliggöra omställningen till en fossilfri fordonsflotta, säger Beatrice Torgnyson Klemme, vd Biogas Öst med BioDriv Öst.


Om Spetskraft 2020
Projektet drivs av BioDriv Öst med finansiering från Vinnova, Region Uppsala, Region Örebro län, Svealandstrafiken och Keolis. Projektet genomförs i samverkan med bland annat RISE, Uppsala universitet, SLU, STUNS och Power Circle utöver finansiärerna. Projektet i Steg 1 startar hösten 2018 och avslutas sommaren 2019, med en samlad budget på cirka 700 000 kronor.

Om BioDriv Öst
BioDriv Öst är en storregional samverkansorganisation med syfte att främja utvecklingen av förnybara alternativ i transportsektorn i sex län i östra Mellansverige. Ändamålet för verksamheten är att bidra till att uppnå berörda miljö- och klimatmål. Alla som delar intresset för att bidra till miljö- och klimatmålen genom satsningar på förnybara alternativ i transportsektorn kan gå med i BioDriv Öst.





Källa: Region Uppsala