Vilseledande marknadsföring och aggressiva metoder lurar elkunder
– Många kunder blir uppringda av elhandlare som erbjuder el till inköpspris, vilket Konsumentverket äntligen markerat ska anses vara vilseledande marknadsföring och därmed otillbörligt eftersom erbjudandet inte följer marknadsföringslagen, säger Richard Järlstam, marknads- och försäljningschef på Linde energi.
Ett annat just nu vanligt tillvägagångssätt är att småföretagare kontaktas av telefonförsäljare som utger sig för att samarbeta med Linde energi och lurar företagaren att signera en fullmakt och ingå ett avtal, oftast med ofördelaktig prissättning och orimliga villkor.
– Vi vill poängtera att vi inte samarbetar med någon extern part. Vi är ett litet, lokalt energibolag som bryr oss om våra kunder och brinner för personlig service. Blir du uppringd av någon som utger sig för att samarbeta med Linde energi ska alla varningsklockor ringa. Vi gör vårt bästa för att hjälpa utsatta kunder utifrån varje unik situation. Det är frustrerande både för oss och kunderna när en liten klick använder oschyssta metoder, fortsätter Richard Järlstam.
”El till inköpspris” låter för många lockande och får dig enkelt att tro att du kommer få det absolut bästa och billigaste elpriset. Men bakom erbjudandet döljer sig ofta olika avgifter och påslag.
– Är du inte insatt är det svårt att veta vad som egentligen är ett bra elpris. Vi på Linde energi tror att ärlighet varar längst. Därför kommer vi aldrig att konkurrera med kronor och ören, vi står för mer långsiktiga värden, framhäver Fredrik Klingvall, kommunikationsansvarig på Linde energi.
– När du väljer Linde energi väljer du också att stötta det lokala förenings-, närings- och kulturlivet. De pengar vi tjänar stannar i kommunen genom att vi återinvesterar i exempelvis hållbara energilösningar. Vi arbetar målmedvetet och fokuserat med hållbarhet eftersom vi vill ta ansvar för kommande generationer och bygget av framtidens Bergslagen, avslutar Fredrik Klingvall.
Källa: Linde Energi