Instagram

Facebook

Eldriven tung lastbil utmanar arktiskt klimat


2021-01-29

Test ellastbil i arktiskt klimat.
Bild: Tomas Bergman
Test ellastbil i arktiskt klimat.

Lars Wallgren, logistikchef, Kaunis Iron.
Bild: Tomas Bergman
Lars Wallgren, logistikchef, Kaunis Iron.

Maria Lindberg chef elektrifierade tunga transporter på Vattenfall.
Bild: Vattenfall
Maria Lindberg chef elektrifierade tunga transporter på Vattenfall.

Fungerar eldrift av tunga lastbilar i minus 44 grader? Nu samverkar Kaunis Iron med Vattenfall, Volvo Lastvagnar, ABB och Wist Last & Buss i ett unikt pilotprojekt för att utveckla framtidens hållbara logistiksystem.

Kaunis Iron har visionen att utveckla världens mest hållbara järnmalm. En av de största utmaningarna för att klara den målsättningen är att reducera koldioxidutsläppen från de tunga transporterna av malmen som i dag sker via lastbilar i den första etappen innan tåg tar vid. En grundläggande utredning av olika alternativ har landat i ett pilottest med fossilfri eldrift. Nu har ett kluster för samverkan startats för att realisera ett konkret pilottest på plats i Pajala.

Kaunis Iron, Vattenfall, Volvo Lastvagnar, ABB och Wist Last & Buss medverkar och projektet är en del i den avsiktsförklaring som Kaunis Iron och Vattenfall nyligen tecknade för att utveckla en elektrifierad fossilfri gruvdrift.

– Den här typen av utmaningar löser ingen ensam. Industriell innovation kräver en samverkan mellan experter. Det gläder oss därför att vi lyckats samla ett så starkt lag för att utmana det arktiska klimatet med tunga eldrivna fordon, säger Lars Wallgren, logistikchef, Kaunis Iron, och fortsätter:
 Sedan är det just en utmaning… som det brukar sägas ”den som går i någon annans fotspår går aldrig först”. Här går vi först, tillsammans. Vi kör våra tunga transporter i perioder i en extrem vinterkyla. Funkar den här tekniken här, så funkar den troligen överallt.

– Vår fossilfria el och tjänster för laddinfrastruktur, där vi installerar, driver och säkerställer funktionen för laddning, har en självklar roll i utvecklingen av elektrifierade transporter och vi är mycket glada över detta samarbete. Här har vi möjlighet att utveckla en del i fossilfri gruvdrift, ett steg i arbetet mot ett fossilfritt samhälle och basindustri, säger Maria Lindberg, chef elektrifierade tunga transporter på Vattenfall.

Volvo Lastvagnar bidrar med en prototyptillverkad tung lastbil, en eldriven Volvo FMX, för att utvärdera hur batterielektriska fordon inklusive laddsystem, fungerar i arktiska förhållanden.

– För oss är det mycket positivt att i samarbete med våra kunder kunna utveckla våra produkter. I produktutvecklingsarbetet är kundsamarbeten viktiga delar av vår utvecklingsprocess, säger Ebba Bergbom Wallin, affärsområdesansvarig elektromobilitet, Volvo Lastvagnar Sverige
– Därför ska det bli spännande att följa och utvärdera Kaunis Irons test av vår eldrivna Volvo FMX i arktisk miljö. Det kommer att kunna hjälpa oss att utvärdera hur eldrivna lastbilar kan användas för att öka effektiviteten och minska klimatpåverkan i extrem kyla.”

En del av testet är också laddstrukturen som ska klara att effektivt ladda lastbilen i kretsloppet där den ska köra.

– Vi är glada över att få vara en del av detta projekt för att testa om det går att köra tunga fordon i tuffa miljöer med el som enda drivmedel. ABB:s tre högeffektsladdare är av beprövad teknik, de ger en snabb laddning och kan användas för både tunga fordon och personbilar. Tillsammans med projektets medlemmar gör vi en viktig insats för att minimera fossila drivmedel och möjliggöra ett samhälle med låga koldioxidutsläpp, säger Eva Kvist Östgren, ansvarig för laddinfrastruktur på ABB Electrification Sweden.

– Wist Last och Buss och Kaunis Iron har ett samarbetsavtal kring malmtransporterna som sträcker sig många år fram i tiden där utveckling ligger som en hörnsten i vårt samarbete, säger Kajsa Friberg, försäljningschef Nord, Wist Last & Buss, och fortsätter:

– Erfarenheterna från detta unika projekt med att jobba mot koldioxidneutralitet genom elektrifiering av lastbilarna, i den allra tuffaste miljön, kommer att ge viktiga lärdomar till gagn för hela fordons- och transportbranschen. Vår styrka som etablerad Volvoåterförsäljare med ansvar för hela norra Sverige är möjligheten att anpassa servicelösning till förutsättningarna. Vi sköter all service och reparation på malmbilarna lokalt i Pajala och Junosuando i tätt samarbete med Kaunis Irons trafikledning. Det i sig borgar för bästa möjliga tillgänglighet på bilarna och även testfordonet hamnar i goda händer hos våra duktiga tekniker.


