Stort samarbetsprojekt siktar på att göra Sverige fossilfritt till 2030


2019-09-06

Bild: Patrik Annerborn

Sverige blir fossilfritt 2030! Åtminstone om projektdeltagarna inom samverkansprojektet Fossilfritt 2030 får bestämma.
– Det är bråttom i klimatfrågan så för att skynda på utvecklingen har vi inom projektet stripat 1 200 fordon för el, biogas, etanol och biodiesel, säger Björn Isaksson, projektledare på BioDriv Öst.


För att gynna omställningen av en fossilfri transportsektor har nio kommuner och regioner i Uppsala, Västmanland och Södermanland tagit krafttag och synliggjort fordon som drivs av förnybara alternativ.

– Vi vill inspirera allmänheten att ställa om! Det är härligt att det finns så gott om fordon med låg klimatpåverkan att välja på – nu även i den lägre prisklassen, säger Mattias Goldmann, vd på 2030-sekretariatet.

Vill råda bot på okunskap 
Det finns en mängd fordon som drivs av förnybara alternativ samtidigt som infrastrukturen för tankning och laddning av förnybart är god. Idag är en gasbil lika billig som en dieselbil och en elbil har den absolut lägsta driftskostnaden. Alla varianter går dessutom att finna begagnade vilket gynnar marknadspriserna.

Trots det domineras bilförsäljningen av fossila bensin- och dieselfordon. En bidragande orsak till detta, är okunskapen kring fordon med förnybara alternativ. Därför tog deltagarna i Fossilfritt 2030 saken i egna händer och märkte upp sina bilar. På så sätt urskiljs fordonen som annars ser likadana ut som sina fossila motsvarigheter.

– Tack vare de dekaler som BioDriv Öst tagit fram visar vi att det fungerar utmärkt att köra förnybart, säger Camilla Wester, miljöstrateg på Enköpings kommun som ingår i samverkansprojektet.


Stor klimatnytta för pengarna 
Nyttan med att sätta dekaler på ett fordon är i grunden att inspirera andra att ta klivet till förnybart även om man får mycket annat på köpet. Generella överslagsberäkningar som gjorts av BioDriv Öst visar att varje stripat fordon kan innebära en klimatnytta motsvarande cirka 300 kg CO2 per år. De bilar som har stripats inom projektet har därmed gett en klimatnytta motsvarande över 300 000 kg CO2 per år. I relation till kostnaden för dekalerna så är det en stor klimatnytta för pengarna.


Stripningsförslaget har tagits fram inom ramen för projektet Fossilfritt 2030 – Fossilfria och effektiva transporter i östra Mellansverige. Projektet finansieras av Tillväxtverket via den Europeiska Regionala utvecklingsfonden samt Länsstyrelsen Västmanland, Region Uppsala, Region Västmanland, Länsstyrelsen Södermanland, Länsstyrelsen Uppsala, BioDriv Öst samt 17 kommuner och regioner i Västmanland, Södermanland och Uppsala län. Power Circle, Svebio, Vätgas Sverige och 2030-sekretariatet är samverkansparter i projektet. 



Källa: Biogas Öst