Instagram

Facebook

Solpark lockar kvinnor och yngre


2019-11-08

<noscript>&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp; &amp;amp;lt;img alt=\
Bild: Kai Lundin, Jämtkraft
Pär Nordström och Caroline Hildahl, Jämtkraft.

Ett av Jämtkrafts mål med Östersund Solpark som just nu håller på att färdigställas var att bredda målgruppen för innovativa hållbara energilösningar. När vi ser på statistik över blivande andelsägare i parken kan vi glatt konstatera att vi närmat oss målet.

– Med solparken har vi nått en bredare målgrupp både vad gäller ålder och kön. Till exempel är 25 procent av andelsägarna i Östersund Solpark kvinnor, vilket kan jämföras med kunderna som köpt solpaneler för eget tak där endast 7–8 procent är kvinnor. Statistiken visar också att vi med solparken når en något yngre målgrupp, som inte i lika stor utsträckning investerat i egna solcellsanläggningar. Även om medelåldern bland de som köper solpaneler för eget bruk också sjunker. Mycket glädjande tycker vi eftersom en hållbar utveckling kräver att hela samhället kan göra val som passar dem, säger Caroline Hildahl, projektledare för Östersund Solpark på Jämtkraft.

Energibranschen har länge sett att utvecklingen inom hållbar energi inte sällan drivs av ett teknikintresse hos konsumenterna. Något äldre teknikintresserade män är ofta de som i störst utsträckning investerar i och provar ny och innovativ teknik som driver hållbar energiförsörjning. En förutsättning för att lyckas nå klimatmålen och klara av omställningen från fossil till förnybar energi är dock att en bredare massa provar nya vägar och ny teknik.

Intresset för solenergi och egen produktion via solpaneler på eget villatak har ökat lavinartat i takt med att priserna på paneler rasat och subventioner införts. Hos Jämtkraft ser man dock fortfarande att det är en relativt smal målgrupp som står för intresset och investeringarna. Bland de kunder som köpt en egen solcellsanläggning för montering på tak eller tomt är som sagt endast 7–8 procent kvinnor och medelåldern är ganska hög. Om än sjunkande.


I Östersund Solpark ser det annorlunda ut
– Troligtvis hänger detta ihop med att en solcellsanläggning på eget tak kräver en viss investering, en egen fastighet och ett visst mått av intresse för hus, hem och teknik. Tanken med solparken var just att skapa bekväm hållbarhet, säger Caroline Hildahl och fortsätter:

– Vi har sett, både i undersökningar och i våra egna kunders beteende, att det inte får vara krångligt eller kostsamt om fler ska göra hållbara val. Vi ville erbjuda de som intresserat sig för solenergi men inte har en egen fastighet, kapitalet eller teknikintresset ett alternativ. Och en av kundgrupperna vi hoppades på med solparken var just kvinnor och de lite yngre. Därför är det fantastiskt kul att se att vi faktiskt lyckats med detta.


Fakta: Östersund Solpark
Storlek:
Sex hektar, eller motsvarande ungefär nio fotbollsplaner.
Effekt: 3 MW och cirka 10 000 paneler, vilket räcker till hushållsel i ungefär 600 villor eller 1000 lägenheter.
Organisation: Östersund Solpark är ett gemensamt initiativ med Östersundshem. Byggs av Jämtkraft men kommer efter uppförandet överlåtas till de framtida ägarna Östersundshem, privatpersoner och andra företag samt Jämtkraft, genom andelar i en ekonomisk förening.
Andelskostnad: 850 kronor. En andel ger cirka 100 kWh solel per år.

Totalt finns 30 000 andelar i Östersund Solpark. 15 000 är reserverade till Östersundshem, 10 000 ägs av privatpersoner och företag, 5 000 andelar behåller Jämtkraft.




Källa: Jämtkraft


Skriv ut



Solar++ får uppföljningsorder i Aten

Processutrustning från Solar++

Absolicon intressebolag Saravanos Solar++ AB har erhållit en order om €294 000 (ca 3 MSEK) för att bygga ut den solvärmeinstallation som levererades 2018.

Läs mer
Sun Solutions
Fr v Daniel Sartiala, projektledare Riksbyggen, Alexander Eklöw, affärschef ombyggnad, Mikael Johansson, ordförande Brf Göteborgshus 38, Stefan Henriksen, ledamot Göteborgshus 38 och Martin Landström, projektchef Riksbyggen.

Grönt ljus för jättesatsning på solceller i Brf Göteborgshus 38

Riksbyggens Brf Göteborgshus 38 genomför ett takbyte och kommer samtidigt att installera...

Läs mer
Idcon
ABBs CO2-neutrala fabrik i Lüdenscheid.

ABB:s första koldioxidneutrala framtidsfabrik håller vad den lovar

I Lüdenscheid i Tyskland har det varit en bra start för ABB:s ”Mission to...

Läs mer
Enerbrokers
Solceller på taket på förskolan Saga i Växjö.

Solcellsanläggning nu i drift på förskolan Saga

Växjö Fastighetsförvaltning AB, Vöfab, har valt att satsa på solceller...

Läs mer
Ferroamp

Vänsterpartiet driver igenom utbyggnad av solceller i Region Skåne

Frågan om elbristen i Skåne har avhandlats i regionstyrelsen och en rad förslag...

Läs mer
Elbil på laddning.

Ökat intresse för solel och hållbara transporter

Sveriges kommunala energi- och klimatrådgivare har i två gemensamma projekt fokuserat...

Läs mer


Tekniska verken blir delägare i solcellsparken på Gärstad

I januari tas det första spadtaget för solcellsparken som byggs på vid Gä...

Läs mer


Profi Fastigheter etablerar en av Sveriges effektivaste solcellsanläggningar

Profi Fastigheter har investerat i en större solcellsanläggning i Tumba. Anlä...

Läs mer
Mest lästa

Implementa

Cleps

Palgo

Osby Parca / Enertech AB

Contub360

Flintab

energi engagemang

TS Wind

WPS

Rörkraft

Smhi

Mared

Clean Combustion

Blade solutions

Vindteknikk

Härnösands kommun

BVM

Vägtransportledarna Norr

Baywa

SEK Svensk elstandard
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se