Fakta: Om pilotprojektet

Medverkande: Kaunis Iron, Vattenfall, Volvo Lastvagnar, ABB och Wist Last & Buss.
Testperiod: februari 2021.
Fordon: Batterielektrisk Volvo FMX.
Totalvikt: 32 ton.
Lastvikt: cirka 15 ton.
Drivlina: helt elektrisk, 400kW, med 2 växlar.
Batteri: litiumjon med en nominell kapacitet på 264kWh.
Laddare: ABB levererar tre högeffektsladdare på 175 kW/styck. Laddarna är utbyggbara till 350 kW och har CCS-uttag.



Källa: Vattenfall


Tipsa en vn Skriv ut





Energiföretagen kommenterar: Elmarknadsutredningen har överlämnat sitt betänkande

Den 24 april överlämnade Elmarknadsutredningen sitt betänkande till regeringen....

Läs mer
flamkontroll
Kraftvärmeverket på Torsvik hanterar avfall från både hushåll och verksamheter. En anläggning som tar hand om restavfall som inte går att återvinna.

Ökade utsläpp från Jönköping Energi – flera faktorer bakom förändringen

Jönköping Energi stod under 2024 för en stor andel av Jönköpings läns...

Läs mer
Fredrik Engström (vänster i bild) blir ny chef för Värme & Kyla på Luleå Energi. Samtidigt kliver den tidigare chefen, Magnus Johansson (höger i bild), in i sin nya roll som projektchef för projektet Framtidens fjärrvärme.

Projektet Framtidens fjärrvärme går in i ny fas

Luleå Energi tillsätter Fredrik Engström som ny chef för Värme &...

Läs mer


Elektronikmässan 2025 – Över 85 produktnyheter och 600 produkter visas upp i Stockholm

Elektronikmässan 2025, som äger rum den 2–3 april på Kistamässan, blir...

Läs mer
Linda Östberg på plats i kraftvärmeverket Heden 3 i Karlstad.

Karlstads Energi i miljonsatsning på forskning för ett robust och hållbart energisystem

Karlstads Energi och 19 andra energiföretag från hela landet satsar nu 16 miljoner...

Läs mer
<span>Bilden visar ett layoutförslag för hur ett nytt kraftvärmeverk skulle kunna se ut. Illustration från Hedemora Energi.</span>

Hedemora Energi satsar på nytt kraftvärmeverk

Hedemora Energi undersöker möjligheterna att bygga ett nytt kraftvärmeverk. FVB har...

Läs mer


Nya F372 med ny design och myUplink

Nu uppdaterar vi en av våra främsta trotjänare med ny design och myUplink för...

Läs mer
<span>Luleå Energi har arbetat systematiskt för att minska överkonsumtion av fjärrvärmeflöde i fjärrvärmenätet. </span>

Handbok för sänkta fjärrvärmetemperaturer

Att sänka temperaturen i fjärrvärmesystemet är ekonomisk lönsamt, men...

Läs mer
En av de anläggningar som affärsenheten byggt.

Eitech Reservkraft blir Omexom Reservkraft från och med 1 januari 2025

Den 1 januari 2025 byter Eitech Reservkraft namn till Omexom Reservkraft. Namnbytet är en del...

Läs mer
<span>Ministern för civilt försvar, Carl-Oskar Bohlin, fick en rundvandring i bergrummet tillsammans med Stefan Winkler från FVB och Ivette Farias, projektledare på Mälarenergi.</span>

Energilagring i världsklass – Mälarenergi visar vägen

I slutet av december kommer världens största energilager – som ligger i Vä...

Läs mer
Del av Telias mobilbasstation i Roslagen

Telia och PTS genombrott: flera månaders reservkraft på mobilbasstation med vätgas som en av flera hållbara energikällor

I ett pilotprojekt på en mobilbasstation i Roslagen har Telia och Post- och Telestyrelsen...

Läs mer


Linde energi släpper energiapp

Energi är centralt i våra liv. Vi använder el till allt från att koka grö...

Läs mer
Energiklappen 2024

Nominera kandidater till Energiklappen 2024

För femte året i rad presenterar nu Linde energi ”Energiklappen 2024”. ...

Läs mer


Adven förvärvar Österlens Kraft Fjärrvärme AB

Nu står det klart att Österlens Kraft Fjärrvärme AB blir en del av...

Läs mer


Energiomställning: likströmmen kommer tillbaka

För första gången: VINCI Energies regionala huvudkontor i Lille, i Frankrike, drar...

Läs mer


NorthStarH2 tar ett viktigt steg framåt – Uniper och Jämtkraft tecknar nätanslutningsavtal

Uniper är fast beslutna att ta projektet NorthStarH2 vidare och den planerade tillverkningen...

Läs mer


NorthStarH2 tar ett viktigt steg framåt – Uniper och Jämtkraft tecknar nätanslutningsavtal

Uniper är fast beslutna att ta projektet NorthStarH2 vidare och den planerade tillverkningen...

Läs mer


Enklare för bolag att köpa grön energi med ny plattform

I dag lanseras Whelma.se, en öppen elmarknadsplats där företag kan köpa fö...

Läs mer
<span>Slitefabriken</span>

Heidelberg Materials inleder projektförberedande insatser för Slite CCS med stöd av Fonden för en rättvis omställning

Heidelberg Materials går vidare med projektförberedande insatser för Slite CCS, en...

Läs mer
Mest lästa

Palgo

BK Services

ramab

Härnösands kommun heta utbildningar

BVM

Baywa

Nordheat

Vindkraftcentrum

KL Industri 250

OKQ8

Markavtal

KTR

Elmässan 2
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se