Instagram

Facebook

Världens kanske mest miljövänliga kommersiella flygning flögs mellan Malmö och Bromma


2022-07-01

Bild: ATR

Den 21 juni genomförde flygplanstillverkaren ATR, flygbolaget BRA och bränsleleverantören Neste världens första flygning med ett kommersiellt flygplan med 100 procent bioflygbränsle i båda motorerna, som en del av ett samarbete för att göra flygbranschen mer hållbar. Vid flygningen ersattes fossilt jetbränsle med Neste MY Förnybart Flygbränsle som minskar utsläppen av växthusgaser med upp till 80 procent.

Den historiska testflygningen ägde rum mellan Malmö och Bromma och är en del av ett större projekt med målet att certifiera användandet av 100 procent förnybart flygbränsle för ATR:s flygplan. Processen inleddes i september 2021 av de tre parterna med målet att ha en certifiering för ATR klar till 2025. Flygningen är den senaste i en rad lyckade mark- och flygtester av ATR:s prototypplan 72-600 som genomförts under 2022.

– Idag är en historisk dag för flyget. Efter mer än hundra års flygning med fossilt bränsle står vi på tröskeln till en ny era. Under de senaste månaderna har vi genomfört en rad lyckade flygningar med biobränsle i en motor. Därför är det särskilt glädjande att vi genomfört den första kommersiella testflygningen med 100 procent biobränsle i båda motorerna idag. Det hjälper oss att snabba upp certifieringen av våra plan med målet att det ska etableras fler flyglinjer som körs på bara förnybara bränslen. Denna flygning representerar en verklig milstolpe för hela branschen, eftersom den visar att tekniken fungerar och kan införas snabbt av fler inom vår bransch för att skynda på omställningen till ett flyg med nollutsläpp, säger Stefano Bortoli ATR:s VD.

– Biobränslen är avgörande för att flygets utsläppsmål ska kunna uppnås, säger Jonathan Wood, Nestes Vice President Europe, Renewable Aviation.

– När man använder Neste MY Förnybart Flygbränsle fullt ut, som vi gör på denna testflygning, ger det en minskning av utsläppen av växthusgaser, räknat under bränslets hela livscykel, med upp till 80 procent jämfört med fossila jetbränslen. Det finns även ytterligare miljöfördelar som inte är relaterade till koldioxidutsläpp, som bland annat avsevärt lägre utsläpp av partiklar. Eftersom det är ett drop-in-bränsle kan det användas i befintliga flygplansmotorer och med flygplatsens befintliga infrastruktur. Det är testflygningar som denna som visar att det också är möjligt att flyga säkert på 100 procent biobränsle, och som bidrar till att snabba på användningen av biobränsle i flygindustrin.

– Vi påbörjade vårt hållbarhetsarbete långt före något annat flygbolag och har länge varit det ledande regionala flygbolaget i Sverige. Den milstolpe vi nu uppnått är en av de viktigaste hittills och representerar en verklig innovation i vår bransch. Dagens flygning bevisar att 100 procent biobränsle är det snabbaste och mest effektiva sättet att redan idag minska utsläppet från flyget och snabba på utvecklingen mot den svenska flygbranschens mål med fossilfritt inrikesflyg 2030, säger Per G Braathen, ordförande för BRA.

Även Swedavia var delaktiga i dagens bedrift genom att de gjorde det möjligt att tanka ATR-planet med biobränsle på Malmö flygplats. En viktig roll spelade även Pratt & Whitney, som haft ett nära samarbete med ATR och Braathens under förberedelserna för dagens flygning.

– Denna milstolpe bekräftar hur viktigt biobränsle är för flygindustrin och är ett bevis på Pratt & Whitneys engagemang för att göra flyget mer hållbart, säger Maria Della Posta, VD för Pratt & Whitney Canada.
– Vi har arbetat tätt ihop med ATR och BRA för att säkerställa dagens lyckade provflygning med 100 procent biobränsle.

Dagens flygning är ett bevis på att det är möjligt att snabba på omställningen till nettonollutsläpp om alla intressenter i flygbranschen samarbetar mot det målet. Den innebär en milstolpe, inte bara för Sverige utan även globalt, eftersom flygningen bevisar att tekniken finns och har stora fördelar för flyget, både här och nu och i framtiden.

