Volvokoncernen levererar 70 helelektriska nollutsläppslastbilar i USA


2020-10-19

Bild: Volvo

Volvo i Nordamerika tilldelas 21,7 miljoner dollar i bidrag för att leverera 70 VNR-elektriska lastbilar i södra Kalifornien för regional godsdistribution och terminalhantering. US Environmental Protection Agency (EPA) Targeted Air Shed Grant Program tillhandahåller 20 miljoner dollar i finansiering, kompletterat med 1,7 miljoner dollar från South Coast Air Quality Management District (South Coast AQMD) till laddningsinfrastruktur för att förbättra luftkvaliteten i regionen.

Tilldelningen möjliggör USA: s största kommersiella sjösättning av batterielektriska klass 8 lastbilar, vilket är den tyngsta fordonsklassen. 
 
Volvo kommer att leverera de EPA-finansierade VNR Electric-lastbilarna till södra Kaliforniens flottoperatörer med början 2021 till och med tredje kvartalet 2022, vilket möjliggör minst ett helt års verksamhet vid slutet av projektperioden 2023. Meddelandet kommer samtidigt som Volvo närmar sig den officiella kommersiella lanseringen av sin nordamerikanska VNR Electric-lastbilsmodell senare i år.
 
Volvo kommer att ta de bästa lärdomarna från Volvo LIGHTS (Low Impact Green Heavy Transport Solutions) -projektet, som är ett samarbete med South Coast AQMD och 13 andra organisationer för att utveckla en helhetsplan för att framgångsrikt introducera batterielektriska lastbilar och utrustning i marknaden i stor skala. Kombinerat med de andra 25 lastbilsintroduktionerna genom Volvo LIGHTS-projektet har Volvo åtagit sig att leverera nästan 100 VNR-elektriska lastbilar till regionen för utsläppsfria godstransporter.
  
 – Detta bidrag ger Volvo ett utmärkt tillfälle att ytterligare påskynda framgången med det ekosystem som designats genom Volvo LIGHTS-projektet för att stödja en omfattande användning av batterielektriska tunga lastbilar, säger Peter Voorhoeve, VD för Volvo Trucks North Amerika.
– Vi applåderar EPA och South Coast AQMD för att de hanterar de viktigaste frågorna när det gäller att främja elektromobilitet och stimulera teknikinvesteringar i regionen och är stolta över att de fortsätter att lita på Volvo i Nordamerika för att leda accelerationen av klass 8-utsläppsfria fordon.
 
US Environmental Protection Agency (EPA) Targeted Air Shed Grant Program fokuserar på de regioner som har högst föroreningar i form av ozon och partiklar. South Coast AQMD är den byrå som ansvarar för att uppnå statliga och federala luftkvalitetsstandarder för denna region - inklusive länen Los Angeles, Orange, San Bernardino, Riverside och Coachella Valley.
  
 – EPA Targeted Air Shed Grant har gjort det möjligt för South Coast AQMD att fortsätta samarbeta med Volvo för en snabb utplacering av nästan 100 tunga lastbilar utan utsläpp, säger Wayne Nastri, chef för South Coast AQMD.
– Innovativa samarbeten som detta är nyckeln till att ge ren luft till södra Kalifornien. South Coast AQMD är nöjda med att finansiera laddningsinfrastrukturen för att stödja dessa nya tunga lastbilar som kommer att operera i missgynnade samhällen som har problem med luftföroreningar. 
 
De 70 Volvo VNR Electric-lastbilarna som finansieras genom detta anslag förväntas ge livsvariga utsläppsminskande fördelar på över 152,63 ton NOx, 1,317 ton PM2,5 och 53 160 ton koldioxid. Som en del av projektet kommer South Coast AQMD att leda ett dataanalysarbete för att utvärdera den fulla bredden av utsläppsminskningsmöjligheter som batterielektriska lastbilar ger.
 
Volvo kommer också att samla in distributionsdata för att ytterligare förfina data kring de totala ägandekostnaderna, inklusive faktiskt fordonsunderhåll och bränslekostnadsbesparingar - vilka kan bli ännu lägre i kombination med till exempel subsidier för bränslen med låg koldioxidpåverkan. Lärdomar från detta projekt gör det möjligt för Volvo att finjustera produktionen vid fabriken i New River Valley i Virginia, vilket möjliggör sömlös integrering av VNR Electric-lastbilsmodellen i tillverkningsprocessen för optimerad kvalitetsproduktion.

– Volvo stöder våra banbrytande flottkunder i att bana väg för en verklig och hållbar transportframtid. Den stora volymen av tidiga Volvo VNR Electric-leveranser i södra Kalifornien hjälper oss att kickstarta detta årets framgångsrika kommersiella lansering i Nordamerika, konstaterar Voorhoeve.


Källa: Volvo Group