Ny karta ger bättre avbrottsinformation
– Kartan är ett resultat av de mätningar vi gjort av kundnöjdheten. Kunderna ger bra betyg på vår information vid planerade avbrott. Däremot får vi underbetyg på informationen vid oplanerade avbrott. Det gäller särskilt våra företagskunder, säger Pernilla Birgersson, projektledare vid Öresundskraft.
Som ett resultat av kritiken har Öresundskraft lanserat en ny, webbaserad avbrottskarta. Kartan har bland annat en zoomfunktion som gör att man ända ner på en handfull anslutningspunkter – i praktiken kvartersnivå - kan se information om när avbrottet startade, hur många som berörs och när avbrottet förväntas vara åtgärdat. Dessutom kan man retroaktivt följa upp historiken för åtgärdade avbrott. Det kan vara värdefullt om man inte var hemma eller i sin verksamhet vid avbrottet.
– Det är en modern och grafiskt användarvänlig lösning. Webbsidan är dynamisk; visningen av kartan anpassas till om man använder en smartphone, läsplatta eller dator. Lösningen baseras på Googles kartor, det gör att många känner igen formatet och navigeringen.
Kartan är steg två i ett arbete som pågått en längre tid. Under våren 2014 togs en första version av ”rullande texter” i bruk på hemsidan för alla slags avbrott. Detta för att förkorta tiden mellan ett avbrott och publicering.
– Våra kunder vill ha snabb och lättillgänglig avbrottsinformation med en så komplett och uppdaterad lägesbild som möjligt. Därför slutar inte arbetet här – steg tre blir sannolikt direktkommunikation i form av SMS och e-post med de som är berörda av ett avbrott, säger Pernilla Birgersson.
Källa: Öresundskraft