Instagram

Facebook
Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Livsmedelsbranschens hållbarhetsfokus skapar ökad efterfrågan på lokalproducerad el


2019-09-09

Stefan Malm, Den svenska Matfabriken tillsammans med producenten Jan Johansson på Vistena gård.
Bild: Bixia
Stefan Malm, Den svenska Matfabriken tillsammans med producenten Jan Johansson på Vistena gård.

Sedan länge är det en självklarhet för många i livsmedelsbranschen att jobba med ekologiska och närproducerade råvaror. I takt med att miljö- och hållbarhetsfrågan blivit allt viktigare märker elbolaget Bixia att efterfrågan på lokalproducerad förnybar el ökar bland livsmedelsföretagen. Ett av företagen i Östergötland som valt att få sin elförsörjning från lokala elproducenter är Den svenska Matfabriken.

 Kunderna blir alltmer medvetna och gör aktiva val kopplat till klimatet. De vill veta varifrån råvarorna kommer, vem som står bakom och hur hanteringen går till. Det är en självklarhet för oss att ha koll på det. Likaså strävar vi efter att alla våra transporter ska vara gröna och gå på biodiesel. Genom samarbetet med Bixia tar vi nu även ansvar för vår energianvändning, säger Stefan Malm, sälj- och marknadschef på Den svenska Matfabriken. 

Samarbetet med Bixia innebär att motsvarigheten till Den svenska Matfabrikens totala elbehov produceras på en mindre vindkraftsanläggning som ägs av lantbrukaren Jan Johansson utanför Skänninge. Det betyder att för varje kilowattimme som Den svenska Matfabriken använder går en del av pengarna tillbaka till producenten, i det här fallet Jan Johanssons företag Vistena Gård. På så sätt får producenten lite bättre betalt än om han hade sålt elen på elbörsen NordPool. Därmed gynnas de småskaliga elproducenterna och har större möjlighet att underhålla och investera i mer sol-, vind- eller vattenkraft. 

 Vi har märkt en tydlig efterfrågeökning på lokalt producerad el bland företag det senaste året och speciellt är det lokala aktörer, som Den svenska Matfabriken, som går i bräschen för den utvecklingen, säger Michael Strang, KAM-säljare på Bixia. 

Den svenska Matfabriken har ett ambitiöst klimat- och hållbarhetsfokus. Bland annat har de startat ett projekt tillsammans med dagligvaruhandeln för att inom en snar framtid kunna erbjuda konsumenterna en ”klimatsmart” köttbulle. 

 Vi märker att våra kunder ställer sig mycket positiva till vårt helhetsperspektiv på hållbarhetsfrågan, vilket stärker vårt varumärke långsiktigt. För oss är det lokala perspektivet en viktig pusselbit som dessutom gynnar det lokala näringslivet, avslutar Stefan Malm. 




Källa: Bixia


Tipsa en vn Skriv ut





Rekordstort Elfack samlade branschen för framtidens energi och elektrifiering

Elfack 2025 är mer relevant än någonsin. Med rekordmånga utställare och besökare, ett mässgolv fyllt av energi och ett starkt fokus på innovation och...

Läs mer
flamkontroll
Batteriparken består av sex containrar fyllda med battericeller som tillsammans har en kapacitet på 12 megawattimmar (MWh). Detta motsvarar tillräckligt med energi för att driva en normalstor elbil 1,5 varv runt jorden.

Luleå Energis nya batteripark i drift

Nu är Luleå Energis nya batteripark driftsatt. Batteriparken, som har fått namnet...

Läs mer
En förutsättning för cementindustrins klimatomställning är tillgång till el och ett stärkt elnät.

Ytterligare 102 miljoner stärker Gotlands elnät och bidrar till cementindustrins omställning

Att höja kapaciteten av Gotlands elnät är nödvändigt för att...

Läs mer


Fortsatt förtroende från energibolaget Ellevio – Omexom tecknar nytt långsiktigt avtal

Energibolaget Ellevio har valt att ge Omexom fortsatt förtroende genom ett nytt...

Läs mer
Hållbar AI för energisektorn 

AI och energisektorn: Att utveckla framtidens hållbara teknologi

I takt med att artificiell intelligens revolutionerar allt fler branscher ökar också...

Läs mer
Växjö Energis Tina Strömberg har fyra meter ned till marken när hon står ovanpå den nya transformatorn.

Kraftfull satsning gör att Växjö kan växa

Det är en massiv pjäs som Tina Strömberg klättrat upp på. Den nya...

Läs mer
Umeå Energis medarbetare frigör elledning från träd som fallit efter torsdagens oväder.

Strömmen tillbaka för de flesta kunderna

Under gårdagen och sent i går kväll fortsatte Umeå Energis medarbetare att...

Läs mer


Dala Energi ingår partnerskap med Nordion Energi

Dala Energis bolagsstämma har i dag röstat ja till att ingå ett partnerskap med...

Läs mer


Ny NordicEPOD-fabrik öppnar för att öka produktionen av kraftmoduler för snabbare byggnation av datacenter

Mest lästa

Palgo

BK Services

ramab

Ketherm

Härnösands kommun heta utbildningar

BVM

Baywa

Nordheat

Vindkraftcentrum

KL Industri 250

OKQ8

Markavtal

KTR

Elmässan 2
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se