Stödjer förslag om reduktionsplikt – men då måste flygskatten tas bort


2019-03-04

Andreas Hatzigeorgiou, vd på Stockholms Handelskammare.
Bild: Stockholms Handelskammare
Andreas Hatzigeorgiou, vd på Stockholms Handelskammare.

Utredningen om att främja styrmedel för att främja biobränsle föreslår en reduktionsplikt för inrikes- och utrikesflyget från 2021. Stockholms Handelskammare välkomnar förslaget och menar att reduktionsplikten kan ersätta flygskatten.
– Det är ett långt bättre styrmedel för att få ett grönare och mer hållbart flyg, säger Andreas Hatzigeorgiou, vd på Stockholms Handelskammare.


Regeringens utredare, Maria Wetterstrand, överlämnade i dag sin utredning om hur flygets användande av biodrivmedel kan främjas till regeringen.

Utredningen föreslår att från 2021 ska alla flygresor ska med inblandning av biodrivmedel. Kvoten för hur hög inblandningen ska vara stegras år för år och 2030 ska omkring 30 procent av bränslet vara biodrivmedel.

– Jag tror att det är ett klokt förslag eftersom det skapar incitament till större produktion av biodrivmedel. Flyget behöver ställa om till grönare bränslen med lägre utsläpp och för att det ska ske måste den storskaliga produktionen av biobränsle stimuleras, säger Andreas Hatzigeorgiou.

Stockholms Handelskammare menar att reduktionsplikten bör införas och flygskatten samtidigt avskaffas. Detta för att värna Sveriges konkurrenskraft.

– Det vore logiskt att avskaffa flygskatten och satsa på en grön omställning, inte omintetgörande. Goda flygförbindelser är väldigt viktigt för att Stockholm ska kunna utvecklas. Det är sannolikt att förlusten av EMA, den europeiska läkemedelsmyndigheten, delvis kan kopplas till dåliga flygförbindelser och det måste vi förändra när vi vill tävla I en global elitserie mot andra attraktiva huvudstäder, säger Andreas Hatzigeorgiou.



Källa: Stockholms Handelskammare