Instagram

Facebook
Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

SAS, Vattenfall, Shell och LanzaTech ska undersöka möjligheten att producera hållbart flygbränsle


2021-11-04

SAS aircraft Neo.
Bild: SAS
SAS aircraft Neo.

Det syntetiska flygbränslet, även benämnt elektrobränsle, ska tillverkas av fossilfri el och återvunnen koldioxid med LanzaJet-tekniken ”Alcohol to Jet”.
Bild: LanzaTech
Det syntetiska flygbränslet, även benämnt elektrobränsle, ska tillverkas av fossilfri el och återvunnen koldioxid med LanzaJet-tekniken ”Alcohol to Jet”.

Anko van der Werff President and CEO SAS.
Bild: SAS
Anko van der Werff President and CEO SAS.

Anna Borg, vd och koncerchef Vattenfall.
Bild: Vattenfall
Anna Borg, vd och koncerchef Vattenfall.

Anna Mascolo President Shell Aviation.
Bild: Shell
Anna Mascolo President Shell Aviation.

Jennifer Holmgren CEO LanzaTech.
Bild: LanzaTech
Jennifer Holmgren CEO LanzaTech.

Vattenfall, SAS, Shell and LanzaTech ska undersöka möjligheten för världens första storskaliga produktion av hållbart syntetiska flygbränsle (SAF) med LanzaJet-tekniken ”Alcohol to Jet” i Sverige. I stället för att använda ny fossil råvara till produktionen ska det syntetiska flygbränslet framställas med fossilfri el och infångad koldioxid från fjärrvärme.

Målet är att en ny produktionsanläggning ska framställa upp till 50 000 ton syntetiskt flygbränsle per år, förutsatt ett framtida investeringsbeslut. Det syntetiska flygbränslet, även benämnt elektrobränsle, ska tillverkas av fossilfri el och återvunnen koldioxid med LanzaJet-tekniken ”Alcohol to Jet”. Systemet har utvecklats av LanzaTech och det amerikanska energidepartementets Pacific Northwest National Laboratory (PNNL). Vid full produktion skulle anläggningen kunna förse SAS med upp till 25 procent av bolagets globala behov av hållbart flygbränsle år 2030.

En gemensam studie har visat på gynnsamma förutsättningar för projektet och alla partnerföretag har nu kommit överens om att utföra djupanalyser. Ambitionen är att driftsätta den nya produktionsanläggningen någon gång mellan 2026 till 2027 och den är tänkt att placeras i närheten av Forsmark.

– SAS och hållbarhet går hand i hand. Därför är vi mycket stolta över att få delta i detta unika projekt som sammanför målsättningar och strategier för hållbarhet. Vår gemensamma satsning som ska möjliggöra storskalig produktion av ett mer hållbart flygbränsle är en fantastisk chans att snabbare få ut bränslet på marknaden vilket i sin tur kan påskynda SAS omställning till netto nollutsläpp, säger Anko van der Werff, VD och koncernchef för SAS.

– Initiativet visar potentialen hos branschöverskridande samarbeten för att minska utsläppen från de sektorer som har det svårast att ställa om. Snabbare innovation är sättet att brygga över till ett fossilfritt liv inom en generation. Detta är en verkligt bra möjlighet, och tillsammans ska vi titta närmare på hur vi kan producera elektrobränsle med låga utsläpp till flygbranschen, säger Anna Borg, Vattenfalls VD och koncernchef.

– Hållbart flygbränsle har den största potentialen för att minska flygsektorns utsläpp. Vi måste samarbeta redan idag inom hela flygbranschens ekosystem för att driva på utvecklingen av den teknik och infrastruktur som är nödvändig för att kunna framställa hållbart flygbränsle i den skala som krävs för att flygsektorn ska kunna nå netto nollutsläppsmålet fram till 2050. Jag ser därför verkligen fram emot detta samarbete där vi kan undersöka ännu ett sätt att framställa hållbart flygbränsle, säger Anna Mascolo, VD för Shell Aviation.

– Flygsektorn står inför enorma utmaningar när det gäller att skaffa fram tillräckligt mycket hållbart flygbränsle. Projektet är startskottet för att producera tillräckliga volymer, och återanvändning av koldioxid och fossilfri kraft innebär en storskalighet som tidigare varit helt otänkbar. Vi måste betrakta koldioxiden på ett helt nytt sätt, och kombineras den med fossilfri el uppstår möjligheten att bygga upp en ny klimatsäker framtid för oss alla, säger Jennifer Holmgren, koncernchef för LanzaTech.

