Instagram

Facebook

SAS, Vattenfall, Shell och LanzaTech ska undersöka möjligheten att producera hållbart flygbränsle


2021-11-04

SAS aircraft Neo.
Bild: SAS
SAS aircraft Neo.

Det syntetiska flygbränslet, även benämnt elektrobränsle, ska tillverkas av fossilfri el och återvunnen koldioxid med LanzaJet-tekniken ”Alcohol to Jet”.
Bild: LanzaTech
Det syntetiska flygbränslet, även benämnt elektrobränsle, ska tillverkas av fossilfri el och återvunnen koldioxid med LanzaJet-tekniken ”Alcohol to Jet”.

Anko van der Werff President and CEO SAS.
Bild: SAS
Anko van der Werff President and CEO SAS.

Anna Borg, vd och koncerchef Vattenfall.
Bild: Vattenfall
Anna Borg, vd och koncerchef Vattenfall.

Anna Mascolo President Shell Aviation.
Bild: Shell
Anna Mascolo President Shell Aviation.

Jennifer Holmgren CEO LanzaTech.
Bild: LanzaTech
Jennifer Holmgren CEO LanzaTech.

Vattenfall, SAS, Shell and LanzaTech ska undersöka möjligheten för världens första storskaliga produktion av hållbart syntetiska flygbränsle (SAF) med LanzaJet-tekniken ”Alcohol to Jet” i Sverige. I stället för att använda ny fossil råvara till produktionen ska det syntetiska flygbränslet framställas med fossilfri el och infångad koldioxid från fjärrvärme.

Målet är att en ny produktionsanläggning ska framställa upp till 50 000 ton syntetiskt flygbränsle per år, förutsatt ett framtida investeringsbeslut. Det syntetiska flygbränslet, även benämnt elektrobränsle, ska tillverkas av fossilfri el och återvunnen koldioxid med LanzaJet-tekniken ”Alcohol to Jet”. Systemet har utvecklats av LanzaTech och det amerikanska energidepartementets Pacific Northwest National Laboratory (PNNL). Vid full produktion skulle anläggningen kunna förse SAS med upp till 25 procent av bolagets globala behov av hållbart flygbränsle år 2030.

En gemensam studie har visat på gynnsamma förutsättningar för projektet och alla partnerföretag har nu kommit överens om att utföra djupanalyser. Ambitionen är att driftsätta den nya produktionsanläggningen någon gång mellan 2026 till 2027 och den är tänkt att placeras i närheten av Forsmark.

– SAS och hållbarhet går hand i hand. Därför är vi mycket stolta över att få delta i detta unika projekt som sammanför målsättningar och strategier för hållbarhet. Vår gemensamma satsning som ska möjliggöra storskalig produktion av ett mer hållbart flygbränsle är en fantastisk chans att snabbare få ut bränslet på marknaden vilket i sin tur kan påskynda SAS omställning till netto nollutsläpp, säger Anko van der Werff, VD och koncernchef för SAS.

– Initiativet visar potentialen hos branschöverskridande samarbeten för att minska utsläppen från de sektorer som har det svårast att ställa om. Snabbare innovation är sättet att brygga över till ett fossilfritt liv inom en generation. Detta är en verkligt bra möjlighet, och tillsammans ska vi titta närmare på hur vi kan producera elektrobränsle med låga utsläpp till flygbranschen, säger Anna Borg, Vattenfalls VD och koncernchef.

– Hållbart flygbränsle har den största potentialen för att minska flygsektorns utsläpp. Vi måste samarbeta redan idag inom hela flygbranschens ekosystem för att driva på utvecklingen av den teknik och infrastruktur som är nödvändig för att kunna framställa hållbart flygbränsle i den skala som krävs för att flygsektorn ska kunna nå netto nollutsläppsmålet fram till 2050. Jag ser därför verkligen fram emot detta samarbete där vi kan undersöka ännu ett sätt att framställa hållbart flygbränsle, säger Anna Mascolo, VD för Shell Aviation.

