Instagram

Facebook

Fossilfritt biobränsle införs i vägfärjetrafiken


2017-09-07

Hönöledens fyra färjor går över till det fossilfria bränslet HVO.
Bild:Kasper Dudzik
Hönöledens fyra färjor går över till det fossilfria bränslet HVO.

Trafikverket Färjerederiet startar nu omställningen till fossilfri färjedrift. Först ut är de fyra färjorna på Sveriges största färjeled, Hönöleden utanför Göteborg, som i september går över till biobränslet HVO.

Hönöledens fyra färjor står idag för den högsta dieselförbrukningen, och därmed koldioxidutsläppet, av Färjerederiets samtliga färjor. En övergång till det fossilfria alternativet HVO - Hydro treated Vegetable Oil – ger här maximal effekt. Man räknar med en minskning på 6000 ton koldioxid per år. Det är en betydande andel av det totala utsläppet på 33 000 ton koldioxid från färjorna på de statliga lederna.

– Vi har ökat takten på våra miljöåtgärder. För de frigående färjorna ser vi över fossilfria alternativ. Vi bygger en frigående eldriven färja, med en kapacitet för 80 bilar ombord, och vi elektrifierar våra lindrivna färjeleder, förklarar rederichef Anders Werner.

Övergången till HVO, från den miljödiesel som Hönöfärjorna idag går på, väntas bli okomplicerad. Motorer och bränsletankar fungerar med det nya biobränslet, och behöver inte byggas om. Efter två års användning av HVO kommer Färjerederiet utvärdera effekten, både när det gäller bränsleförbrukning och underhållsbehov.

– Jämfört med transportsektorns totala utsläpp av växthusgaser står Färjerederiet för en liten andel, men om Sverige ska uppnå klimatneutralitet behöver även färjedriftens utsläpp minskas, sammanfattar Anders Werner.

Fakta

HVO, Hydro treated Vegetable Oil, är en biodiesel som framställs genom hydrering (vätebehandling) av vegetabiliska oljor och/eller animaliska fetter från till exempel slaktavfall. HVO är kemiskt lik fossil diesel och kan blandas i diesel eller användas istället för diesel i dieselmotorer. Utsläppet av växthusgaser minskar med upp till 85 – 90 procent, vid användning av HVO istället för vanlig diesel. Även partikelutsläpp minskar.

Hönöleden är Sveriges mest trafikerade vägfärjeled. Förra året transporterades 3,2 miljoner fordon på leden. Hönöleden går mellan Lilla Varholmen och Hönö/Öckerö i Göteborgs norra skärgård. Färjeledens längd är 2500 meter och överfartstiden är tolv minuter.


Källa: Trafikverket


Tipsa en vn Skriv ut



Biogastankar
Biogastankar

NSR säljer biogasverksamhet till Gasum – tryggar lokal miljönytta och ekonomisk hållbarhet

NSR AB har den 30 maj 2025 tecknat avtal om att sälja 100 % av aktierna i NSR Biogas AB till det nordiska energibolaget Gasum. I affären ingår även NSR:s återstående...

Läs mer
flamkontroll
Energihamnen i Göteborgs Hamn. 

Svenskproducerad biogas bunkrad till fartyg i Göteborgs Hamn

St1 och St1 Biokraft har för första gången levererat egenproducerad, svensk...

Läs mer
C4 Energi tar stora steg mot en hållbar framtid med nästan 100% fossilfri elproduktion, produktionsrekord för biogas och nya satsningar på energieffektivisering, enligt hållbarhetsrapporten för 2024

Pressmeddelande: C4 Energi presenterar hållbarhetsrapporten för 2024

<span>– Drivkraften för oss på Tekniska verken är att ta vara på koldioxid i stället för att släppa ut det och på så vis tränga ut fossil koldioxid, säger Andreas Björk.</span>

Koldioxid i ny form – tekniksprång i Linköping

Tekniska verken i Linköping är först i landet med att bygga en anläggning som...

Läs mer
I dag tar Solör Bioenergi över ansvaret för fjärrvärmeverksamheten i Mullsjö kommun.

Mullsjös fjärrvärme blir en del av Solör Bioenergi

I dag tar Solör Bioenergi över ansvaret för fjärrvärmeverksamheten i...

Läs mer
Tillsammans med Yara är Energifabrikens sikte inställt på att producera biodrivmedlet rapsmetylester (RME) tillverkad av fossilfritt odlad raps.

Klimatsmart gödsel viktigt för fossilfritt bränsle

Energifabriken-gruppen producerar och distribuerar idag 100 procent förnybara bränslen,...

Läs mer


Matavfall blir till biogas och biogödsel

Ljusdal Energi-koncernen har nyligen bytt till Akribis ekonomisystem. Totalt är det sju...

Läs mer


Nordion Energi investerar i anläggning för flytande biogas i Göteborgs Hamn

Nordion Energi investerar i en ny förvätskningsanläggning för biogas i Gö...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
Hantering av bränsleflis hos Hallands Hamnar i Varberg

Hallands Hamnar stärker sin position inom biobränslesegmentet

Hallands Hamnar har tecknat ett strategiskt avtal med den tyska koncernen Bruening Group för...

Läs mer
Gasums stationer med både LBG (flytande biogas) och LNG (flytande naturgas) bli tillgängliga för OKQ8:s IDS-kunder redan nu i höst. 

OKQ8 samarbetar med Gasum för att minska utsläppen inom tunga transporter

OKQ8 inleder ett strategiskt samarbete med Gasum, en expert inom den nordiska gassektorn och...

Läs mer
<span>När Falköpings kommun expanderar i den norra delen av Falköping med plats för bostäder och industrier gör Solör Bioenergi samtidigt en miljoninvestering i utbyggnad av fjärrvärmenätet.</span>

Solör Bioenergi investerar i framtidens energiinfrastruktur i Falköping

När Falköpings kommun expanderar i den norra delen av Falköping med plats för...

Läs mer
Multibygg Biogasanläggningen i Mönsterås

Biogasanläggning i Grimhult byggs med ECO-Betong

Swerock har levererat ECO-Betong till den stora biogasanläggning som byggs i Grimhult...

Läs mer
Mest lästa

Palgo

BK Services

ramab

Härnösands kommun heta utbildningar

BVM

Baywa

Nordheat

Vindkraftcentrum

KL Industri 250

OKQ8

Markavtal

KTR

Elmässan 2
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se