PowerCell får order på bränslecellsstackar från kinesisk underleverantör till fordonsindustrin
Det aktuella företaget utvecklar och säljer produkter till den kinesiska fordonsindustrin och har både personbilstillverkare och tillverkare av tunga fordon bland sina kunder. De nu beställa stackarna kommer att integreras i bränslecellssystem för användning i fordon hos en av underleverantörens kunder.
Trots att Kina har några av världens största tillverkare av batterier för fordonssegmentet, och är det land med det högsta antalet batteri-elektriska fordon i drift, har Kina i år valt att fasa ut subventionerna på batterifordon och införa omfattande subventioner på fordon som elektrifierats med hjälp av vätgas och bränsleceller. Sedan subventionerna togs bort i slutet av juni i år har efterfrågan på batterifordon minskat kraftigt i Kina och enligt China Association of Automobile Manufacturers minskade försäljningen av batterifordon med 80 000 i juli. Enligt nyhetssajten 24/7 Wall Street bidrog nedgången i Kina till att juli blev den första månaden sedan 2008 med en minskad global försäljning av batterielektriska fordon.
– Kina har testat att elektrifiera landets fordon med hjälp av batterier men kommit fram till att det inte är en framkomlig väg i ett land där stora delar av befolkningen bor i lägenheter i mångmiljonstäder, säger Per Wassén, vd för PowerCell.
– Förutom att det inte går att bygga tillräckligt med laddstolpar har Kina kunnat konstatera att strömmen i elnätet inte räcker till när andelen batterifordon blir för hög. Det här är en utveckling som vi kommer att se i västvärlden också och som gör att det enda långsiktigt hållbara alternativet för den nödvändiga elektrifieringen av fordonsflottan är vätgas och bränsleceller.
Källa: Powercell