Instagram

Facebook
Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Sea Li-ion – elektrifiering av sjöfarten


2022-11-18

Bild: Stena Recycling

Många rederier överväger batterier som drivkraft men det som står i vägen för många är tillgång på energi vid hamnen, de långsamma ladd-möjligheterna samt kapacitet och effekt för det. Motiverade av ambitionen att signifikant öka miljöpåverkan för en nyckelväg. Medlemmarna i Sea Li-ion projektet har tagit sig an utmaningen att fylla kunskaps gapen som kvarstår när det kommer till batterianvändning för fartygs drivkraft.

Det EU finansierade projektet Sea Li-ion har inrapporterats och avslutats. Den 16 november presenterades resultat och höjdpunkter på ett seminarium anordnat av Lighthouse – Swedish Maritime RD&I collaboration platform.

Medlemmarna i projektet har varit: Stena Rederi, Port of Kiel, DNV, Port of Gothenburg, Stena Recycling and BatteryLoop.

– Med prismodellen som nätägaren har måste vi få ned effektnivåerna och jämna ut energiutnyttjande. Ett energilager löser problemet och minskar effektavgiften samtidigt som vi kan stabilisera nätet, säger Per Wimby Projektledare på Stena Rederi.


Tillsammans har de uppfyllt fyra aktiviteter:
1: Design för ESS för hamnar.
2: Bedömning av återvinningspotential av litium-ion batterier.
3: Bedömning av elnätspåverkan av ESS.
4: Affärs-case för ESS i hamn.

Utöver aktiviteterna har flertalets workshops genomförts med flera av dem gällande risk- och säkerhetsbedömning av energilager i hamnmiljö. Samarbete har varit en nyckelaspekt och även Räddningstjänst och RISE har varit involverade i workshops.

Energikartläggning av hamnar har gjort i Göteborgs hamn, Kiels hamn och Karlshamn.

Ett affärs-case för el-färjor och energilager i hamnar utfördes på Göteborgs hamn. Resultatet visade att i nuläget finns det tillräckligt med effekt. Däremot möjliggör placering av ett energilagersystem att frigöra effekt för andra behov. Då energilagret endast behovs under få timmar per dygn för laddning av el-färjan, kan det vi andra tidpunkter på dagen stötta elnätet med andra tjänster. Att ladda en el-färja kräver 5% av Göteborgs totala elkonsumtion. I andra hamnar skulle ett energilager vara nödvändigt för att kunna möjliggöra laddning av en el-färja.

– Även om kapaciteten är tillgänglig i nuläget i Göteborgs Hamn så finns det en osäkerhet vad gäller tillgänglig kapacitet och effekt inom de kommande fem till tio åren, med tanke på den ökade elektrifieringen av samhället, säger Viktor Allgurén Head of Innovation på Göteborgs Hamn.


Källa: Stena Recycling

Tipsa en vn Skriv ut





PiteEnergi gör utvecklingsprojekt med batterilager

Vi tar ett steg in i framtiden genom att nu installera batterier för att utforska och förstå hur vi kan maximera möjligheterna på energimarknaden. Dessa batterier...

Läs mer
flamkontroll


Så ska elnätet stå emot snö och is

Vädrets makter skapar ofta problem för elnätet och ett förändrat klimat...

Läs mer


Justering av elnätsavgiften i Luleå 2024

Luleå Energi Elnät höjer elnätsavgiften med 9% från och med den 1...

Läs mer


Falkenberg Energi löser elnätsproblemen innan de uppkommer

Nu har Falkenberg Energi utfört kabeldiagnostik på en tredjedel av kommunens hö...

Läs mer


Pressinbjudan: Pressträff om nya utställningen Drivkraft i Teknikens Hus

Vattenfall, Luleå Energi och Teknikens Hus bjuder in till pressträff och berättar...

Läs mer
<span>Tre av Umeå Energis drygt 400 medarbetare. Anders Sjödin, anläggningsutvecklare, Lars Stigedahl, elnätstekniker, och Anna Andersson, kompetensledare. </span>

Umeå Energi prisas för karriärmöjligheter och hållbarhetsengagemang

Umeå Energi har fått utmärkelsen ”Karriärföretag 2024”, som...

Läs mer
<span>Professor Lina Bertling Tjernberg forskar med mål att bidra till säker elförsörjning, effektiv användning av energiresurser och till att minska användningen av fossila bränslen.</span>

Lina Bertling Tjernberg: ”Alla fossilfria kraftslag behövs för att klara den gröna omställningen”

Lina Bertling Tjernberg, professor inom elkraftnät vid Kungliga Tekniska högskolan (KTH),...

Läs mer
<span>Ett 20-tal korta kurser tas nu fram för yrkesverksamma ingenjörer som behöver kompetensutveckling inför industrins klimatomställning.</span>

Nya kurser i elektroteknik möter industrins stora kompetensbehov

För att klara näringslivets stora klimatomställning och elektrifieringen av...

Läs mer


Så väljer du rätt jordfelsbrytare

Installationer med fel jordfelsbrytare kan orsaka både stora skador och kostnader. Fredrik...

Läs mer
Mest lästa

Implementa

Palgo

BK Services

Ketherm

Rekakabel

Contub360

Qvintus

WPS

rörkraft

ramab

Osby Parca

solar promotion empower

Härnösands kommun heta utbildningar

BVM

Baywa

industrinät

promoco

pretec

Nordheat

Assemblin solar

Vindkraftcentrum

marin miljöanalys

KL Industri 250

OKQ8 Sunday

Solmässan
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se