SAS och Preem positiva till flygbränsleutredningen


2019-03-04

Flygbränsleutredningen föreslår införande av en reduktionsplikt på en procent förnybart flygbränsle år 2021. Därefter ska kraven öka till 30 procent år 2030.
Bild: SAS
Flygbränsleutredningen föreslår införande av en reduktionsplikt på en procent förnybart flygbränsle år 2021. Därefter ska kraven öka till 30 procent år 2030.

Idag presenteras flygbränsleutredningen. Utredningen föreslår en reduktionsplikt för flyget. Plikten syftar till att öka produktion inom Sverige och användningen av förnybara flygbränslen. Flygbolaget SAS och flygbränsletillverkaren Preem har redan ingått ett samarbete kring produktion av biobränsle för flyget och är positiva till utredningens förslag.

Utredningen föreslår att reduktionsplikten ska införas 2021. Kravet ska då vara en procent inblandning av förnybart flygbränsle. Därefter ökar kraven succesivt till 30 procent år 2030. Flygbolaget SAS och flygbränsletillverkaren Preem är positiva till utredningens förslag.

– SAS har en tydlig strategi om att långsiktigt reducera flygets utsläpp och har som målsättning att vara bland de ledande flygbolagen i omställningen. Det är även viktigt att vi fokuserar på de mest kostnadseffektiva åtgärderna för att minska flygets utsläpp. Det handlar om investeringar i energieffektiva flygplan, effektivare logistikflöden och att öka användningen av förnybara flygbränslen. Utredningens förslag om en branschomfattande reduktionsplikt, och incitament till ökad produktionskapacitet, kan potentiellt påskynda omställningen i hela flygbranschen, säger Lars Andersen Resare, hållbarhetschef på SAS.

– Transportsektorn ansvarar för en tredjedel av Sveriges totala växthusgasutsläpp. Genom att skapa styrmedel som driver mot ökad användning av förnybara drivmedel kan vi tillsammans minska transporternas klimatavtryck, tillägger Petter Holland, vd på Preem.

– Det är mycket glädjande att utredningen föreslår en reduktionsplikt för flyget. Det kommer att få reella effekter på flygets utsläpp. Preem ser fram emot att samarbeta med flygbranschen, inte minst SAS, för att utöka vår produktion av förnybar biojet, avslutar Petter Holland.

I juni 2018 tecknade SAS och Preem en avsiktsförklaring om att framställa förnybart flygbränsle, så kallat biojet. Avsiktsförklaringen innebär att SAS och Preem kommer att samarbeta för att gemensamt säkerställa tillverkning av biojet i samband med att Preems planerade kapacitetsutbyggnad av raffinaderiet i Göteborg projekteras. Preliminär uppstart för den nya anläggningen är första kvartalet 2024, och den totala produktionskapaciteten för biodrivmedel beräknas uppgå till över en miljon kubikmeter, varav en delmängd kan vara biojet till flyget.



Källa: Preem