Projektets mål är att inleda elektrobränsleproduktion i Sverige. Parterna har skrivit under en avsiktsförklaring och kommit överens om att Vattenfall ska undersöka områdena fossilfri elförsörjning, vätgasproduktion och infångning av koldioxid. Shell ska titta närmare på bränsleproduktion, logistik och fungera som köpare av elektrobränslet. LanzaTech står för expertisen inom gasfermentering som handlar om att framställa etanol av inkommande gasströmmar, och parterna ska också licensiera LanzaJet-tekniken ”Alcohol to Jet” som konverterar etanolen till elektrobränsle. SAS deltar som potentiell köpare av elektrobränslet.


Källa: Vattenfall


Tipsa en vn Skriv ut



Sunpines nya logotyp
Sunpines nya logotyp

Sunpine i ny kostym – rustar för tillväxt i energiomställningen

Sunpine befinner sig i ett spännande skede i sin tillväxtresa. Den europeiska marknaden för förnybar diesel väntas växa med över 300 procent de kommande fem å...

Läs mer
flamkontroll


Nordion Energi tilldelar Wärtsilä kontrakt för byggande av anläggning för flytande biogas.

Industrikoncernen Wärtsilä har utsetts att bygga Nordion Energis anläggning...

Läs mer
Biogastankar

NSR säljer biogasverksamhet till Gasum – tryggar lokal miljönytta och ekonomisk hållbarhet

NSR AB har den 30 maj 2025 tecknat avtal om att sälja 100 % av aktierna i NSR Biogas AB till...

Läs mer
Energihamnen i Göteborgs Hamn. 

Svenskproducerad biogas bunkrad till fartyg i Göteborgs Hamn

St1 och St1 Biokraft har för första gången levererat egenproducerad, svensk...

Läs mer
C4 Energi tar stora steg mot en hållbar framtid med nästan 100% fossilfri elproduktion, produktionsrekord för biogas och nya satsningar på energieffektivisering, enligt hållbarhetsrapporten för 2024

Pressmeddelande: C4 Energi presenterar hållbarhetsrapporten för 2024

<span>– Drivkraften för oss på Tekniska verken är att ta vara på koldioxid i stället för att släppa ut det och på så vis tränga ut fossil koldioxid, säger Andreas Björk.</span>

Koldioxid i ny form – tekniksprång i Linköping

Tekniska verken i Linköping är först i landet med att bygga en anläggning som...

Läs mer
I dag tar Solör Bioenergi över ansvaret för fjärrvärmeverksamheten i Mullsjö kommun.

Mullsjös fjärrvärme blir en del av Solör Bioenergi

I dag tar Solör Bioenergi över ansvaret för fjärrvärmeverksamheten i...

Läs mer
Tillsammans med Yara är Energifabrikens sikte inställt på att producera biodrivmedlet rapsmetylester (RME) tillverkad av fossilfritt odlad raps.

Klimatsmart gödsel viktigt för fossilfritt bränsle

Energifabriken-gruppen producerar och distribuerar idag 100 procent förnybara bränslen,...

Läs mer


Matavfall blir till biogas och biogödsel

Ljusdal Energi-koncernen har nyligen bytt till Akribis ekonomisystem. Totalt är det sju...

Läs mer


Nordion Energi investerar i anläggning för flytande biogas i Göteborgs Hamn

Nordion Energi investerar i en ny förvätskningsanläggning för biogas i Gö...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
Hantering av bränsleflis hos Hallands Hamnar i Varberg

Hallands Hamnar stärker sin position inom biobränslesegmentet

Hallands Hamnar har tecknat ett strategiskt avtal med den tyska koncernen Bruening Group för...

Läs mer
Gasums stationer med både LBG (flytande biogas) och LNG (flytande naturgas) bli tillgängliga för OKQ8:s IDS-kunder redan nu i höst. 

OKQ8 samarbetar med Gasum för att minska utsläppen inom tunga transporter

OKQ8 inleder ett strategiskt samarbete med Gasum, en expert inom den nordiska gassektorn och...

Läs mer
Mest lästa

Palgo

BK Services

ramab

Ketherm

Härnösands kommun heta utbildningar

BVM

Baywa

Nordheat

Vindkraftcentrum

KL Industri 250

OKQ8

Markavtal

KTR

Elmässan 2
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se