ATR:s chefspilot Cyril Cizabuiroz, styrman Jean-Marie Marre, och flygmekaniker Pascal Daussin flög BRA:s flygplan från Malmö flygplats till Bromma flygplats. Flygningen tog cirka en timme och 20 minuter. Ytterligare uppgifter från dagens flygning kommer att analyseras och publiceras vid ett senare tillfälle.

*) Beräknat genom etablerade metoder för uppskattning av livscykelutsläpp (LCA) som t.ex. CORSIA-metoden.


Källa: Neste Corporation

Skriv ut



Jonatan Stoltz Holgersson, Environmental Manager, CMP och Fredrik Öberg, Equipment Coordinator, CMP.
Jonatan Stoltz Holgersson, Environmental Manager, CMP och Fredrik Öberg, Equipment Coordinator, CMP.

Utfasning av naturgas till fördel för biogas – upp till 70 procent mindre utsläpp av CO2

Jonatan Stoltz Holgersson arbetar sedan mars 2021 som Environmental Manager på CMP. Som Environmental Manager agerar Jonatan rådgivande expert för koordinering av Copenhagen...

Läs mer
Enerbrokers
Avverkningsrester som sågspån, lignin och halm kan användas för att öka den svenska produktionen av biodrivmedel.

Sverige äntligen redo att satsa på biodrivmedel – tillsätter nationell utredning

Regeringen vill stärka den svenska beredskapen genom att öka den inhemska produktionen av...

Läs mer
Idcon


Världens kanske mest miljövänliga kommersiella flygning flögs mellan Malmö och Bromma

Den 21 juni genomförde flygplanstillverkaren ATR, flygbolaget BRA och brä...

Läs mer
Charlotte Thelm, divisionschef NCC, Karl-Petter Thorwaldsson, näringsminister, Pia sandvik VD RISE.

Första spadtaget för satsning på bioekonomi i Örnsköldsvik

Näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson tog första spadtaget när satsningen på...

Läs mer


Gasum levererar förnybar biogas till Oslo

Det nordiska energibolaget Gasum förser Hafslund Oslo Celsio (tidigare Fortum Oslo Varme) med...

Läs mer
Peter Danielsson, kommunstyrelsens ordförande Helsingborg, NSR:s styrelseordförande Eva Holm samt NSR:s vd Ulf Molén klipper bandet och inviger bolagets biokolsanläggning.

NSR inviger produktionsanläggning för biokol

I början av juni invigdes Sveriges största produktionsanläggning för biokol...

Läs mer
Per Palage jobbar med trafik och infrastruktur på Härjedalens kommun. Han är minst sagt inblandad i tankarna kring hur Sveg ska utvecklas som hub för eldriven trafik.

En el-omställning för hela samhället

Att möta behovet av en utbyggd laddinfrastruktur kommer att ändra hela samhä...

Läs mer


Mer bioenergi och mindre negativa miljöeffekter med multifunktionellt jordbruk

Ökad efterfrågan på biomassa riskerar att intensifiera jordbruket och bidra till...

Läs mer

Kommande stöd för biogas som uppgraderas till biometan

Inom kort kan den som producerar biogas söka produktionsstöd för biogas som...

Läs mer
Alvesta Biogas är ett utmärkt exempel på cirkulär hållbarhet i praktiken.

Alvesta Biogas utökar biogasproduktionen i samarbete med Malmberg

Malmberg har tecknat kontrakt på en biogasuppdrageringsanläggning till Alvesta Biogas....

Läs mer
Energiminister Khashayar Farmanbar inviger biobränsleeldade ångpannan hos Arla.

Energiministern inviger ångpanna i Jönköping

En ny biobränsleeldad ångpanna hos Arla har invigts. Energi- och digitaliseringsminister...

Läs mer
Mest lästa

Implementa

Palgo

BK Services

Ketherm

Deutsche-windtechnik

Rekakabel

Contub360

Qvintus

WPS

Vindteknikk

Härnösands kommun heta utbildningar

BVM

Baywa

Energi service

yrkeshogskolan-syd

industrinät

krannich_250

EWS GmbH & Co. KG
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se