Göta Energi prisas för vinnande kundkommunikation


2016-03-29

Guldnyckeln är Sveriges största tävling för resultatdrivande reklam och marknadsföring, där årets bästa kampanjer inom en rad olika kategorier prisas. Göta Energi var nominerade i kategorin Analys och resultat med bidraget "Lägg mer energi på det du gillar" och vann silver.

Med ”Lägg mer energi på det du gillar”, som är Göta Energis kommunikationsprogram till nya kunder, har man fokuserat på att lyssna på kunden för att förstå vilka behov nya kunder har. Programmet togs fram tillsammans med reklambyrån Smicker som ett led i att göra de nya kunderna ännu nöjdare.

Enligt Åsa Valentin, CRM-ansvarig på Göta Energi, var det viktigt att förstå de nya kunderna för att utforma ett framgångsrikt kommunikationsprogram.

– Genom ökad förståelse för våra nya kunder kunde vi tillgodose deras behov av kommunikation från sitt nya elbolag. Målet var att göra våra kunder ännu mer nöjda, och det målet har vi uppnått tack vare att vi lyssnat på kunderna, säger Åsa Valentin.

All insikt och hårt jobb med att ta fram effektiv och kundvänlig kommunikation ledde inte bara till ett silver i Guldnyckeln, utan även till positiv feedback från kunderna och dubbelt så många som idag tar del av den digitala kommunikationen.

– Självklart är det kul att bli prisad i ett lite större sammanhang som Guldnyckeln i konkurrens med kända varumärken som Fritidsresor, ICA och Statoil. Mest glädjande är dock att vi idag har ännu lojalare kunder vilket hjälper oss i vår vision att bli Sveriges mest omtyckta elbolag, säger John Gustafsson, Marknadschef på Göta Energi.

Källa: Göta Energi