Instagram

Facebook

Framtidens flygbränsle får eget labb


2022-09-22

Elna Heimdal Nilsson och Johan Bergström är två av forskarna som har stor nytta av nya Jetmotorlabbet.
Bild: Jessika Sellergren
Elna Heimdal Nilsson och Johan Bergström är två av forskarna som har stor nytta av nya Jetmotorlabbet.

Nu är labbet som tar oss närmare framtidens bioflygbränsle invigt. Jetmotorlabbet vid LTH gör det möjligt att i fullskala studera hur motorer påverkas av nya bränslen – kunskap som blir allt viktigare när fossila flygbränslen fasas ut och ersätts av hållbara alternativ.

Jetmotorlabbet finns vid LTH:s Trafikflyghögskola i Ljungbyhed och ska användas av forskare inom Trafikflyghögskolan, Energivetenskaper, Fysik och Kemiteknik. Det har också en nära koppling till näringslivet som producerar flera av bränslena som testas.

En av forskarna som har stor nytta av det nya labbet är Elna Heimdal Nilsson. Hon är universitetslektor i förbränningsfysik vid LTH och biträdande koordinator för kompetenscentrumet CESTAP som arbetar med hållbara turbinbränslen för luftfart och kraftproduktion.

Elna Heimdal Nilsson har studerat biobränslen de senaste femton åren.

– Våra flygplan ska drivas av förnybart bränsle år 2045. För att klara det måste kunskapen om både flygplansmotorer och bränslesammansättning öka. Jetmotorlabbet gör det möjligt att studera interaktionen mellan bränslet och motorn i realistiska sammanhang och i autentisk skala – något vi inte kunnat göra tidigare, säger hon.


Nya bränslen ska funka även med äldre motorer
Jetmotorlabbet finns på Ljungbyheds flygplats i ett så kallat motorkörningshus som nu utrustas med kompletta flygplansmotorer för att testa nya bränslen. Föreståndare för labbet är Trafikflyghögskolans prefekt Johan Bergström. Han säger:

– Ett bränsle påverkar motorns material, och om bränslet förändras så kan motorn också behöva ändras. Hur motorn påverkas och vilka justeringar som behöver göras kan vi testa i labbet.

Att justera flygplansmotorerna efter bränslet är nödvändigt. En motor förväntas hålla i minst trettio år, och att byta ut en hel flygplansflottas motorer är därför varken miljömässigt eller ekonomiskt hållbart.


Livscykelanalyser behövs
Ett nytt bränsle som tas fram nu kan användas tidigast om tio år. Certifieringsprocessen för flygbränsle tar särskilt lång tid eftersom säkerhetsnivån är mycket hög. Utvecklingen av hållbart flygbränsle hänger också ihop med flera andra utmaningar som behöver lösas synkroniserat – faktorer som påverkar vid vilken tidpunkt vi faktiskt kan flyga på våra nya bränslen, berättar Elna Heimdal Nilsson.

– Samtidigt som bränslets förbränning och utsläpp analyseras behöver produktion, lagring och distribution hanteras parallellt, säger Elna Heimdal Nilsson, och nämner behovet av livscykelanalyser av förnybara bränslen:

– Vi behöver en helhetsbild av hur ett nytt bränsle interagerar med ekosystemet och klimatet samt hur det påverkar hälsan. Förståelsen för hur ett bränsle som har liten påverkan på klimatet kanske samtidigt har en påverkan på hälsan måste öka.


Stort intresse för nya labbet
När Jetmotorlabbet öppnar upp portarna under invigningen så är det ett femtiotal personer från akademi, näringsliv, kommuner och myndigheter som är på plats. En av dem är Annika Olsson, rektor för LTH. Hon säger:

– Vad kan vara mer rätt nu än att satsa på hållbart biobaserat flygbränsle i en samverkan mellan näringsliv och akademi?


Källa: Lunds Universitet

Skriv ut



Lasten kom med fartyget Launkalne som klareras av Citadel Shipping AB.
Lasten kom med fartyget Launkalne som klareras av Citadel Shipping AB.

Helsingborgs Hamn lossar för värme i vinter

Den 22 september kom ett tidigt vintertecken till Helsingborgs Hamn. Det var årets första pelletsfartyg som angjorde kaj 903 i Västhamnen. Denna vinter är det många som...

Läs mer
Enerbrokers
HYBRIT pilotlager för fossilfri vätgas i Luleå.

HYBRIT:s pilotanläggningen för vätgaslagring i drift

SSAB, LKAB och Vattenfall har nu tagit HYBRIT:s pilotanläggning för lagring av fossilfri...

Läs mer
Idcon
Elna Heimdal Nilsson och Johan Bergström är två av forskarna som har stor nytta av nya Jetmotorlabbet.

Framtidens flygbränsle får eget labb

Nu är labbet som tar oss närmare framtidens bioflygbränsle invigt. Jetmotorlabbet...

Läs mer
Solør Bioenergi har, genom sitt bolag Solør Bioenergi Varme AS, ingått avtal om att köpa aktierna i Eidefoss Biovarme AS från AS Eidefoss.

Solør Bioenergi i Norge växer genom köp av Eidefoss Biovarme AS

Solør Bioenergi har, genom sitt bolag Solør Bioenergi Varme AS, ingått avtal om...

Läs mer

Preem satsar på elektrifiering av tunga vägtransporter

Kristoffer Ahlén, Pris- och produktchef på Preem.

Som ett led i Preems förnybara omställning och strategin att erbjuda fler miljö...

Läs mer
Från vänster: Jan Lundberg, vd NTEX Inrikes, Josef Hansson Lastbilssäljare på Volvo Truck Center, Erik Fromell, Business Development Manager Gasum och Clas Westling, Sales Manager på Gasum.

Biogas nästa steg i NTEX klimatsatsning

I nära samarbete med Gasum och Volvo Lastvagnar tar NTEX nu nästa steg mot minskade...

Läs mer


Solör Bioenergi förvärvar Lantmännen Agrovärme

Lantmännen avyttrar Lantmännen Agrovärme med dotterbolag. Köpare är...

Läs mer
Skopa med radarantenner för fuktmätning av träflis.

Forskningsgenombrott: Stora miljövinster när radar mäter fukt i flis

I samarbete med Högskolan i Gävle har Radarbolaget utvecklat en metod att snabbt och...

Läs mer
Under en 20-årsperiod påverkar metan atmosfären 84 gånger mer än CO2, så om vi kan ta bort det tar vi bort en allvarlig klimatbörda, säger Morten Mangor Bandier, Sustainability Manager på IVECO Nordic.

Biogas minskar CO2-avtrycket
från transportsektorn

Ökad användning av biogas är ett enkelt och ekonomiskt sätt att uppnå en...

Läs mer


Hynion inleder samarbete med PDC Machines

Hynion har valt PDC Machines för som leverantör av kompressorer till de nya vä...

Läs mer
Solör Bioenergi levererar numera fjärrvärme till det nya bostadsområdet Västra station i Höör.

Solör Bioenergi ökar leveransen av grön värme till Höör

Solör Bioenergi driver sedan många år tillbaka fjärrvärmeanlä...

Läs mer
Mest lästa

Implementa

Palgo

BK Services

Ketherm

Deutsche-windtechnik

Rekakabel

Contub360

Qvintus

WPS

Vindteknikk

Härnösands kommun heta utbildningar

BVM

Baywa

Energi service

yrkeshogskolan-syd

industrinät

krannich_250

EWS GmbH & Co. KG
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se