Instagram

Facebook
Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Konsumentmakt med energirevolutionen – nytt avsnitt av podcasten Framtidskraft


2017-08-15

Bild:Jämtkraft

Delningsekonomi, hållbarhet och individualism formar morgondagens energibolag. Kunder blir medarbetare och medproducenter. Framtidens energikonsumenter ställer nya krav på energibolagen, de som inte klarar av att ställa om och sätta kundens behov i fokus kommer att försvinna, enligt Johan Ehrenberg, tidningsmakare och förespråkare av solenergi.

– De bolag som kommer att finnas kvar om 30 år de är de som säger till människor ”du är min partner, hur kan jag hjälpa dig?” Att man vänder på diskussionen. Det är inte en passiv konsument vi pratar med utan en medarbetare. De bolag som inte klarar av att ändra inställning kommer att bli döda energijättar, säger Johan Ehrenberg.

Johan Ehrenberg är debattören, journalisten, författaren, grundaren till tidningen ETC men också ivrig förespråkare för alternativa energikällor. Johan Ehrenberg har bland annat initierat och driver elhandelsbolag, solcellspark och rådgivning inom solenergi. Han menar att solenergi på riktigt är på väg att förändra livet för människor. Jämfört med alla andra sociala processer så är energirevolution extremt snabb därför att den kombinerar två saker; ekonomisk och social makt.

– Energirevolutionen ger människor, individer, småföretagare, jordbrukare lokal makt över sina liv och sin ekonomi genom att man kan göra egen energi. Men energirevolutionen innebär också en social förändring i hur vi är som människor, att vi faktiskt diskuterar och själva tar ansvar för klimatfrågan. Så det är inte bara att man får en ekonomisk makt över sin situation man får också en annan makt över både lokal och nationell politik, säger Johan Ehrenberg.

Öppenhet ger möjligheter

Han menar att företagen behöver mod att gå en annan väg en den invanda, de måste våga tänka småskaligt och vända perspektivet, våga släppa in kunderna och se dem som medarbetare och medproducenter.

– Styrkan för ett energibolag är att alla alltid kommer behöva mer energi. Det nya samhälle vi skapar är ett el-samhälle som är mycket större än det vi pratat om tidigare, allting kommer att gå på el. Ett sådant samhälle ger fantastiska möjligheter för energibolagen men inte om man tror att man själv ska vara leverantören av den energin. Man ska vara delaktig i att många producerar och levererar el, att många skyddar sig tillsammans. Då får man ett starkt företag. Det är verkligen en revolution i synen på hur ett bolag ska fungera, säger Johan Ehrenberg.

Vilken uppmaning skulle du ge styrelsen inför nästa sammanträde i ett energibolag?

– Gå hem och fundera över hur de själva, privat, vill bli bemötta av sitt lokala energibolag, säger Johan Ehrenberg.

Låg innovationstakt

Tomas Wall, vd på Desiderate AB med bakgrund i energibranschen, bland annat som forskningschef hos Fortum, tror att det finns mycket att lära av de branscher och länder som gått igenom stora förändringsprocesser.

– Energibolagen kan lära av de branscher, till exempel media- , tidning- och spelbranschen, som har genomgått stora förändringar i och med ny teknik. Processerna är annorlunda och möjligheterna större. Titta på hur andra länder har gjort, till exempel Japan som efter kärnkraftsolyckan i Fukushima helt styrt om landets energiförsörjning eller Kina som av miljöskäl tvingas ställa om, säger Tomas Wall.

Han menar att etablerade energibolag kanske inte har investerat tillräckligt i innovation.

De kunde ha investerat mer i innovation, affärsutveckling och testat nya samarbeten. De skulle kunna göra fler pilotprojekt och utveckla lösningar och funktioner tillsammans med kunderna, till exempel att sälja hela funktionen värme i stället för att begränsa det till exempelvis fjärrvärme. Energibolagen behöver flytta fram positionerna, säger Tomas Wall.

 

Lyssna på avsnittet


Här hittar du alla avsnitt av podcasten

Källa: Jämtkraft


Tipsa en vn Skriv ut





Rekordstort Elfack samlade branschen för framtidens energi och elektrifiering

Elfack 2025 är mer relevant än någonsin. Med rekordmånga utställare och besökare, ett mässgolv fyllt av energi och ett starkt fokus på innovation och...

Läs mer
flamkontroll
Batteriparken består av sex containrar fyllda med battericeller som tillsammans har en kapacitet på 12 megawattimmar (MWh). Detta motsvarar tillräckligt med energi för att driva en normalstor elbil 1,5 varv runt jorden.

Luleå Energis nya batteripark i drift

Nu är Luleå Energis nya batteripark driftsatt. Batteriparken, som har fått namnet...

Läs mer
En förutsättning för cementindustrins klimatomställning är tillgång till el och ett stärkt elnät.

Ytterligare 102 miljoner stärker Gotlands elnät och bidrar till cementindustrins omställning

Att höja kapaciteten av Gotlands elnät är nödvändigt för att...

Läs mer


Fortsatt förtroende från energibolaget Ellevio – Omexom tecknar nytt långsiktigt avtal

Energibolaget Ellevio har valt att ge Omexom fortsatt förtroende genom ett nytt...

Läs mer
Hållbar AI för energisektorn 

AI och energisektorn: Att utveckla framtidens hållbara teknologi

I takt med att artificiell intelligens revolutionerar allt fler branscher ökar också...

Läs mer
Växjö Energis Tina Strömberg har fyra meter ned till marken när hon står ovanpå den nya transformatorn.

Kraftfull satsning gör att Växjö kan växa

Det är en massiv pjäs som Tina Strömberg klättrat upp på. Den nya...

Läs mer
Umeå Energis medarbetare frigör elledning från träd som fallit efter torsdagens oväder.

Strömmen tillbaka för de flesta kunderna

Under gårdagen och sent i går kväll fortsatte Umeå Energis medarbetare att...

Läs mer


Dala Energi ingår partnerskap med Nordion Energi

Dala Energis bolagsstämma har i dag röstat ja till att ingå ett partnerskap med...

Läs mer


Ny NordicEPOD-fabrik öppnar för att öka produktionen av kraftmoduler för snabbare byggnation av datacenter

Mest lästa

Palgo

BK Services

ramab

Härnösands kommun heta utbildningar

BVM

Baywa

Nordheat

Vindkraftcentrum

KL Industri 250

OKQ8

Markavtal

KTR

Elmässan 2
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se