– Flygsektorn står inför enorma utmaningar när det gäller att skaffa fram tillräckligt mycket hållbart flygbränsle. Projektet är startskottet för att producera tillräckliga volymer, och återanvändning av koldioxid och fossilfri kraft innebär en storskalighet som tidigare varit helt otänkbar. Vi måste betrakta koldioxiden på ett helt nytt sätt, och kombineras den med fossilfri el uppstår möjligheten att bygga upp en ny klimatsäker framtid för oss alla, säger Jennifer Holmgren, koncernchef för LanzaTech.

Projektets mål är att inleda elektrobränsleproduktion i Sverige. Parterna har skrivit under en avsiktsförklaring och kommit överens om att Vattenfall ska undersöka områdena fossilfri elförsörjning, vätgasproduktion och infångning av koldioxid. Shell ska titta närmare på bränsleproduktion, logistik och fungera som köpare av elektrobränslet. LanzaTech står för expertisen inom gasfermentering som handlar om att framställa etanol av inkommande gasströmmar, och parterna ska också licensiera LanzaJet-tekniken ”Alcohol to Jet” som konverterar etanolen till elektrobränsle. SAS deltar som potentiell köpare av elektrobränslet.


Källa: Vattenfall


Skriv ut



Södra Cell Värö
Södra Cell Värö

Starkt resultat för Södras elproduktion – ­överskott motsvarar el för 45 000 hushåll

Hushållsel för 45 000 småhus under ett år. Så mycket motsvarar det totala överskottet från Södras egen elproduktion. Det visar nya siffror från 2021...

Läs mer
Enerbrokers
Norditeks anläggning separerar metall.

Teknisk lösning kan minska värmeverkens produktionsstopp

Dyra produktionsstopp i kommunens värmeverk är ett vanligt problem över hela landet....

Läs mer
Idcon


Nu är de Sveriges största leverantör av fordonsvätgas

Hynion har ingått avtal om att förse bussar i Sandviken med vätgas och tar...

Läs mer
Anne Lyck Smitshuysen vinner Flemming Bligard Award för sin forskning på grön vätgas.

Ung forskare vinner Flemming Bligaard Award för genombrott inom produktion av grön vätgas

Forskare runt om i världen har arbetat i flera år för att hitta sätt att...

Läs mer

Klimatklivet utvidgas till att stödja biogasanläggningar för elproduktion

Regeringen har beslutat att biogasanläggningar för elproduktion ska kunna få...

Läs mer
Fram till 2030 finns stor outnyttjad potential hos den svenska skogen.

Ny forskning visar stora möjligheter för ökad bioenergianvändning

Det finns en betydande potential att hållbart öka uttaget av biobränsle från...

Läs mer


Gasum levererar biogas till en av världens ledande tillverkare av verktygsstål

Det nordiska energibolaget Gasum kommer att leverera 250 ton flytande biogas (LBG) till vä...

Läs mer


SAS belönar resenärer som väljer biobränsle

Sedan 2019 kan resenärer som flyger med SAS frivilligt välja att köpa till...

Läs mer


Norrköping får ny tankstation för flytande biogas

Under 2022 bygger Svensk Biogas en tredje publik tankstation för flytande biogas (LBG) i Ö...

Läs mer
Pontus Friberg, styrelseordförande Pyrocell och Landshövding Per Bill.

Banbrytande teknologi gör sågspån till bioolja

Under tisdagseftermiddagen invigdes Pyrocells banbrytande anläggning i Gävle. Anlä...

Läs mer
Biokolet kommer att tillverkas av ris från göteborgarnas trädgårdsavfall.

Renova och Göteborg Energi i gemensam klimatsatsning med biokolsanläggning

Renova och Göteborg Energi gör nu en gemensam satsning på biokol genom en...

Läs mer
Mest lästa

Implementa

Palgo

BK Services

Ketherm

Deutsche-windtechnik

Rekakabel

Contub360

Qvintus

Vindteknikk

Härnösands kommun heta utbildningar

BVM

Baywa

Energi service

industrinät

Rörkraft

Safetech

W3E
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se