Vi har uppmärksammats på att det just nu förekommer telefonsamtal där någon uppger sig ringa från C4 Energi. Syftet verkar vara att få mottagaren att teckna elavtal som kan bli kostsamma och svåra att ta sig ur. Vi står inte bakom de här samtalen och uppmanar därför till extra uppmärksamhet.
Ett flertal personer har utsatts för samtal där de misstänks ha blivit vilseledda att teckna elavtal under förespegling att det är C4 Energi som ringer.
C4 Energi har för närvarande ingen kampanj där vi ringer till kunder.
— Det är inte vi som står bakom de här samtalen och vi vill därför påminna om vikten att vara extra uppmärksam för att undvika att hamna i avtal som kanske är väsentligt dyrare än andra på marknaden och svåra att ta sig ur, säger Caroline Elmén, marknadschef på C4 Energi.
Varningssignaler
I bedragarnas metoder ingår ofta att sätta press på kunden och skapa oro och förvirring. Om personen som har ringt dig uppmanar till snabba beslut är det ofta en varningssignal om att något inte stämmer.
— I stället för att tacka ja direkt och under tidspress kan man be om att få erbjudandet skickat till sig via e-post eller vanlig post för att läsa i lugn och ro, det aldrig några problem för en seriös aktör, säger Caroline Elmén.
Det är dock viktigt att understryka att telefonförsäljning är en etablerad försäljningsmetod som förekommer även hos seriösa aktörer.
Men genom att vara extra uppmärksam kan du minska risken att drabbas av bedragare.
Här är några tips som är bra att tänka på:
- Lämna aldrig ut känsliga uppgifter som bank- och kontouppgifter via telefon, sms eller e-post.
- Fråga vilket bolag personen ringer ifrån, be också om namn och telefonnummer.
- Är det som personen säger rimligt? Låter erbjudandet för bra för att vara sant är det ofta det.
- Om du är osäker eller känner att du är på väg att bli lurad, avsluta samtalet omedelbart.
Källa: C4 Energi AB